Dagbok 2 - 14 juni

2006-06-02 Dagen före

Har just vägt vår packning, alldeles för mycket! Ronald har 17 kg och jag har 14,5 kg (varav 1,8 kg kartor). Men nu har vi tältet med. Gerth-Owe på mitt jobb blev: "Mycket bekymrad" över att vi skippat tältet. Så det var bara att gå ner i källaren och plocka fram tältet igen, Inkl sovsäck, uppblåsbara mini-madrasser mm  mm.

I morgon bär det av. Tidigt.
Till Göteborg. Färjan till Kiel går 19.30, men vi ska försöka komma lite tidigare. Vi ska t ex köpa varsin bok. Vi ska också skicka ett brev/paket till: K+R, Poste Restante, Speyer, Tyskland. I paketet kommer att ligga en bok "Ett enda ögonblick" av Harlan Coben, en Marabou chokladkaka och 2 snusdosor. När vi kommer till Speyer, om ca 2 veckor, så går vi in på postkontoret och får förhoppningsvis ut vårt paket. Då kan vi samtidigt skicka hem 1 kg kartor.......

Lite instruktioner till denna hemsida:
a)  Vi skriver dagbok varje dag (det gör vi alltid på våra resor). När vi kommer åt en dator så uppdaterar vi. Men det kanske inte blir mer än 1-2 dagar i veckan. För att inte ni ska ägna tid åt att scrolla upp och ned för att se om vi skrivit något så skriver vi det högst upp. "Uppdaterat xx juni.". Den här sidan har nu också tagit sig upp på 1a plats i menyn (före startsidan).

b)  Bilder kan det bli få eller många av. Mest i Fotoalbumet. Vi vet dock inte om vi kommer att kunna hämta in bilder till hemsidan. Krävs ett speciellt program. Å andra sidan är ju bilderna så små (går inte att göra större) så det gör ju inte så mycket.

2006-06-03 Avfärd

Stockholm - Göteborg
Bil till Göteborg. Vinkade av Carro och Pierre. Lite vemodigt, men spännande att det nu var dags! Lite vinglig färd till färjelägret. Extrapåsar snefördelat mm. Packade om ordentligt på båten. Kom ombord vid 17-tiden. Färjan gick 19.30. Firade med god middag.

Mycket packning blev det!

2006-06-04 Kiel - Plön - Lübeck

96,4 km. Cykeltid: 5:58. Snitthastighet: 16:55

Vädret: Utmärkt cykelväder. Vind nord-ost. Medvind mestadels. 17 gr.
Cykelvägen: 50% på spec cykelvägar, 50% på lagtrafikerade landsvägar. 80% asfalt.
Naturen: Lite kuperat, mycket växlighet, genom wunderschön nationalpark med många sjöar. Böljande rapsfält.
Dagens kommentar: "Det går tåg mellan Plön - Lübeck" efter det att vi tackat nej till kaffe av vänlig gentleman med motivering att vi skulle cykla ytterligare 4 mil till Lübeck.
Dagens upplevelse: Euforisk lycka kan vara att hitta borttappad cykelväg efter 1 timmes letande.
Dagens engagemang: När Kajsa samlat minst halva den kvinnliga delen av Plöns befolkning på torget för att reda ut åt vilket håll vi egentligen skulle. Då stiger en äldre herre fram, först tveksamt med ett leende mot Ronald. Lyssnar till Kajsas knaggliga tyska, därefter ett nytt leende till Ronald (som står 2 m bort), klev sedan in på arenan och lägger allt till rätta. R+K lämnar och tackar. Kvar står övriga och fortsätter diskussionen.

Övrigt:   Packningen sitter/ligger nu perfekt på våra pakethållare. Känns inte tungt.....än så länge....

Se taket på detta gamla hus från 1700-talet

2006-06-05 Lübeck-Mölln-Lauenburg

72,2 km. Cykeltid: 4:40 tim. Snitt: 15:65.

Vädret: 18 gr. Lätt molnighet + sol. Utmärkt cykelväder.
Cykelvägen: 7 mil längs Elbe-Lübeck-kanalens oxdragarstigar. 80% grusväg, men hygglig ändå.
Naturen: Underbart vackert. Lite Göta-kanal-känsla.
Dagens upplevelse: All blomdoft längs hela vägen.
Dagens kommentar: "Vart tog cykelvägen vägen? Hur kunde vi missa den längs kanalen?"
Dagens tips: När du cyklar - håll igen munnen i myggsvärmar.
Boende: Vandrarhem i Lauenburg

Sammanfattning 2 dgr: Det känns jättebra. Ännu inget regn. Vägarna vackra och solen skiner. Ronald varit förkyld, men frisk nu.

Säkert ett 20-tal slussar längs Elbe-Lubeck-kanalen

2006-06-06 Lauenburg-Lüneburg-Fallingbostel

Tack för goa inlägg i gästboken!!!! Äntligen har vi hittat ett internetställe. Finns verkligen inte mycket av den varan. Idag blir det nog en lång färd. Missat lite vid km-räkningen (det var så himla sma siffror). Kanske över 10 mil. Nu har vi lyckats köra fel i dag också, trots kanaler, floder mm som borde göra det lätt. Vi har nu bestämt att Ronald står för riktningen (syd, nord och ni vet). Vis av erfarenheten från tidigare utsagor "att jag har som ett duvslag i mig" och vad det lätt till för omvägar i perifer natur, har jag tagit fram kompassen åt honom. Jag håller i kartan.

De enkla 2,5 milen till Lünerburg har tagit FRUKTANSVÄRT lång tid med alla felkörningar.

Ska nu försöka ladda ner några bilder. Om det inte går så håll till godo med texten. Krammmmmm

Fortsättning av den 6 juni: Först av allt: Vad härligt med alla era inlägg!! Underbart att läsa!! Vi vill kommentera mer om dem (framför allt Henriks om mig och kartor, hmmmm, men det får bli på var första vilodag (nu har vi kvar en mil till nästa vandrarhem som är strax utanför Neustadt - du hade läst vår resplan rätt, Eddy). Vilodagen blir på lördag när Sverige spelar sin första match!!! Heja Sverige!!

10,7 mil   6:27 i cykeltid   Snitthastighet: 16:92

Vägen till Lüneburg mycket vacker, men ack sa besvärlig att hitta. Ibland känns det som om någon går före och plockar bort skyltarna. Har så skett i ett avgörande skede, kan det bli mycket förvirrat. De tyska cykelkartorna är i skala 1:150 000. Det ger inte de detaljer som man önskar. Efter Internetet i Lüneburg skulle vi så ta oss ut ur staden och raka vägen till Soltau. Men så blev det inte. Hade någon suttit i en helikopter hade denne någon sett två figurer som cyklade kors och tvärs över Lüneburgerheden - kryssade över fälten. Äntligen hittade vi den stora vägen A209 med fin bred cykelväg bredvid. Den blev vår räddning.

Mot slutet gick det riktigt tungt, framför allt för Ronald som sackade efter i alla backarna. Blev riktigt orolig. Efter 4,5 mil antydde han att något var fel på bakdäcket, vilket var en klar underdrift: Det gick helt enkelt inte att snurra runt! Och så hade han cyklat i flera mil!! Med rynkade pannor och näsorna mot hjulet undrade vi om det var bromsarna, men mer sannolikt att hjulet var skevt. Att det var ett ekerbrott förstod vi inte förrän vi dagen efter kom till en cykelreparatör.

Boende: Vandrarhem med abendessen när vi väl kom fram 19.30 på kvällen........

Men ni ser ju själva! Vilken väg ska tas?

2006-06-07 Bad Fallingbostel-Neustadt-Mardorf

7,5 mil   4:41 cykeltid    16:40 snitthastighet

Först av allt sökte vi upp en cykelreparatör, som konstaterade ekerbrott och menade att Ronald kört länge med "lös" eker. Vi ska kolla våra ekrar varje dag i fortsättningen!! Det blev ett nytt ABSOLUT punkteringfritt däck också. Ser så fränt ut.

Väder:  20 gr. Omväxlande soligt och molnigt. Varmt och skönt. Har ännu inte behövt regnkläder mer än jackorna. Så Ebba, inga Artrix-regnbyxor ännu. Men när jag tar på mig dem så ska jag tänka på din jacka!!!
Cykelväg: Omväxlande små landsvägar, längs floder, ängar, byar som pärlband, ibland rena skogsvägar. 7 mil i lugn och ro.
Hälsotillstand: Vi mår bara bra. Lite ömma i bakarna. Det är allt. Verkligen. Flyter på bra nu.

2006-06-08 Magsjuka, 2 vurpor och galanta damer

Först TACK för alla trevliga, rara och roliga inlägg!!! Ronald låter hälsa att han som man, bara kan göra en sak i taget. Nu cyklar han. På lördag, första vilodagen, ska han ge sin, den sanna, versionen av veckan som gått. Dock till Hanne: "Där fick jag..."

Idag: Mardorf/Neustadt - Hameln (sagan om Rattfångaren)

7,5 mil (ack 43.5 mil)   Tid: 5:08    Snitthastighet: 15:16

Idag blev det en strapatsrik dag. Några axplock:

1)  Igår sen kväll drabbades jag av akut illamående med allt vad det innebär. Korven vid Abendessen, nötchokladen?? Gick över framåt gryningen.

2) Vi kände oss som Gulliver när han var jätte i Lilleputtlandet (i "Gullivers resor"), när vi i morse stod i frukostkön på vandrarhemmet tillsammans med 117 barn. Vi blev sedan anvisade plats i mitten av ett långbord och började så smått känna oss som "fröknar" när vi fick ingripa i diverse fling- och mackfördelning bland barnen.

3)  Allt gick bra på vackra cykelvägar. Plötsligt var jag tvungen att tvärnita varvid framhjulet ställde sig på tvären, cykeln faller åt sidan och själv flyger jag som Batman med armarna längs sidorna och landar på...hakan. Känner hur käkbenet skjuter rakt ut genom örat. För att göra en lång historia kort: Efter en slurk av Maggans och Roffes medsända Jägermeister, ett antal av Barbro och Ulfs medsända kompresser och plåster, egna Ipren, Ronalds tröstande ord samt senare kaffe + cholkadcroissant på café så inser jag att käkbenet sitter på plats, om än nagot större.

4)  Vacker cykelväg. Nu grusväg. Nedförbacke. Ronald seglar ner. Jag efter. Plötsigt för mycket grus, slirar, bromsar och samma sak igen: Framhjulet ställer sig på tvären. Jag ramlar över cykelstyret med mina ädlare delar (ajjj!), hamnar på gruset med knäna och rullar sedan in i ett nässelstånd! Har nu fått stränga tillsägelser att bara använda bakbromsen på grusvägar (framför allt med den tunga packningen). Vem kunde veta det? Jag ser nu ut som: "Är det här brottarna klär om?" Eller om det var boxarna......

5)  Cykelvägen passerar en rastplats. Jag cyklar förbi. Ronald stannar till, eftersom han fått syn pa 3 halvstora bussar med röda hjärtan på. "Aha, blodbussar, men vad gör de här ute i ödemarken?" Sjukvårdsintresserad som han är, går han fram för att kanske få ett samtal med en internationell kollega. Han spanar in i de tonade fönstren och ser plötsligt en nätstrumpeförsedd dam i gul BH som reser sig inne i bussen, vinkar till Ronald och bröstar sig. Då ser han i ögonvrån att det säkert är 5 - 6 damer i aktivitet och att det i bilarna i övrigt på p-platsen sitter män som väntar på sin tur. Ronald drar sig tillbaka och cyklar vidare.

6)  Eftermiddagen är nu långt liden. GPS:en (Kajsa) har tacklat av något t f a tidigare vurpor och duvslaget Ronald är inte längre lika skärpt pga  märkliga aktiviteter i skogen. Detta gör att paret bokstavligen irrar bland småvägarna och de 13 km till Hameln blir aldrig färre, bara fler. Då uppenbarar sig en äldre herre i träningsoverall och racercykel och frågar om han kan få visa oss vägen till Hameln. Jaaa, säger vi!! Varvid mannen sätter fart och vi efter. Huj vad det går, genom ängar, grusvägar, vindlande tunnlar, närmare Hameln, genom industriområden, bakgårdar, kajer..... Jag känner mig som i täten på Tour de France. Hjälmen har halkat på sne, men vad gör det! Försöker samtidigt konversera glatt på tyska och vara allmänt social. Ronald som har mer livlig fantasi än jag undrar i sitt stilla sinne: "Förstår inte Kajsa att vi hamnat efter Rattfångaren (sagan, ni vet) och kommer att ledas rakt ned i floden." Så olika man kan tänka!!

Men vi kom fram till vårt nästa vandrarhem. Inspekterade våra blåmärken (jag) resp solbrännan (Ronald). Har sedan gått i 25 gr värme i mysig Hameln-stad. Intagit dryckjom på uteservering och verkligen myst. Och är glada att vi kan fortsätta. Godnatt och kram!!

PS. Det är dåligt med foton. Oftast finns inte någon USB-kabel framdragen och när det funnits det har det ända inte fungerat.

Snäll konditorfamilj som bjöd på bröd till skadad cyklist.

2006-06-09--10 Raka sparet längs kurvig Weser

Hameln - Bad Karlshofen (längs floden Weser)

9,5 mil  (ack 53 mil)    Cykeltid: 5:49   Snitt:  16:70

Skattade gott åt de nya inläggen!! Malin: Härlig berättelse. Jag vet vem som räknade poängen! Maggan o Roffe: Skrattade när vi tänkte på likheterna!! Nej, träningen på grusvägar har uppenbarligen inte gett effekt. Det kanske inte framgick, men första vurpan var också pga löst grus på asfalt. Anna: Härligt att pratas vid.
Camilla: Krammmm. Vem bryr sig att det regnar när man som ni åkt till andra sidan jordklotet! Ni har ju varandra att titta på och Da Vincikoden....

Idag körde vi inte fel en enda gång. Det berodde mest på att cykelvägen gick precis längs floden Weser och det var synnerligen väl skyltat. Jag är nu mycket försiktig i alla gruskurvor (näst intill feg...). 29 gr varmt i skuggan. Mycket vatten och läsk. Wunderschöna vyer. Nu börjar små, lummiga berg dyka upp på vardera sidan av floden. Till Bad Karlshafen vid 17-tiden. Vandrarhemmet hade missat vår bokning som vi gjort på morgonen (eller så var det språkförbistring...). Men då dök Pension Fernblick in i blickpunkten och för 44 E per natt har vi fått ett rum med TV!!!!! och egen dusch och toa. Bara det senaste var fantastiskt, då man slipper märkliga upplevelser som att kl 3 på natten, när behov uppstår, och man (Ronald) tagit sig ut i vandrarhemmets korridor möter pjamasklädd man med pressveck och slag, som börjar konversera på tyska...vad säger etikettsboken i ett sådant tillfälle.

Nu är det vår vilodag den 10 juni. Några ärenden ska göras. CD med foton gick dock inte. Det görs och skickas till Sverige på måndag. Ronald vill sola på det allmänna skogsbadet. Med tanke på alla nu kraftigt stora blåmärken, kanske jag bör ha på mig cykelhjälmen till bikinin för att alla ska förstå vad som hänt (så att de inte misstänker Ronald)....

Veckan som gatt-Ronalds betraktelser

Till mina barn, anhöriga, kamrater, kollegor o intresserade.

I huvudet på en gammal man. Först o främst ett stort tack för alla roliga o supporterande inlägg. En del borde jag kommentera men jag avstår så att jag inte glömmer någon. Nu, då första veckan gått, finns en del att kommentera utöver det Kajsa redan har printat. Så min del blir små korta kommentarer av våra vedermödor under veckan. Men inte bara vedermödor utan också helt underbara cykelvägar med myket kloroform, underbar natur, rara små byar och myket trevliga människor som hjälper till i alla lägen. Så till första dagen. Vår allas GPS (Kajsa) visade sig ha legat i träda en lång tid men är nu uppladdad och uppdaterad och i full gång. Sen att inte kartan alltid stämmer med naturen eller tvärtom gör inte färden mindre spännande. Kajsa har under veckan försökt övertyga mig om kartans betydelse, men då hon konsekvent inte står i färdriktningen blir inte alltid höger till höger utan till vänster, vilket skapar en del problem. För mitt s.k. duvslag är alltid söder, söder och norr, norr. Ni kan tänka er varje gang vi hamnar i diskussion i ett vägkors och Kajsa rådfragar kartan och jag kompassen och så småningom når konsensus. Det gör vardagen spännande.

Under en sådan här färd strömmar tankar fritt, långa stunder är man för sig själv då kommunikation med den andre omöjliggörs av fartvind och styrkoncentration. Tankarna vandrar då mellan barn-jobbet (lite) -målet Barcelona ev Afrika-historiens vingslag, vad dagen har i sitt sköte. När man passerar de små byarna påminns man om att detta land för drygt 50 år sedan var en enda stor krigsskadeplats. Mellan två hus daterade 16 - 1700 talet reser sig ett fullt modernt hus visserliger byggnadsmässigt inspererat av sina grannar. Ja, det blir lite från det ena till det andra dels av utrymmesskäl dels av tid.

Notering.  Två personer med olika dygnsrytm skapar vissa förvirringar. Jag frustrerande trampande 07 beredd till frukost, Kajsa upp fem minuter före utsatt tid. Kl 22 sover jag medan Kajsa internetar eller studerar kartor,
tappert försökande delge mig nya rön.
Konstaterande. Åldersförändring: I unga år är morgonstelheten koncentrerad på ett ställe, vid 60 års ålder är den över hela kroppen.

Ja, det var allt för denna gång men jag återkommer, kanske jag ända måste avsluta med att till Hanne säga: Högsta växeln var ett missförstånd.

Lika glada ändå, trots oenigheter om färdväg och dygnsrytm :)

2006-06-11 Himlabackar och hastighetsrekord

Hej Lasse: Nej, jag tänker inte på RMA, men något på kommande bokslut. Första bokslutet på 10 år som jag inte är med på.....lite abstinens.
Hej pappa Morten: Ekrarna kollas varje dag. Haken är blå, men hel.

Bad Karlshofen - Naumburg i Hessen längs R4

7,9 mil (61 mil) Cykeltid: 5:47. Snitt: 13:99

Efter en dags vila var det dags att anträda 25 mil berg och skog i mitten av Tyskland. Vi har cyklat ca 50% av Tysklandssträckan och är just nu strax sydväst om Kassel. Idag var det hett!! 23 gr i skuggan i morse. 30 gr mitt på dagen (40 gr i solen). Från början enkla skogsvägar, sedemera lite mer kuperat (Roslagsbackar) och sedan "backar upp till himlen"!! Tufft - kan vi få skylla på värmen? Belöningen blev några fantastiska utförslöpor där vi slog hastighetsrekord. Ronald med 59,95 km/tim som max och jag, något försiktigare, med 46,5 km/tim.

Nu i Naumburg, en mycket charmig korsvirkesby/stad med ett hotell, en campingplats och en restaurant. Vad valde vi, Gerth-Ove? Tält på campingen? Nej, fel svar. Vi tog hotellet. Nu fyller vi oss med spagetti "en masse" för att orka fortsatta backar i morgon.

Ronald är nu vackert brun-bränd. Jag är röd- och blå-melerad.

PS från Ronald: Igår, lördag, när vi mötte ett gäng öldrickande VM-Deutchland-fantaster skrek Kajsa: "Schweden, Schweden." Jag, som cyklade bakom, fick ta emot tyska glåpord. På kvällen efter Sverige-matchen, var vi bada två ganska tysta....

Framme vid hotellet...

2006-06-12 Grusvägar och ekerbrott 2

Tack för alla inlägg!!! Lika glada blir vi varje gång vi får läsa från er!! Nu hinner vi kommentera de senaste. Kram till er alla!

Annika: Sparrisvägar körde vi på länge. Ronald som läste Spar-gel trodde mil efter mil att de gjorde reklam för en ny, speciell "gel". Men Spargel =sparris vilket klarlades först efter en vecka..... Lycka till med huset!!
Stefan: Ja, lite Moselvin har det blivit.
Mark: Hello and hope you are safe back from the Cayman Islands!
Camilla: Inte lätt hitta internetcafér. Oftast bara en dator, köbildning och skrivning i stress. Och ibland glömt att spara. Bara börja om...
Tina: Hej Tina, lycka till i Seattle. Tack för att du tittar in på vår sida.
Barbro och Uffe: We are back! Inget internet i skogen! Ha det bra på er semester!
Marianne: Fallskärmshopp(!) låter nog så strapatsrikt! Och vikten...ja det blev ju ett ekerbrott till...
Ingvar: Lite god mat låter bra! Och plåstren behöver fyllas på!
Henrik: Skrattade gott åt stövelkastningen. Kan se det framför oss!
Ditte: Jag (Ronald) lovar, jag gör vad jag kan med grönsakerna. Men fy attsan för paprikan. Men lite Spar-gel har det blivit.
Ebba: Vi skrattade gott åt er skolatlas!! Trots 1,8 kg kartor känns det dock som att en sådan vore bra ibland - för att se helheten....
Morgan: Vi har cykelbyxor från Cykloteket med - silverjoner. Bra mot xxx.

Naumburg  -  Schwalmstadt-Terysa längs R4

6,2 mil     Cykeltid:  5:07    Snitt: 12:49

Vi tar oss alltså genom regionen Hessen på cykelväg R4 ned till Maintal. Där ska vi svänga västerut, längs Frankfurts kajer till Rhen. Och sedan susa 40 mil ned längs Rhen. Så är planen. Denna dag blev minst lika tung som gårdagen, i stekande hetta på många grusiga skogs- och ängsvägar. Vi fick leda cyklarna långa partier pga otjänliga vägar. Men ack så vackert! Mot slutet kände vi oss som eftersläntrarna i Tour de France - arrière (bakom) klungan. Där reportern säger: Nu stummade han!

Ronalds hjul såg plötsligt "bjångligt" ut igen. Men denna gång, kunde vi efter enkelt test, raskt konstatera ekerbrott 2,2 mil till närmaste cykelreparatör. Högst upp i den gamla byn Schwalmstedt-Treysa. Nu byttes alla innerekrar av den charmige Fische (som hade foton på sig själv med alla kändisar i cykelvärlden - kanske en sådan själv?). 28 E totalt. Billigt tyckte vi. Enkelt rum på gasthaus. Sedan Salat m Hähnchenstreifen u. Ei. Efter fråga vad det betyder började kyparen kackla och "vifta med fjädrarna" samt dessutom.... plocka ägg ur rumpan. Nu förstod vi.

2006-06-13 Änglasång och skärseld

Schwalmstedt-Terysa - Schotten längs R4

7.7mil     cykeltid 6,6 tim     snittid 12.59

En rackarns lång dag med mycket uppför och följdriktigt mycket nedför. Detta är en sådan dag då man påminns om det helsvenska ordet lagom och det får stor betydelse.
Uppför var så brant att man måste gå som Charlie Chaplin för att inte falla baklänges. Så där gick två svenskar med sina fötter pekandes åt varsitt håll och enligt Kajsa igen, så gav det en enorm fittness-effekt dvs man måste spänna skinkorna i detta utsatta läge. Backarna var så höga och långa att man kunde höra änglasång på toppen. Å andra sidan var nedförbackarna så djupa att klagan och besvärjelser från djupet var högst påtagligt. Mina gamla kollegor inom psykiatrin hade nog i detta läge bjudit på ett piller mot rösthallucinationer eller något liknade. Alla tycker säkert här att man inte skall klaga då det går nerför vilket vi inte heller skulle göra om det var så att vägen var rak o jämn, men så är inte fallet, utan den är för det mesta krokig, grusig och spårig.
Men skam den som ger sig. Vi tog oss fram till slutmålet som för denna dag hette "byn Schotten".
Där fick vi tag i ett rum med dusch och i närheten fanns en kinarestaurang, vilket blev vårt avslut denna dag. De hade inte "fyla små lätter men mycket lis".

Bra rump-träning!

2006-06-14 Dagen efter

Schotten - Karben längs R4 (norr om Maintal)

5,5 mil  (ack 80 mil)   Cykeltid: 3:32   Snitt:  15:78

Något möra i benen efter gårdagens alpcykling.

Inför rädslan för ösregn, överbefolkat Frankfurt med förorter, tog vi in på svindyr pension redan 1 mil före Maintal (därav den korta sträckan idag). Tanken är att vi imorgon bara ska "svischa" förbi genom Maintal, VM-Frankfurt och ut till Rhen-dalen. Sedan passar det bra att cykla till Speyer på fredag + vilodag och försöka få ut vårt Poste Restante-paket (som ni kommer ihåg innehåller 1 bok + 2 dosor snus + 1 Marabou chokladkaka).

PS 1: Vårt badrum har golvvärme, så nu har vi lagt ut tvättade kläder på golvet, så att de ska torka till i morgon.

PS 2: För att underlätta för våra läsare blir det ett nytt dagboksblad fr o m den 15 juni.