Cykeltur genom Tyskland och Frankrike till Medelhavet i aug 2023, 152 mil

Längs fantastiska Rhone

Innan vi ens hunnit hämta ut bilen på Bremens flygplats efter vår fantastiska cykeltur i Tyskland 2022 hade vi hunnit fundera på nästa äventyr. Den skulle helst vara lite längre än 100 mil, ”för äventyret var över för snabbt”. Då kom vi på att vi kunde göra om vår tur till Barcelona som vi gjorde 2006. Då hade vi inte GPS och i Frankrike hade vi endast bilkartor. Hur kunde vi ens hitta genom Europa? Då cyklade vi 263 mil. Det kändes dock lite långt. Men Pyreneerna och Spanien togs bort i ett tidigt skede. För jobbigt (Pyreneerna) resp livsfarligt (Spanien). 150 mil kunde vara lagom. I vår takt skulle det ta fyra veckor. Tillsammans med upp- och nedresa så skulle det bli sex veckor.

Det blev så här:

Parkering av bilen på Bremens flygplats i parkeringshus för 1588 kr för drygt 30 dgr.

Bremen – Walsrode – Göttingen – Fulda – Mainz (till Rhen)                = 68 mil

Mainz - Germersheim                                                                               = 15 mil

Tåg till Strasbourg, hämtade bilen ner till Strasbourg, ny p-plats för 1540 kr

Strasbourg – Dole                                                                                      =  33 mil

Tåg mellan Dole och Vienne

Vienne – Arles + 5 km extra till Medelhavet för dopp                             = 36 mil

Totalt                                                                                                =  152 mil + lite tåg

Och nu hade vi hunnit bli 78 år (Ronald) och 71 år (Kajsa). Målsättningen var att cykla i snitt 5-6 mil per dag. Tidigare år höll vi kring 7-8-10 mil per dag, men för varje år som går, går det lite långsammare att cykla en hel dag. Det behövs flera pauser som i sin tur tar längre tid…😊 Snittet blev 5,4 km/cykeldag som blev 28 st. Då hade vi en del halva dagar som t ex inför vilodag eller att vi tog tåg en bit. Som mest cyklade vi 67 km på en dag. Vi planerade in tio cykelvägar som vävde in i varandra.

Cykelvägar:

Bremen -Verden                         Weser radweg                                 51 km

Verden - Walsrode                     Aller-Heide radweg +Egen väg      34 km

Walsrode-Göttingen                  Leine-Heide radweg                      239 km

Göttingen - Hann Munden        Weser-Harz-Heide radweg              33 km

Hann Munden - Fulda               Fulda radweg                                 177 km

Fulda - Hanau                            R3                                                     95 km

Hanau - Mainz                           R3/EV4/Main radweg                       55 km

Mainz - Mulhouse                     Rhein radweg                                 269 km

Mulhouse - Dole                       EV 6                                                 212 km

Vienne -Arles-Medelhavet       Via Rhone                                       358 km

TOTALT                                                                            1 523 km

Vår väg från Bremen ned till Medelhavet

Några kartböcker som användes vis planering. Den för Via Rhone tappades bort på vägen..... Använde även Bike Map för att lägga upp vissa delar och sedan kunna spara ned en GPS-tråd.

2023-07-22 Täby – Maribo/Rödby (bil)

Platta och cyklar monteras på bilen

Vi gick upp tidigt, 05:00! Sovit dåligt, men var förväntansfulla. Allt var packad sedan gårdagen. Två cykelväskor vardera + en ”teknikväska” som Ronald har på styret. Vidare en övernattningsväska med extrakläder på ner- och uppresan. Plattan sattes på bilen och cyklarna på den. Kom iväg redan 07:00. Rastade vid Svartån i lite kyligt väder. Framme i Maribo nära Rödby i Danmark vid halv-fem-tiden. Bodde på Milling Hotel Söpark. Trevligt. Åt vår dyraste middag på hela resan – buffémiddag för 880 kr! Träffade, överraskande, en god vän som också skulle ut och cykla i Tyskland, längs Östersjökusten. 16 gr, regnigt och kallt på kvällen.

2023-07-23 Rödby - Bremen (bil) - Achim (cykel)

P-huset på Bremens flygplats där vi parkerade bilen

33 km   Cykeltid: 2:30 tim    Snitt: 13:63 km/tim  Totalt 3 tim

Åt ordentligt med frukost. Iväg vid 8-tiden. Ingen kö vid färjan i Rödby. Kom iväg nästan direkt. Mycket köer däremot när vi närmade oss Hamburg. Kom till Bremens flygplats strax efter två. Hade bokat plats i P2 för sex veckor för 1588 kr. QR-koden fungerade inte. Men en dam dök upp i automaten och släppte in oss mot att jag kom förbi deras kontor sen och visade pappren. Plattan som monterats på dragkroken måste givetvis tas bort, men smuts hade krypit ner i låset så låset gick inte att öppna. Men efter sisådär 30 min och 78 svordomar fick Ronald upp det. Packade cyklarna. Efter omväg till ansvarig dam för parkeringen, kom vi äntligen iväg!

Vi letade oss fram till Weser radwg som skulle bli vår första cykelväg av 10 st ner till Medelhavet. Bara duggregn, men regnkläder på. Vackert och mycket fin cykelväg längs Weser! Till hotel Bootshaus som vi bott på förra året (2022). Ligger mycket fint vid en vik till Weser. Trevligt rum med balkong. God, men mäktig middag: kalvlever resp burgare. Vi blev proppmätta för tre dagar framåt!

Utsikt från terrassen på Bootshaus hotell. Vyn är en vik av floden Weser.

2023-07-24 Achim - Walsrode

Regnigt på väg till Walsrode

52 km  ack 85 km  Cykeltid: 4:05 tim    Snitt: 13:06 km/tim  Totalt 6 tim

God frukost vid 8. Packade klart, hämtade cyklarna i hotellets källarförråd där de stått över natten och kom iväg halv 9. Till REWA 600 m bort och köpte lunch. Sen ner till spåret. Först längs Weser radweg till Verden, därefter längs Aller-Leine radweg och sist ”eget” spår till Walsrode.

När vi hämtade ut cyklarna i källaren och hotellvärden frågade om vi hade e-bikes så svarade Ronald: ”That´s for amateurs”. Han utmanade verkligen ödet samt att det var mycket kaxigt mot alla i Tyskland som har e-bikes, vilket de flesta har…😊

Annars gick dagen bra. Regnigt på fm. Sko-skydden på för mig (första och enda gången – blir för instängt). Trevligt hotell i Walsrode, hotel Walsrode Hof, mitt i stan. Gick ut och rekade efter mataffär inför morgondagen. Hittade Netto. Grekisk restaurang på kvällen: kalvschnitzel resp fläskspett. Efter en vacker kväll började det regna häftigt vid halv åtta.

Utsikt från vårt hotellrum på Walsrodes gågata

2023-07-25 Walsrode – Neustadt am Rübenberge

Ny cykelväg: Leine-Heide radweg

64 km  Ack 14,9 mil   Cykeltid: 4:55 tim    Snitt: 13:29 km/tim  Totaltid 7 tim inkl alla pauser

God, rejäl frukost. Handlade på Netto och sen iväg. Först 5 km till spåret som nu var en ny cykelväg (nr 2 av 10), Leine – Heide radweg som vi skulle följa i 22 mil. Trevlig, men minst 40% var grusiga, leriga traktorvägar eller smala spår. Jobbigt och utmanande, men vi klarade det bra. Just den här sträckan cyklade vi 2006, men vi mindes INGET av den. Sannolikt förträngt…😊 Lunch intogs i lugn och ro på parkbänk i fin kyrkogård.

Framme vid hotellet vid 16-tiden, Neustädter Hof Hotel Garni. Stort, fint rum. Ronald hade skadat benet vid en häftig tvärnit i morse. Oklart hur. Såg ut som om han blivit riven av en tiger. Tur att hotellet låg vägg i vägg med ett apotek där vi kunde köpa sårservietter och sårspray. Åt på kines-restaurang på kvällen, 10 min promenad bort.

Genom åkerfält på grusiga vägar längs Leine-Heide radweg

Lunch på bänk i kyrkogård

2023-07-26 Neustadt - Patterssen

Fika vid vackert vattenfall utanför Hannover

55 km   ack 20,4 mil   Cykeltid: 4:25 tim    Snitt: 12:40 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

God frukost. Handlade på stormarknaden som låg precis bredvid hotellet. Vi cyklade några km för att komma till spåret. Idag skulle vi förbi Hannover. Lite oroliga för det, men det behövde vi inte vara. Vi såg inte mycket av den stora staden. Vi cyklade på cykelväg nere vid floden Leine (på vår högra sida) och hade en djup lövskog på vår vänstra sida som skymde hela staden. Strax söder om Hannover kom vi till vackert vattenfall där vi fikade.

Annars var det idag mycket skogsvägar, grusvägar, stenvägar, lervägar, smala vägar. Inte mycket som var asfalterat. Kanske 40%. Regnigt på em. Vi avvek några km från spåret för att ta oss till vårt boende - Zeitlos Hotel i Patterssen. Kom dit vid 4-tiden. Åt middag där i deras trevliga restaurang, wienerschnitzel resp burgare. Gick bort till REWE 250 m bort, jobbigt att gå…😊, och handlade soppåsar och godis.

2023-07-27 Patterssen - Greene

64 km   ack 26,8 mil   Cykeltid: 5:25 tim    Snitt: 11:96 km/tim  Totaltid: 8 tim inkl alla pauser

Regn och motvind hela dagen! Cykelvägen gick mestadels ute på blåsiga åkerfält eller på smala, sliriga, leriga stigar. Mycket jobbigt! Hittade en parkbänk under ”läckande” träd till lunchen. Fika i trähus. Tog 8 tim.

När 5 km kvarstår dör min telefon och låter sig inte laddas p g a fukt. Larmar högt! Powerbanken dör också p g a kortslutning när den kom i kontakt med min mobil. Efter ytterligare någon km tvärnitar Ronald och ser sig förskräckt omkring. Han har hört som ett ”krigs- eller katastroflarm – jättehögt – höll på att ramla av cykeln – det var rena, rama chocken!” Sen ser han att hans telefon (med GPSen) är svart och inser att det han hört är dess dödslarm i sina hörapparater!! Lyckligtvis kom vi ihåg hotellets läge och kunde ta oss dit. Deras restaurang var stängd just idag! Andra restauranger låg lååångt bort…. Men den snälle värden kom upp med bröd och pålägg. Dessutom satte han på vårt element så vi kunde torka alla våra sjöblöta skor, strumpor, jackor mm. Det som inte fick plats kunde vi torka i hans pannrum. Slutet gott, allting gott!

När alla restauranger är stängda är det lycka med gott bröd och pålägg från snäll hotellvärd!

2023-07-28 Greene - Göttingen

56 km   ack 32,4 mil   Cykeltid: 4:20 tim    Snitt: 12:94 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

Idag behövde vi inte handla någon lunch. Vi hade kvar av gårdagens bröd och pålägg…😊. Inget regn idag. Ingen motvind. Solen visade sina strålar några minuter här och där. Varmt mest hela dagen, ca 23 gr. Fina cykelvägar mest hela dagen.  Asfalterade vägar som smidigt avlöste varandra. Så idag blev det en LYCKANS dag! Lyckan började redan igår kväll vid 22-tiden när Ronald torkade telefonens USB-port 3 min (exakt) med en hårtork, enl instruktioner funna på Google och vips(!) startade mobilen på nytt! Stor glädje!

Lite strul när vi kom fram till Göttingen p g a avstängd väg, men vi kom rätt till slut och hittade Weser-Harz-Heide radweg, vår tredje cykelväg av 10 till Medelhavet och även vårt hotell med spa-tema (Hotel Freizeit In). Vilodag imorgon. Åt på hotellet. Jag tog bakpotatis med kyckling och Ronald tog (som vanligt) schnitzel. Nöjda efter en ovanligt regnig och tuff första-vecka på vår cykeltur.

2023-07-29 Vilodag i Göttingen

När inte restaurang fanns i närheten, blev det gott bröd med pålägg från snäll hotellvärd.

2023-07-30 Göttingen – Hann Münden

33 km   ack 35,6 mil   Cykeltid: 3:10 tim    Snitt: 10:24 km/tim  Totaltid: 4,5 tim inkl alla pauser

Började bra med SOL, värme, gratis lunch som fick medtagas från frukostbordet. Backar och grusvägar ja, men vi klarade dem. Lunch vid lekpark. Sen kom regnet. Sen ösregnet. Sen kom branta nerförsbackar i grus och lera. Jag tyckte det var hemskt! Tjock lera som hjulen slirade i. Fick gå emellanåt. Till slut tog vi stora landsvägen de sista km till Hann Münden och då blev allt BRA! Solen började skina.

Vi bodde på hotell Alte Windmühle från 1300-talet – stans äldsta hus! Vi tog en promenad runt stan och såg på de 700 korsvirkeshusen (åtminstone några), åt apfelstrudel, gick på gamla Werra-bron, såg ett slott och besökta Weser-stenen där floderna Fulda och Werra ”förenas i en kyss” och bildar Weser som rinner ut i Nordsjön. Middag på Rathaus/Rådhuset.

Vägen på em till Hann Munden - i ösregn på leriga vägar!

2023-07-31 Hann Münden - Melsungen

Melsungen mysig stad i likhet med Hann Munden med många, många korsvirkeshus

65 km   ack 42,1 mil   Cykeltid: 5:02 tim    Snitt: 12:83 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

Inget regn när vi startade. Handlade på Penny. Nu var det dags för cykel-led 4: Fulda radweg. Nu fick vi fina asfalterade cykelvägar längs Fulda. Gick lätt att cykla. 29 km till Kassel. Där hade vi tänkt besöka Orangeriet mm, men nu ösregnade det och vi hamnade istället i en busskur med minst 15 barn där vi försökte äta vår lunch. Lite trångt…😊 Efter regnet kom motvinden, men totalt sett en bra dag!

Melsungen visade sig vara en trevlig stad med en Alte stadt med mängder av korsvirkeshus. Promenad i staden och senare middag på indisk-italiensk restaurang.

2023-08-01 Melsungen – Bad Hersfeld

60 km   ack 48,1 mil   Cykeltid: 4:38 tim   Snitt: 12:96 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

SOLEN sken på oss idag! Varmt och gott! Inte hela tiden, men vi får vara glada för det lilla. Lite regnskurar då och då så regnkläderna åkte på och av 5-6 ggr. Köpte smörgåsar och croissanter på bageri på morgonen, hittade snabbt spåret och sen iväg! Fina vägar hela dagen. Cykelvägar eller små vägar. Förnämlig skyltning. Många gånger fick vi ta oss över broar över Fulda och en gång fick vi använda en ”vagnfärja” som vi frenetiskt (mest Ronald) vevade TILL oss resp ÖVER floden.

Bodde på hotel Sleep and Go strax utanför staden. Åt på kroatisk restaurang som låg precis bredvid hotellet. God mat och god efterrätt: Pannkaka, glass, grädde och chokladsås som vi åt upp, utan hyfs, på två röda sekunder…😊

2023-08-02 Bad Hersfeld - Fulda

Regn mest hela dagen, men fina cykelvägar längs Fulda radweg

52 km   ack 53,3 mil   Cykeltid: 4:12 tim    Snitt: 12:34 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

God frukost och sen ut med cyklarna. Handlade på REWE i närheten. Google Maps ledde oss till spåret. Fm gick därefter galant med bara lite duggregn och på vacker cykelväg längs med eller nära Fulda. Lunch under TAK och träff med annat cykelpar och ett gäng kor. Därefter bröt helvetet lös! Ösregn och kraftig motvind plus backar i tre timmar! Vi fick kämpa oss igenom 3,5 mil till sista blodsdroppen! ”Blöta in i själen” (citat Ronald).

Men som vanligt repade vi oss när vi kom till mysigt hotell som det i Fulda. Medan kläderna torkade på heltäckningsmattan i vårt rum, tog vi promenad i vacker stad med utemarknad med musik vid floden. Trevligt!

2023-08-03 Fulda - Gelnhausen

67 km   ack 60 mil   Cykeltid: 6:03 tim    Snitt: 11:13 km/tim  Totaltid: 8,5 tim inkl alla pauser

Stark motvind 9 m/sek och bestialiska kastbyar 19 m/sek. På det mycket jobbiga 25 km med ösregn och kraftiga backar. (Två gånger körde vi fel och fick vända och fick medvind! Vilken känsla – att bara susa iväg utan att behöva trampa…😊) Precis när vi visste att backarna var över, hittade vi en busskur där vi kunde luncha. Lycka!

Färden fortsatte sen i ytterligare 40 km i riktigt kraftig motvind. Vi kom till hotellet först 17:30. Stort fint rum på Hotel Zum Löwen. Resorb vätskeersättning intogs snabbt. Ryggarna stretchades och sträcktes ut.Vi åt på hotellet – kycklingleversallad resp fyra sorters grillat lamm – mycket gott. Mycket trötta efter den ansträngande dagen, men spända inför morgondagen då vi får möte floden Main.

2023-08-04 Gelnhausen – Niederrad (Frankfurt)

56 km   ack 65,6 mil   Cykeltid: 4:24 tim  Snitt: 12:72 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

Rejäl och mycket god frukost i morse! Precis när Ronald handlat färdigt i morse och vi ger oss iväg till ”spåret” upphör regnet! Och det är helt vindstilla! Ljusnar också lite. Med raka ryggar och höga växlar susar vi (nåja..) iväg längs R3 ner mot floden Main. Vi kan prata med vrandra utan att skrika. Vi ser landskapet tydligt – utan regntöcken. Vi blir upprymda! Glada!

Lätt cykelväg till Hanau där Ronald, som GPS-ansvarig, ledde färden galant genom den lite trixiga staden. Vidare till färjeläget som vi kollat på i förväg. Men det var ingen färja! Det var en gigantisk sluss som vi tog oss över på. Trappor upp och ned. På andra sidan var det lätta 15 km till Frankfurt/Niederrad. Fullt håll-i-gång längs kajen in till resp i centrum. Vi hittade till vårt hotell – i en förstad till Frankfurt. Vilodag här. Tyvärr var såväl pool som restaurang stängd. Lite snopet, men vi hittade en italiensk restaurang till kvällens middag.

Ronald vid floden Main. När är vi precis utanför Frankfurt. Perfekt cykelväg genom staden - gick längs kajen.

2023-08-05 Vilodag I Frankfurt/Niederrad

Det blev en riktig slapp vilodag. Det behövde vi efter en mycket jobbig vecka. Jag planerade och bokade tre boenden längs Rhen. Ev tar vi tåg ca 10 mil till Strasbourg för att undvika nya ösregn. Vi handlade lite lunch och middag i närbeläget shoppingcentrum och fikade på ekologiskt café.

2023-08-06 Niederrad - Oppenheim

59 km   ack 71,5 mil   Cykeltid: 4:51 tim    Snitt: 12:05 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

Vilodagen hade gjort gott. Tröttheten i rygg och höfter var borta. Efter en rejäl frukost hittade vi spåret och såg några cyklister. Men många cyklister är det ju??!! Och nu blev vi stoppade av polisen som talade om att det pågick en Iron man-tävling, så vi fick leta oss fram till spåret på annat sätt.  Det gick bra. Vi hittade en vacker väg genom en stor park. Regn mest hela tiden. Vid lunch hade regnet stannat av och vi dukade upp invid floden. Precis då kom ösregn och droppade ner i våra yougurthar och dricka. Men vi var ju vana…😊

Så mötte Main floden Rhen, mäktiga, vackra Rhen! Vi cyklade över en gångbro som var precis bredvid järnvägsbro. Sedan fin väg genom vinfält till Nierstein där vi stannade 2006. Vi fikade i en typ badtunna och sen till Oppenheim och tog in på Hotel Goldene Krona där vi också åt middag – en god sådan.

Vackra, mäktiga Rhen

Cykelvägen efter vi cyklat över Rhen går längs vinfält. Så vackert! Här cyklade vi även 2006. Nära orten Nierstein.

2023-08-07 Oppenheim - Oggersheim (nära Ludwigshafen)

58 km   ack 77,3 mil   Cykeltid: 4:46 tim    Snitt: 12:27 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

En dag full av dramatik – trafikkaos och en vurpa. Efter en mycket kall och regnig fm närmade vi oss Worms. Plötsligt tog vår cykelväg slut (ska erkännas att vi kaaaanske sett en skylt om det….) och vi befann oss i ett bygg- och trafikkaos vid den stora vägen. Och med långtradare ”en masse”! Alla skulle igenom en viadukt. Vi fick också kasta oss in i viadukten och därefter blixtsnabbt ta oss upp på en 15 cm hög trottoar. Ronald klarade det galant. Men jag fastnade på kanten! Ronald som ser en 30-tonnare komma i hög fart kastar sig, liksom Stålmannen, fram och lyfter upp mig, cykeln och väskorna, i ETT handgrepp, på trottoaren – i sista sekunden som det kändes. My hero!

När vi kör ut ur Worms kommer vi till en Y-korsning. Vi kör åt vänster, men precis då ser jag i ögonvrån att vi borde tagit åt höger. Jag svänger men hamnar fel på ett regnvått spårvagnsspår så cykeln glider åt sidan och jag ramlar rakt åt höger. Pang! Huvudet tjongar i marken, liksom höft och armbåge. Ronald och en man som var i bil bakom mig rusar fram. Efter ett tag kan jag resa mig, men mycket yr. Får sätta mig på en bänk. Jag frågar Ronald var vi är. Hur har vi kommit hit? Med taxi? Med tåg? Ronald säger försiktigt ”att vi har cyklat hit”. Först efter lång stund återvänder minnet och yrseln minskar. Efter ytterligare ett tag är jag upp på sadeln igen och vi kan cykla vidare – försiktigt. Men ledsen att hjälmen gick sönder. Min fina rosa med skärm!

Vi tog oss i alla fall till Oggersheim och nästa boende och promenad till en uteservering.

Fina skyddade cykelvägar bredvid större landsvägar

2023-08-08 Oggersheim - Germersheim

58 km   ack 83,1 mil   Cykeltid: 4:30 tim    Snitt: 12:96 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

En strålande dag där livsandarna kröp upp ur det blöta och torkade sig i solen som ändå kom fram då och då. Regnkläderna skalades av och t o m en och annan T-shirt kom till användning för första gången. Genom vackert Rhen-landskap hela dagen. Förbi Speyer och mindes 2006. Till Germersheim där vi bodde på Hotel Kleine Festung. Stor vinterträdgård där cyklarna kunde stå. Trevlig hotellvärdinna. Åt på deras restaurang.

Vi hade redan före min vurpa bestämt att ta tåget de tio milen som var kvar till Strasbourg. När vi cyklade förbi stationen i Germersheim ville Ronald gå in och köpa biljetter, men jag sa då kaxigt att ”vi köper dem online, jag har Deutsches Bahns app och man hänger väl med i utvecklingen”. Väl på hotellet satt jag 1,5 tim och fipplade med registrering, köp, pengarna drogs…. Och hemsidan dog. Inga biljetter! Hmmmm, får väl köpa i morgon på stationen….

Slapp dag på hotellet. Vi fick vila på fm – för mycket gott till frukost…😊. Till spa:et som hade många bastuar och en fin pool. Såg solen lysa från blå himmel genom ett takfönster. Trodde inte det var på riktigt. Jo minsann, när vi INTE cyklade då var vädret vackert!

Gick igenom morgondagens cykelväg. Vi ska över en höjd för att komma till Hann Münden. Redan i grovplaneringen höjde jag ett varningens finger för dessa ynka 3,5 mil och föreslog tåget, men Ronald sa bara ”det är väl inget problem med dom höjderna (245 hm). Hmmm, nu såg vi att det blir motvind imorgon. Tåget tar ”bara” 30 min….

2023-08-09 Germersheim – Strasbourg med TÅG

Tre tåg till Strasbourg med successivt kortare tåg, men med fler människor och fler cyklar. (Biljetter då? Det gick INTE att köpa på stationen i Germersheim, men nu ändå via appen…😊)

Tredje tåget var fullproppat. Vi fick stå vid utgångarna. Alla cykelplatserna var upptagna med ”vanligt” folk. Icke-cyklister ilskna. Kaos. Men det gick bra ändå. Ingen lång tur.

Kom fram till Strasbourg. Cyklade igenom staden och hittade vårt hotell, BOMA easy living hotel, centralt. Cyklarna blev väl inlåsta i särskilt förråd i deras garage. Vi gick direkt ut och köpte ny hjälp till mig. Blev en som ser ut som en mopedkruka, men passar säkert för en gammal, vurpande tant…😊. Vi gick sedan en mycket trevlig rundvandring i La Petite France med alla sina fina korsvirkeshus, broar slussar. Besökte även den gigantiska Vårfrukatedralen. Tände ljus för våra kära. Byggdes 1439. Imponerande arkitektarbete på den tiden! Åt på pizzeria på kvällen. Tvättade en del för nu skulle vi upp till Bremen och hämta ner bilen.

Trevliga kvarter med fina korsvirkeshus, slussar mm i La Petite France i Strasbourg

2023-08-10 Strasbourg – Bremen (tåg) - Hannover (bil)

Vi hade bestämt oss för att ”flytta ned” bilen till Strasbourg för att slippa ca 8 regionala tåg när vi så småningom skulle hem. Det fick räcka med de 7-8 tåg vi skulle göra i Frankrike från Medelhavet och upp. Så idag var det dags för tågfärd till Bremen – alltså utan cyklar och hotellrummet hade vi kvar med alla tvättade kläder. Vi hade inte lyckats köpa sittbiljett på ett av tågen, men vi flyttade runt och resan gick bara bra. Taxi till flygplatsen och hämtning av vår kära bil. Jättelånga köer längs vägarna. Körde 15 mil till Hannover och övernattade på hotell, H4-hotel, som vi kände till.

2023-08-11 Hannover – Strasbourg m bil

Körde 55 mil tillbaka till Strasbourg. Jag hade bokat p-plats nära hotellet (via en app). Hade fått kod till gatan(!) så att en spärr skulle öppna sig. Efter mycket upprepande i en automat öppnade sig äntligen spärren och vi kunde ta oss till garaget. Tryckte på p-appen och garageporten öppnades. Sen var det en mardröm att ta oss ner till våning -2. Millimetrar till godo på vissa svängar.

Nu var det plötsligt 32 gr värme och det blev en härlig kväll på uterestaurang för första gången på vår färd. Vi var lite imponerade att hela sträckan som vi dels åkt med tåg, dels med bil hade vi ju cyklat. T o m lite mer – 83 mil mot 70 mil med bil.

2023-08-12 Strasbourg - Marckolsheim

Underbar kväll i Strasbourg i 32 gr värme

53 km   ack 88,4 mil   Cykeltid: 4:03 tim    Snitt: 13:08 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

Kom iväg genom ett lugnt och stilla Strasbourg vid 9-tiden. Hittade en Carrefour strax innan vi lämnade staden. 29 gr redan på fm. Vacker cykelväg hela dagen längs Canal du Rhone au Rhin med platan-träd i tusental. Vi fick ett kort ösregn på vägen, med åska, men vi var ju vana vid regn så vi fortsatte, utan att ta på regnkläder och försökte att INTE le FÖR kaxigt till andra cyklister som stod under träd och skyddade sig…😊

Efter minst tjugo tel samtal igår, med allt uppbokat, hade vi hittat en privat värd som gärna tog emot oss. Vi gick till den adress som vi uppfattat i telefonen, men där såg mannen bara förvånad ut, men han kunde sedan visa oss rätt – till ett jättetrevligt cykelpar! De tog hand om oss på bästa sätt och vi fick fint rum på övervåningen.

På kvällen åt vi på närbelägen pizzeria och njöt av värmen och alla blommorna i staden – som de fått pris för.

Blommor i hela Marckolsheim - prisbelönt stad

2023-08-13 Marckolsheim - Mulhouse

68 km   ack 95,2 mil   Cykeltid: 4:57 tim    Snitt: 13:75 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

God frukost på vårt privata boende. Madame visade oss sina 3 cyklar, varav en för bergen. (71-årige maken hade redan givit sig av för cykeltur i bergen.) Hon följde sedan med och visade vägen till Spåret – i flip-flop-tofflor och i en hastighet som gjorde att vi fick anstränga oss rejält för att hänga på (åtminstone jag).

Det blev en underbar dag i 36 gr värme längs kanalen, majsfält, fina byar med mycket blommor – vår sista etapp av Rhen. Lite impade att vi hittade här 2006 med enbart bilkartor och ingen mobil eller GPS. Mindes dock att vi tidvis tappade bort såväl kanal som cykelväg…

Så mötte vi Eurovelo 6 – vår 9e cykelväg av 10. A big moment! Fyra dagar skulle det nu bli längs den vägen, längs floden Doubs och genom Jurabergen. Vi följde det nya spåret till Mulhouse och hittade hotellet snabbt nära kanalen. Åt middag på hotellet. Fick det enda som fanns på menyn: Fleischschmacka. Specialitet från Alsace. Mycket märkligt och mäktigt!

2023-08-14 Mulhouse - Montbeliard

57 km   ack 100,9 mil   Cykeltid: 4:13 tim    Snitt: 13:40 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

100 mil idag! Och 18e cykeldagen! Dagen gick längs Canal du Rhone au Rhin, men nu med mer höjder, lummighet och slussar. En hel del cyklister längs Eurovelo 6 som går från Atlanten till Svarta havet. Många ensam-cyklister. Drygt 30 gr. Stannade ofta och drack vatten. Jämförde oss med hur vi cyklade 2006. Ronald minns som att vi var snabba, medan jag minns hur vi kämpade med karta och kompass, letade ofta efter vägen, mycket grusvägar. Vi minns ändå den vackra vägen och Jurabergen.

Kom till Montbeliard och promenerade i stan till restaurangerna öppnade. Brasserie du Theatre gav oss fina lammkotletter.

2023-08-15 Montbeliard – Baumes-les-Dame

60 km   ack 106,9 mil   Cykeltid: 4:12 tim    Snitt: 14:26 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

En mycket vacker dag med floder och Canal R au R om vartannat och successivt högre höjder i Jurabergen. Vi mötte floden Doubs, med sina slussar på ”sidan” om forsarna. Varmt på em typ 30 gr, men 42 gr när vi flämtande tagit oss upp för långa backar och tog vårt em-fika på bänk i solen. Sen, vem kunde ana att hotellet som jag bokat låg högst upp i staden och långt från allting. T ex vanliga pizzerior. Nä det var bara att äta en av hotellets fantastiska menyer för dyra pengar (budgeten för flera dagar). Träffade då ett RIKTIGT cykelpar från Mexico som nu cyklat i Europa i 3 mån bl a svåra Compostela-leden. Trevligt prat vid middagsbordet.

Fin cykelväg hela vägen längs Doubs på Eurovelo 6

2023-08-16 Baumes-les-Dame - Besanson

38 km   ack 110,7 mil   Cykeltid: 2:38 tim    Snitt: 14:54 km/tim  Totaltid: 5 tim inkl alla pauser

Såväl vi som våra cyklar fick sig en rejäl smörjning i går. Vi, i våra magar (gastronomiska menyn) och cyklarna med nyinköpt olja. Så tysta som möss gled vi nu fram genom en storslagen vy till Besancon . en gammal 1600-tals-stad. Fortfarande längs Doubs med Jurabergens höjder runt ikring. Typ 32 gr även idag, men kändes helt OK. Fläktade lite.

På kvällen blev det promenad runt stan och middag mitt på trevligt torg där vi kunde kolla på folk som lärde sig salsa.

Den korta dagen gjorde att jag äntligen lyckades boka boenden längs Rhone, vår sista etapp. Med viss svårighet. Långa avstånd mellan boendena.

Så himla vackert längs Doubs till Besancon!!

Besancons fästning i bakgrunden.

2023-08-17 Besancon - Dole

57 km   ack 116,4 mil   Cykeltid: 3:46 tim    Snitt: 14:98 km/tim  Totaltid: 5,5 tim inkl alla pauser

Före avfärd gick vi till den lilla grönsaksaffären ”på hörnet” som vi sett ut igår. Köpte dricka, smörgås och frukt. Idag blev det sista etappen längs Eurovelo 6. Idag blev det en underbart vacker väg längs Doubs och Canal R au R. Jurabergen har vi i stort sett lämnat bakom oss. Regn en kort stund på fm. Började på 22 gr och slutade på 32 gr.

Vi övernattade i trevliga Dole dit vi kom 2021 från andra hållet. Vi bor på samma hotell som då, Hotel de la Cloche. Vi checkade in först och sedan cyklade vi direkt till stationen för att köpa tågbiljetter till Vienne inför morgondagen. Vi ska nu svänga söderut mot Medelhavet och för den första delen hade vi inte hittat en bra cykelväg och det passade bra med tåg här. Men på stationen blev det ”stopp”. En mycket bestämd dam sa att ”ni måste boka via internet och för ett av tågen (det mellan Dijon och Lyon) krävs att ni bokar in cyklarna på en annan websida”. Först blev vi näst intill chockade. Vad betyder det? Kommer vi med? Hur blir det nästa söndag när vi ska ta oss från Medelhavet till Strasbourg? Ronald såg ut som att han var beredd att ställa cykeln och hämta bilen – direkt.

Så vi cyklade tillbaka till hotellet med ett litet kort i fickan med en QR-kod till den ena web-sidan. Efter en stressfull timme på hotellet lyckades jag, mot alla odds, hitta och boka dels resan dels cykelplatser – allt på franska!! Obegripligt system. Vi hade himla tur att det fanns platser kvar. Och OBS! vi åker bara med regionala tåg, men tydligen under vissa tider, för ett tjugotal tåg, behöver man boka cykelplatser (ej specifika).

Så fina vägar och vackert längs Doubs! Här är vi snart i Dole.

2023-08-18 Dole - Vienne med tåg

Tågresan med tre tåg från Dole till Vienne gick över förväntan. Vi fick bra utrymme för cyklarna. Behövde inte slåss. Bytena gick bra. När vi klev av i Vienne var det som en vägg slog emot oss, 38 gr i skuggan!! Vi hade bokat ett IBIS-hotell vid Rhone. Svalt rum. AC. Skönt! Vi tog oss ut på promenad, över bro över Rhone och kollade på fornlämningar. Vi hittade även Spåret till nästa etapp. På kvällen åt vi på trevlig restaurang som specialiserat sig på rösti i olika tappning och med olika tillbehör. Gott!

Tre tåg till Vienne. Byte i Dijon resp i Lyon.

Nu hade vi bara en riktigt tuff utmaning kvar – att ta oss ut hur mardröms-garaget. Vi ställde cyklarna utanför och gick in och tog hissen ner till -2-planet. Packade in i bilen och medan jag mest stod och skrek och flaxade med armarna och måttade centimetrarna körde Ronald fint upp ur garaget. Inga problem! Ute på gatan satte vi på cykelplattan och cyklarna och så for vi iväg. Inga köer längs vägen. Allt gick bara bra. Vid Hannover tog vi ånyo in på hotell H4 – mest för att vi visste att de har ett bra garage för bil och cyklarna.

Gick iväg och åt chicken nuggets på restaurang lite längre bort. Insåg då att vi cyklat Leine-Heide radweg bara några kilometer bort…😊

2028-08-30 Hannover – Lagan med bil 70 mil

Lugnt på vägarna till Putgarten. Upp på färjan på en gång. In i Sverige och upp till Lagan. Vi kom precis när deras restaurang stängde, men en svensk korv med mos gick inte av för hackor…😊. Sista övernattningen på den här resan!

2023-08-31 Lagan till Täby med bil 43 mil

Jamen då var det bara sista biten kvar. Kom hem vid halv två. Packade upp direkt. Som alltid lite vemodigt att cykelturen är över, men skönt med egen säng…😊

Sammanfattning

Detta blev återigen en härlig tur på 152 mil! Den innehöll alla våra fem hörnstenar som vi nämnt vid tidigare turer:

• Äventyr, Upplevelse, Utmaning och stärka det mentala och det fysiska samt Frihetskänsla

Detta blev en fantastisk och äventyrlig cykeltur. Några faktorer:

• Mycket omväxlande natur – var och en av de tio cykelvägarna hade sin charm
  • Vädret var vissa dagar riktigt utmanande med ösregn och motvind i Tyskland och stark hetta i södra Frankrike, men vi hade bra kläder.
  • Vi passerade många större och mindre städer, men de var alltid ganska lätta att cykla igenom. Nästan alltid rödmarkerade cykelbanor. Några svåra rondeller i städerna tog vi dock oss igenom.
  • Bra skyltat och GPS-trådarna som täckte 95% av vår färd fungerade utmärkt
  • Alla hotell, utom typ två, var trevliga och mysiga och nästan alla hade en trevlig restaurang där vi kunde äta. Vi undviker i möjligaste mån att bo ”hemma” hos privata värdar. Mer komplicerat med incheckningstider, inte blöta ner, inte ha sönder…osv. Inte minst tänker vi så efter denna tur.
  • Alla vackra korsvirkeshus – kan inte få nog!
  • Ca 85% var på separata cykelvägar och i övrigt på små landsvägar nästan utan trafik.
  • Tågen – så lätt ändå med cyklarna. OBS! Vi tar endast regionala tåg.

Totalt sett får turen en 9a av 10 möjliga…J Alla långcykelturer är bara ”bäst-bäst”!! När vi nu tänker på våra sex (eg sju om vi räknar med 2006) cykelturer 2016, 2018, 2019 och 2021, 2022 och 2023 så är de i stort sett i samma klass. Alla har varit väldigt fina och innehållsrika!

2023-08-19 Vilodag i Vienne

På fm, innan hettan blivit för stark, gick vi upp till den stora amfiteatern från 100-talet med plats för 11 000 åskådare. Vacker utsikt därifrån över Vienne, Rhone och bergen bakom. Det visade sig att Vienne har en mycket större historia än vad vi anade när vi bokade vilodag här. Många ruiner i staden från romar-tiden. På kvällen rösti-restaurangen igen😊

Vi förberedde oss nu för en het vecka ner till Medelhavet. Temperaturen kommer ligga närmare 40 gr i skuggan!

Den stora amfiteatern från 100-talet med utsikt över Vienne och även en skymt av Rhone.

2023-08-20 Vienne - Andancette

45 km   ack 120,9 mil   Cykeltid: 3:12 tim    Snitt: 14:03 km/tim

Planen var att ha en kort sträcka, komma till det privata pensionatet (som vi bokat) redan kl 14 och njuta av dess pool. Ligga i solstol, läsa och fika. ”Non”, sa Madame, ”16:30 får ni komma”. Så hela dagen fick vi ”maska” oss fram: cyklade lååångsamt, vilade (sov) efter lunchen på gräsplätt vid åkerfält, suttit på parkbänk vid Rhone och läst en timme tills det blev dags för fika (då fikade vi) och sedan satt vi på ännu en parkbänk strax före entrén.

På utsatt tid gled vi in och välkomnades varmt av Madame på Domaine de Pipangaille.

Fint, tufft renoverat rum i fint stenhus. Trevlig pool som vi ändå hann använda en lång stund och på det en god middag i 34 gr värme och med trevligt sällskap av andra gäster! Det blev mycket lyckat efter ”maskandet!!

Så vackert längs floden Rhone

Äntligen lite bad i hettan

2023-08-21 Andancette - Valence

56 km   ack 126,5 mil   Cykeltid: 4:11 tim    Snitt: 13:31 km/tim  Totaltid: 7,5 tim inkl alla pauser

Idag handlade det om att överleva i 39 gr i skuggan och mycket mer i solen! Igår ”maskade” vi medvetet för att inte komma för tidigt till vårt boende. Idag ”maskade” våra knoppar och kroppar varje gång vi stannade. De ville inte i väg sen! Vyerna var fantastiska med Ardeche-bergen resp Rhone-Alpes på vardera sidan, fina cykelvägar och bra skyltat! Men varje sekund var det snustorrt i munnen. Vi köpte och fyllde på med vatten, men vi svettades i samma takt och luften var brännhet som vi inandades.

Vi kom till Valance redan strax efter 15. Nu skulle vi bara hitta hotellet med poolen. Men avstängt överallt, fick vända flera gånger! Till slut fick vi kravla oss upp på en stor väg via djupt dike och Ronald och GPS-Astrid kunde visa vägen. 3 km tog 1 tim och 15 min!! Men poolen blev använd. God middag på hotellets restaurang på kvällen.

Jajamensan, lite pool-bad idag igen!

2023-08-22 Valance - Rochemaure

58 km   ack 132,3 mil   Cykeltid: 4:07 tim    Snitt: 14:03 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

Fm var helt OK med 34 gr. Vacker tur med fina, långa broar över Rhone. Fina cykelvägar. Vackra vyer över Ardeche-bergen. Vid lunch hade vi druckit upp det mesta av vattnet. Då dök det upp en skylt om ”frukt och grönsaker” mitt bland majsfälten. En affär! När vi står och tittar på en bio-odlad lemonad för 150 kr frågar ansvarig tjej tillika ÄNGEL om det ”egentligen är kallt, friskt vatten” vi vill ha?? Ja!! Och runt hörnet finns en kran och vi fyller ALLA våra flaskor med kallt vatten och dricker själva omåttliga mängder som vore vi korna i hagen! Frukt och små gelebitar (godis) köptes. Lyckan var gjord för hela dagen över denna vänliga själ och att vattenförsörjningen var löst!!

Eftermiddagen går som en dans! Vi hittar såväl matplats som fikabord i skuggan. Lite vind gjorde att temperaturen aldrig steg över 39 gr. Boende på helt OK hotell i Rochemeure. Middag på restaurang mittemot och vernissage i lokalen bredvid.

2023-08-23 Rochemeure – Bourg-saint-Andeol

37 km   ack 136 mil   Cykeltid: 2:38 tim    Snitt: 13:89 km/tim

Återigen en liten incheckningsmiss (kort sträcka + sen incheckningstid till hotell med pool). Så idag kunde vi ta det lugnt i många och långa pauser – läsa på parkbänk vid Rhone, vila i en park och t o m, för första gången, äta lunch på en bar.

Utfarten från Rochemaure blev spektakulär. Bron, en typ hängbro, ”La Passerelle Himalyenne” var mäktig! Ronald cyklade glatt över, medan jag tyckte att den rörde sig för mycket (kanske någon cm…) så jag gick istället. Ja, sen blev det lite pool igen på trevliga Le Robinson (som vi ändå dristade oss till att komma redan halv 4 till). God middag i deras trädgård.

Mäktig hängbro när vi lämnade Rochemaure - "La Passerelle Himalyenne"

2023-08-24 Bourg-saint-Andeol – Chateauneuf du Papes

52 km   ack 141,2 mil   Cykeltid: 3:30 tim    Snitt: 14:90 km/tim  Totaltid: 5 tim inkl alla pauser

Cyklade iväg (redan) 8:30 och hittade ett bageri i nästa ort, Lapalud. Köpte mackor + två croissanter och fick tre på köpet. Lycka! Köpte dessutom massor med vatten och isthé. Fina vägar idag igen. Nu är vi i Provence och naturen är karg och torr. Cikadorna hörs kraftfullt hela tiden. Men många, många fält av solrosor och äpplen är döda av den enorma hetta som varit hela sommaren. Så sorgligt!

Efter 40 snabba km hittade vi äntligen en matplats och dessutom i skuggan. Satt länge där. Välbehövligt i de 43 gr i skuggan idag! Efter ytterligare en mil insåg vi att Chateauneuf inte alls låg vid spåret (GPS-tråd och kartbok ej överens). Löste det genom att ta den stora vägen. Var där redan vid två-tiden. Även här hade vi ett privat-boende med sen incheckningstid. Fikade på parkbänk och köpte lite vatten. Rummet var jättefint och till det fanns ett uppdukat matrum med kylskåp om vi velat göra vår middag själva. Det ville vi inte. Vi gick ut på kvällen och efter att ha prövat flera restauranger i denna mysiga stad, så visade det sig att samtliga hade torsdagsstängt(?), men till slut hittade vi en liten pizzeria i utkanten av stan där vi smaskade i oss varsin pizza.

2023-08-25 Chateauneuf du Pappe - Tarascon

65 km   ack 147,7 mil   Cykeltid: 5:00 tim    Snitt: 13:43 km/tim  Totaltid: 7,5 tim inkl alla pauser

Efter lite strul hittade vi vår väg till Spåret. Vägen idag var lite ”knögglig” i början, men OK. Genom städerna Sorgues och Avignon. Avignon med vacker mur runt hela innerstan. Jag fick representera familjen (nån måste ju vakta cyklar och väskor) och gick upp på den välkända bron, som bara är en halv bro, och sjöng lite diskret: ”Sur le pont d´Avignon…”…😊. Sedan vidare.

Vattnet tog slut på em i 38 gr hetta, men som av en slump hittade vi en affär och en matplats. Tonåring visade vägen. Ronald såg en släntrande kille komma gåendes och ropade. ”En kille med dricka och chips! En tonåring går inte långt. Max 1 km.” Så vi följde spåren och DÄR fanns ju en affär. Lycka!

Vi kom fram till hotellet Les Artistes vid halv fem. Åt gott på restaurang på kvällen.

Avignon - muren runt stan och den kända bron som bara är en halv bro.

2023-08-26 Tarascon – Arles - Medelhavet

45 km   ack 152,2 mil   Cykeltid: 3:56 tim    Snitt: 11:53 km/tim

Fin väg längs Canal Rhone à Sète. Som en autostrada. Efter 15 km kollade vi på GPSen hur det såg ut till Arles. Nej! Fel! Vi var på väg mot Montpellier – västerut (borde förstått det även på kanalens namn – Sète)! GPS-tråden gick inte till Arles! Borde ha kollat detta i morse, men för ivriga att komma iväg vår sista cykeldag. Google-Astrid fick ta över, men gav oss vägar som var igenvuxna och grusiga. 8 km extra. Men till slut var vi i Arles!! Hurra!!

Vi tar oss snabbt till hotellet och kastade in bagaget och tar oss på snirkliga vägar till tågstationen. Det var ju till Medelhavet vi skulle!! Vi hade sett ut plagen i Fos-sur-Mer som det närmaste och bästa slutmålet. En timme och två tåg dit. Google-Astrid fick nytt uppdrag: att ta oss från stationen till Grand plage, 5 km – på andra sidan våtmarkerna. Vi var ju i Camargue. Hon ledde oss till en början till en fullständigt hemsk väg typ cross-bana (har ännu inte förstått hur/om vi hade kunnat få en bättre väg). Men vi kom fram och badade i Medelhavet. Varmt och skönt! Tillbaka till stationen på samma väg. Nu var vårt mål uppfyllt och vi var mycket nöjda!

På väg till dopp i Medelhavet

2023-08-27 Vilodag i Arles

Arles är ju förknippat med van Gogh så vi gick till konstmuseum och såg några tavlor gjorda av honom samt till caféet där han ofta satt och målade. Strosade runt i stan och kände oss allmänt nöjda. Vi bokade in fyra tåg till ”uppfarten” mot Strasbourg på den webplats vi fick kort med QR-kod till för någon vecka sedan. Inga tåg som krävde cykelbokning dock.

Caféet där van Gogh satt och målade mycket är den med det oranga markisen

2023-08-28 Arles – Strasbourg med tåg

Det blev till slut sju tåg och hela vägen från Arles till Strasbourg. Vilken anspänning! Inför varje tåg kollade vi runt på perrongen hur många cyklar som skulle med. Var beredda när tåget kom in på stationen för att se vilken vagn som cyklarna fick vara i. Diskret men snabbt tog vi oss dit för att vara först. Vid varje byte tog vi av och på väskorna. Hängde upp resp lyfte ner cyklarna (5 tåg). Bar cyklar och väskor upp och nerför trappor till perrongen när hiss inte fanns. Phu!! Men som helhet gick det över förväntan och vi bestämde under dagen att ta oss hela sträckan till Strasbourg. Bättre dessutom att ta tåget Mulhouse-Strasbourg på kvällen än i morgonens rusningstrafik.

Efter ankomst cyklade vi i kvällsmörkret genom Strasbourg till samma hotell som vi bott på för två veckor sedan. Gick ut och åt på restaurang mitt emot. Trötta efter mycket bärande av cyklar och väskor, men glada att det gått bra och varit bra med plats för oss och cyklarna på i stort sett samtliga tåg.