Cykla i Tyskland 2019

Längs Weser kanal

Cykeltur i norra Tyskland ca 140 mil

Efter de fantastiska cykelturerna i Frankrike 2016 resp 2018 så tänkte vi nu pröva Tyskland samt hitta en rundtur som kom tillbaka till bilen utan att behöva ta cyklarna på tåg. Cyklarna på tåg blev ett mindre trauma 2018😲.

Vi hittade Münchs radweg (Munkleden) som går från Puttgarden till Bremen. Därifrån tvärs över Tyskland österut längs Aller radweg som såg fin ut, sedan norrut längs Elbe radweg, genom sjödistriktet och nånstans där skulle vi svänga västerut och komma tillbaka till bilen som vi ställt på lämpligt ställe.

Efter att ha kontaktat flera turistbyråer bestämde vi att ställa bilen i Oldenburg, på en gratis parkering nära centrum. Alternativen var bl a Puttgarden, vid färjeläget, men där trodde Ronald att stöldrisken var stor och flyktvägen för enkel (ta färjan till Danmark…)…

När det här begav sig var vi 74 år (Ronald) och 67 år (Kajsa). Målsättningen var att cykla i snitt 6,5 - 7 mil per dag. Tidigare år höll vi kring 8 mil per dag, men inser nu att det med ålderns rätt går lite långsammare att cykla en hel dag.

På ett ungefär vår rutt. Efter Güstrow hade vi tänkt Rostock, men vi tog mer åt nordväst mot Östersjön. Före Güstrow cyklade vi genom sjödistriktet.

2019-07-28 Täby - Gränna

Kajsas packning. totalt blev det två cykelväskor vardera. Inget tält o dyl.

Vi startade en dag ”för tidigt”. Hade inte mer att göra hemma och vankade bara omkring. På fm satte vi på cykelplattan på bilen liksom cyklarna. Startade vid 12. Framme vid motellet Vätternsled vid halv fyra. Fikade här eftersom vi missade avtagsvägen till Brahehus (som vi stannat vid massor av gånger!).

2019-07-29 Gränna - Rödby

Hotel E4 vid Rödby.

Gick som ”smort” hela vägen. Kom fram vid tre-tiden. Skönt att vi tog det på två dagar. Hade varit jobbigt annars. Åren sätter sina spår (inte bara för cyklingen)😋. Hade bokat på hotellet E4 – ett enkelt, men trevligt hotell med restaurang så inga problem att få i sig middag och frukost. Funderade på att lämna bilen där, men bestämde att ändå ta med den över till Tyskland.

2019-07-30 Rödby – Oldenburg – Grömitz

Vår parkeringsplats i Oldenburg några mil söder om Puttgarten.

31 km (från Oldenburg)   Cykeltid: 2:20 tim    Snitt: 13:35 km/tim  Totaltid: 3,5 tim

Lämnade hotellet E4 en kvart över åtta. God frukost. Trevligt hotell, som sagt, för 815 DKR. Kom halv nio till färjan och fick köra ombord nästan på en gång. Väl i Tyskland körde vi direkt till Oldenburg in Holstein. Hittade parkeringsplatsen och en ”bra” p-plats. Inte för ödslig, inte för nära skogen. Plockade ur allt bagage som skulle med och resten tillbaka in i bilen samt att vi stödde ut lite grejer i baksätet. Som om det skulle avskräcka tjuvar🙂. Vi kom iväg på våra cyklar strax före 11. Glömde köpa mat. Glömde ta med vattnet.

Vi hade nu ca 3 mil till Grömitz – över åkrar, bredvid majsfält, på små vägar. Körde fel vid ett tillfälle. Skylten syntes inte. Satt bakom ett träd. Det regnade till och från två ggr. Regnställ på och av. Fikade när vi kom in i Grömitz. Apfelstrude. Nu kändes det riktigt mysigt🙂. Sedan letade vi oss fram till hotel Gosch (vi hade bokat hotell för de fem första dagarna). Trevligt! Ute och rekade mataffärer på em till morgondagens tur. Ca 24 gr. Kändes dock lite kyligt. God middag på kvällen på hotellet i deras bierstube.

På väg till Grömitz som ligger vid kusten mot Östersjön.

2019-07-31 Grömitz – Bad Malente

På och av med regnkläderna flera ggr under dagen. Här på väg till Neustadt.

66 km   ack 97 km   Cykeltid: 5:10 tim    Snitt: 12:75 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

De första två milen till Neustadt gick huvudsakligen längs havet, Östersjön. Vi körde fel halvvägs och kom in på cykelleden Ostseekusten, men det var egentligen bara bra för då fick vi fortsätta längs havet på en bra cykelväg istället för att göra en lång sväng in i landet, norr om Neustadt, på en sämre cykelväg. Regnade av och till. Lunchade i Neustadts hamn det vi köpt i Grömitz.

Cyklade ut ur Neustadt, västerut, mot Eutin i omväxlande terräng och med en hel del backar. Vi tog dem alla!! Nu kom vi in på en hel del grusvägar, även senare före Bad Malente. Rejäl åska när vi kom in i Malente. Vi letade oss fram till Gästehause Schwentineblick. Nyckeln låg i ett kuvert i frukostannexet. Det slutade regna och vi tog en promenad i staden och åt på en pizzeria. Spanade ut mataffär till i morgon. Handlade godis. Försöker torka alla kläder till i morgon!

Lunch i Neustadts hamn på väg till Malente.

2019-08-01 Bad Malente – Bad Segeberg

Pilen ska väl inte sitta åt vänster när man ska åt höger??

75 km   ack 17,2 mil   Cykeltid: 5:40 tim    Snitt: 13:27 km/tim  Totaltid: 8,5 tim inkl alla pauser

Jättefrukost på Gasthauset. Pratade med värdinnan om vår tur. Hon var mäkta imponerad😉. Det var vi också när vi visade kartan. Vad hade vi gett oss in på? Sen iväg. Handlade mat/lunchen/melon på stället vi sett igår. Sedan iväg längs ”spåret” och Münchs radweg. Idag fick vi kolla Viewranger många, många gånger (app i telefonen där vi laddat ner GPS-spår till nästan alla cykellederna som vi ska köra)!

Många små stigar och traktorspår. Vid ett tillfälle cyklade vi helt fel. Skylten till Plön var i vårt tycke feluppsatt. Pilen var i och för sig OK, men den satt tillsammans med skyltar som pekade åt motsatt håll….. Men vi kom till Plön som vi cyklade igenom 2006 på vägen till Barcelona. Söderut till Bosau där vi tog vår lunch vid kyrkan St Petri Kirche, byggd 1150. Den äldsta kyrkan i detta område.

Efter Trappenkamp hamnade vi i riktigt oländlig terräng. Det visade sig att vi förts in i en älgpark. Svårt att hitta. Smala, leriga stigar.

I Bad Segeberg tog vi in på hotell Gutschmecker som var OK. Lite märkligt ställe – ingen frukost och inget förråd. Vi fick ha våra cyklar utomhus på gården, väl synliga från gatan. Kändes inte bra! Vi låste ihop dem så gott vi kunde. Middagen som vi åt på hotellet var dock god. Därefter en kvällspromenad för sedvanlig rekognisering av cykelleden respektive morgondagens matvaruinköp.

Från liten stig till bred cykelväg. Variation!

2019-08-02 Bad Segeberg - Bokel

Den sedvanliga lunchen på våra cykelturer - melon och ost.

57 km   ack 22,9 mil   Cykeltid: 4:20 tim    Snitt: 13:34 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

Cyklarna stod kvar på gården när vi kom ut på morgonen. Glada för det! Gick tvärs över gatan till ett härligt bageri som även hade frukost. Gott! Sen tillbaka och packade. På med allt på cyklarna och tog oss till en REW-mataffär och handlade melon mm. Ut ur stan en kvart över nio. Mulet, men inte regn. Som mest blev det ca 29 gr och lite sol. Som sämst ösregn senare på dagen😲.

Ronald hade råkat sätta sig på sina glasögon så prio 1 var att hitta en optiker och det gjorde vi i Bad Bramstedt. Glasögonen blev lagade, helt gratis!

Även idag var det en hel del moddiga grusvägar som t o m blev så leriga att vi sjönk ner med cyklarna. Vi åt vår lunch vid en naturpark vid Weide. Vacker väg genom åkermarker och naturområden. Vid fikarasten hörde vi åskan – långt bort. ”Kommer den hit? Ja det låter så, men vi hinner nog till Bokel.” Icke, sa Nicke. Direkt vi fikat klart började det regna. På med regnkläderna. Åskan mullrade hela tiden. Så kom ösregnet! Det vräkte ned! ”Jag vill inte att vi ska cykla när det åskar så här mycket och det kommer ju blixtar. Vi åker in under buskagen där” säger jag. Det lugnade ner sig. Cyklade. Så ”pang”! Blixt och dunder och skyfall! Vi ställde oss under tak vid ett vedförråd. I 10 min, 20 min, 40 min. Då cyklade vi iväg. Lite lugnare, men åska ända till 5 km före Bokel. Hittade dagens hotell: Bokel-Mühle am See. När vi kom fram dyngsura så klev just bröllopsgäster in. Vi ställde oss lite åt sidan. Torkade alla våra kläder och oss själva. På kvällen åt vi en god middag för 55€. Tog en promenad. I morgon kommer vi till Elbes utlopp👍.

Trevligt hotell Bokel-Mühle am See. God mat, trevligt rum och låg vackert vid sjö.

2019-08-03 Bokel - Ivenfleth

Nyfikna kossor på vägen. Alla utom en vände sig om och kollade på oss.

77 km   ack 30,6 mil   Cykeltid: 5:30 tim    Snitt: 14:15 km/tim  Totaltid: 8 tim inkl alla pauser

God frukost. Iväg redan kvart i nio. Det skulle ju bli över 7 mil idag och vi ville hinna långt före ev regn. Bra cykelvägar hela dagen, utom 400 m på en ås som vi skulle ta oss över. Massor av kor, hästar och får. Lunch i staden Itzehoe som vi även skulle ta oss igenom. Bodde i Ivenfleth, en liten ort utanför Glückstadt vid bifloden Stör till Elbe. Vi fick äta tidigt eftersom pensionatvärden Klaus skulle på födelsedagskalas. Trevligt rum med terrass utanför och nu värmde solen. Vi bokade boenden för tre dagar framåt inkl i Bremen.

Vackra vyer längs vägen till Ivenfleth.

2019-08-04 Ivenfleth - Stade

Vackra hus längs vägen mot Stade.

55 km   ack 35,1 mil   Cykeltid: 4:00 tim    Snitt: 13:73 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

Först kallt (tyckte jag, inte Ronald) och motvind när vi kom iväg. Byn som vi bott i hade ingen affär och pensionatet var så skralt bemannat att vi glömde be om det heta kaffevattnet som vi brukade göra till frukosten. Frukosten stod på bordet 7:45, men ingen var där förrän vi reste på oss och stolarna skrapade. Då kom han ut för att få betalningen. Helt tyst.

Nu hade vi 3-4 km till Glückstadt och färjeläget. Jättelång kö med bilar som vi cyklade förbi. Visade sig vara besökare från en Metal-festival i Wecken. 12 000 besökare i en by på 250 innevånare och nu skulle minst hälften söderut och över Elbe – liksom vi…. Väl över på andra sidan var det fortfarande kallt, söndag och ingen affär eller matställe. Insåg att vi skulle få cykla till Stade utan mat eller kaffe. Men så i Himmelsporten dök det upp ett konditori!! Himmelska smörgåsar, kaffe och croissanter!!! Nu kom även solen fram och det blev det varmare och livet lekte!

I Stade ökade lyckan med stort fint hotellrum och kvällen ägnades åt museum kring Hansatiden och en rejäl genomgång av 30-åriga kriget – varför, hur många deltog och från vilka länder, hur många dog, jmf med nuvarande religionskrig. Runt år 1650 bodde 3000 svenskar i Stade och Karl XII byggde upp det mesta av det som vi ser idag. Kanske har vi alla släktingar i trevliga Stade? Vi åt middag utomhus vid hamnen i denna mysiga korsvirkesstad i skön kvällsvärme.

Mycket trevlig och för oss svenskar historiskt intressant stad. Vacker kväll vid hamnen.

2019-08-05 Stade - Zeven

Ibland gick cykelvägen nära husen.

71 km   ack 42,2 mil   Cykeltid: 5:25 tim    Snitt: 13:40 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

Handlade melon mm efter en god frukost på H-Hotell. Letade oss ut genom små gränder. Soligt, men lite blåsigt. Ca 22 gr under dagen. Cyklade lite norrut igenom staden och cyklade därefter ett tag längs Elbes södra strand och nu med sanddyningar och sandstrand. Vackert och ovanligt landskap! Förbi många fruktodlingar – mest äpplen. Cykelvägar längs med och nära hus. Vi åt vid en kyrka där det fanns bänkar. Då började det regna och höll på så i ca en timme. Vi fikade vid en lastkaj med tak.

Vilse i mindre ort. Mötte samme, buttre man fyra ggr som bara blängde på oss. Kom till korsningar för vägar till Rom resp Santiago…😊. Så kom vi till hotell Central i Zeven. Vi fullföljde vår svenska historia från igår och gick till ett hus där Drottning Kristina lär ha bott när hon regerade över Bremen-Verden. Handlade lite godis på REWE. Middag på hotellet. Oftast gott och trevligt att äta på de tyska hotellen.

Mycket får längs cykelvägen vid Elbe.

2019-08-06 Zeven - Bremen

Jättefint cykelgarage vid stationen i Bremen. Och billigt!

73 km   ack 49,5 mil   Cykeltid: 5:20 tim    Snitt: 13:65 km/tim  Totaltid: 7,5 tim inkl alla pauser

Hela dagen har varit ganska solig. 28 gr på em. Vägen ut ur Zeven i morse gick bara bra. Bra cykelvägar mest hela dagen. Några partier med grusvägar. I våtmarksområdet Wümme cyklade vi lång strecka på en vall. Därefter lång cykelbanesträcka in till centrala Bremen. Hittade hotellet Dorint City ganska enkelt, trots spårvagnar, bilar, cyklister ”en masse”. Stort fint rum. Hotellet hade inte något bra cykelförråd utan vi blev hänvisade till järnvägsstationens cykelgarage för 1:50€ per dygn. Så fint! Med cykelaffär utanför som också hade koll på garaget. Praktiska spärrar för oss resp cyklarna för att gå in och ut. Mer av sådana här garage! Kändes riktigt lugnt att lämna cyklarna där.

På kvällen ner till Bremens vackra torg med Rådhus, kyrka och korsvirkeshus, restauranger, musikanter.

Nu var vi färdiga med del 1 dvs Münchs radweg, söderut från Puttgarten/Oldenburg. Vilodag, sedan österut längs Weser och Aller radweg.

Bremen - trevlig stad med trevligt torg!

2019-08-07 Vilodag i Bremen

Promenad i "gamla stan" i Bremen på vår vilodag.

Spa på fm med relaxing massage. Ut och gick en rundvandring enligt erhållen karta till Rådhuset, Domkyrkan, Schoon mm. Vacker och trevlig stad. Positiv överraskning! På em bokade vi fyra boenden längs Aller radweg som vi kommer till imorgon. Fikade på hotellet och intog middag senare runt hörnet och hann med ytterligare en tur till det mysiga torget.

2019-08-08 Bremen - Verden

Magiskt med GPSen i appen Viewranger. Visar på metern när var vi är. Här genom Bremen.

56,4 km   ack 55,2 mil   Cykeltid: 3:55 tim    Snitt: 14:75 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

Frukost på hotellet för 204 kr vardera. Inte bra jämfört med alla mindre hotell vi bott på tidigare. Letade oss ut ur Bremen. Rusningstrafik. Bro med hög trottoar där vi skulle cykla. Jag först. Cyklade förbi gammal dam. Sen Ronald. När han skulle förbi damen vinglade hon till på cykeln så Ronald måste väja. Framhjulet gled ner i körbanan. Men som den oerhört skicklige cyklist han är, lyckades han hålla kvar hjulet dikt mot trottoarkanten, ÄVEN när bakhjulet åkte ned och sedan valde han (enligt honom själv) att långsamt falla inåt (inte utåt i körbanan med alla bilarna). Själv hade jag bara skrikit och släppt styret. Lite skadad på ankeln blev han, men OK i övrigt. Cykeln höll inkl nya telefon-hållaren. Sen bar det av 5,6 lätta mil längs vackra Weser. Soligt 22-26 gr, men kyliga kastbyar.

I Verden var ”vår” bro avstängd så vi fick backa lååångt och köra över en tidigare, större bro. Till Hotel Maske vid halv fyra. Trevligt och familjärt. Möttes av dam som verkar göra allt på hotellet. Åt middag på hotellet. Gott! Tog promenad till macken strax bredvid och köpte godis. Vi såg också ett Netto bredvid inför morgondagens lunchhandling samt kollade hur och var vi ska starta i morgon.

Längs Weser kanal direkt efter Bremen. Mycket väl ordnat för cyklister.

Hotel Maske förtjänar en bild. Fint rum, god mat och fantastisk hotellägarinna som gjorde ALLT!

2019-08-09 Verden - Winsen

Blåbärscafé på vägen.

83,6 km   ack 63,6 mil   Cykeltid: 6:00 tim    Snitt: 13:70 km/tim  Totaltid: 8,5 tim inkl alla pauser

Frukost först vid 8 och vi hade en lång dag framför oss. Cyklade och handlade. Först letade vi efter Ronalds telefonhållare. Sent omsider, efter att ha kollat garage och rum, så hittade vi den på framsidan – överkörd, men hel. Vi pumpade sedan alla däcken, men visste inte hur mycket som skulle i. Sen fastnade jag med vänsterskons skosnöre i kedjan och det blev tvärstopp. En viss panik uppstod, med skrik till Ronald att ”håll i mig”. Men innan han hann inse faran hade jag själv lyckats få ner den andra foten. Drog ut skosnöret och fick stränga order att knyta ordentligt.

Men sen kunde vi äntligen lämna Hönisch/Verden – vid 9:30. Framme vid mörkrets inbrott kl 18. Däremellan byar, stora åkerfält, floden Aller, floden Leine, blåbärscafé. Nu framme vid Lanthotel Jann Hinsch Hof. Duschade och åt middag. (De hade spa, men vi kom ju sent…). Kalvschnitzel för Ronald och pastakuddar med rödbetssmet i.

Många små byar längs vägen.

2019-08-10 Winsen - Gifhorn

Lunch där plats finnes.

64 km   ack 70,0 mil   Cykeltid: 4:35 tim    Snitt: 14:00 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

Lämnade det tjusiga Landhotel Jann Hirsch Hof i strålande solsken och fortsatte följa Aller radweg. 24 gr i snitt under dagen. Mulnade på lite och emellanåt kraftig motvind. Gick eg bra hela dagen med lite omväxlande natur: sjöar, skogsvägar, fina cykelvägar. Runt Celle. Ev pyspunka i Ronalds bakdäck. Pumpade flera ggr under dagen. Blev nog inte rätt när vi pumpade igår.

I Mülden körde jag på en stolpe som någon installerat MITT i en redan smal trottoar vi förvisats till. Jag slog i vänster arm och hand med blodvite som följd och skrek till. Dam kom ut och log, som lite belåtet. Sen gick hon in. Är övertygad om att hon satte ett streck (48e) på sin griffeltavla över alla halvdana cyklister som inte klarat den smala passagen.

Vid 16-tiden kom vi till Gifhorn. Kärt återseende! Vacker och trevlig stad! Bor på samma hotell som förra gången 2012 på väg till Venedig, Deutsches Haus. Tog en rundtur runt stan. Åt sedan på hotellet efter att vi handlat till imorgon. Jag åt Carpaccio + blåbär och glass. Mums!

Hotel Deutches Haus som vi bodde på även 2012 på vår väg till Venedig som bara blev till Donauwörth p g a vurpa.

2019-08-11 Gifhorn - Oebisfelde

Cykelstation i Wolfsburg med rejäl pump. Lycka!

47 km   ack 74,7 mil   Cykeltid: 3:45 tim    Snitt: 13:45 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

Idag hade vi 4,7 mil till Oebisfelde. Lite kort, men svårt att hitta boende annorstädes. Fd gränsstation i forna Östtyskland. Ut ur Gifhorn gick bra. Idag genom Wolfsburg som Hitler grundade 1936 för biltillverkning (Wolkswagen), senare krigsutrustning. Vi tog en genväg, trodde vi, men höll aldrig på att komma ur staden. MEN i gengäld träffade vi på en trevlig man på en bensinmack som fick oss att inse att vi på vissa mackar INTE kan fylla på luft (gjorde fel och sög UT luft i förrgår). Han visade oss en cykelservicestation och VIPS var alla däcken fyllda! Glädje!

Efter Wolfsburg full fart till Oebisfelde och Hotel Am Markt typ ett boutiqe-hotell. Fint och trevligt. Ut på stan och åt tidigt, redan vid 17. Tittade på kartor över den fortsatta färden.

Vyer från dagen inkl från Wolfsburg som tog oss lång tid att ta oss igenom.

2019-08-12 Oebisfelde - Haldensleben

Gränsskylten väcker många tankar kring hur befolkningen upplevde uppdelning resp återföreningen.

65 km   ack 81,2 mil   Cykeltid: 4:45 tim    Snitt: 14:00 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

En solig dag. Fortfarande lite kyliga vindar. Sista hela dagen på Aller-Elbe radweg. Men Aller har vi tydligen förlorat för några dagar sedan. Hela dagen var mest ”ute på landet”. Inte många byar. De vi såg var små. Cykelvägar från -10 till +10. -10 var grusvägar med stora stenar. +10 var asfalterade cykelvägar eller lugna landsvägar.

Nu inne i forna Östtyskland vilket varit dagens samtalsämne på vägen. Uppdelningen 1945, återföreningen 1990 och hur dessa upplevdes av befolkningen.

Vi kom fram till Haldensleben redan vid halv 4. Trevligt hotell Hotel Behrens med trevlig hotellvärd. Ut på stan och kollade och handlade lite choklad. Åt middag på hotellet. Vi bokade fyra nätter till inkl en vilodag i Klink.

Cykelvägar under dagen.

2019-08-12 Haldensleben - Bertingen

La Porte Hotel und Rest. Mycket trevligt stugby. Vi bodde i röda huset rakt fram, dörren till vänster...:)

56 km   ack 86,8 mil   Cykeltid: 4:00 tim    Snitt: 14:00 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

Trevlig frukost på hotell Behrens. Ägaren berättade om sina Skottlands-resor. 26 år hade han och hans bror haft hotellet, tidigare hans föräldrar. Åkte och handlade det vanliga och sen var det lätt att hitta spåret. Ut genom centrum. Jättekallt och blåsigt, tyckte jag, Kajsa. Inte Ronald. Jag hade till slut skalbyxor- och jacka ovan cykeljacka. Plus bandana över öronen. Svinkallt!

Det var 3,6 mil till ”hörnet”, där vi skulle svänga norrut. Det körde vi före lunch. Spännande med mötet av kanalen och Elbe! Kanalen gick ovan Elbe. Vi intog lunchen i en liten rasthütte strax bredvid. Vårt spår ”Aller-Elbe radweg” tog snart slut. Nu var det Elbe radweg som gällde. Solen kom fram till lunch. Värmde sen hela em, MEN oerhört kraftig motvind och emellanåt läskiga kastbyar. Vi skulle ibland cykla på åsar och då gällde det att cykla på vänster sida så att man kunde blåsa åt höger utan att trilla ned. Till sist var vi framme i Rogätz. Där var det färja och vi skulle nu hitta: La Porte Hotel und Rest. Men det blev lätt. Låg längs spåret. Efter en fin väg, mindre vind och fika på vägen kom vi fram till detta trevliga ställe. Visade sig vara stugor av olika storlekar och cyklarna fick vi ställa i ett cykelgarage. Åt på restaurangen och köpte glass till efterrätt. Gick runt och tittade på lekparken och fritidsområdet.

Mittellandkanal går över och möter Elbe.

Elbe, sett från kanalen.

2019-08-13 Bertingen - Havelsberg

På grekisk restaurang vid befästning i Tangermünde.

80 km   ack 94,8 mil   Cykeltid: 5:20 tim    Snitt: 14:90 km/tim  Totaltid: 7,5 tim inkl alla pauser

Frukost på ”sommarlägret”. Fick göra smörgåsar att ha med. Hämtade våra cyklar och packade. Kom i väg en kvart i nio. Cyklade på bra cykelväg hela vägen upp till Tangermünde, 3,4 mil. Där åt vi på grekisk restaurang vid litet torg där även många getingar var gäster. Tangermünde var en viktig stad under sena medeltiden med många befästningar och kyrkor. Vid fotografering av en sådan befästning blev jag stungen av en geting när jag satte mig ned på stolen. Ont! Tog bedövningssalva.

Men jag bet ihop och vi cyklade vidare. Över en minst 2 km lång bro över Elbe och cyklade sedan huvudsakligen på K107 resten av vägen till Havelberg. Vacker gammal Hansestadt. Vi bodde dock på Art Hotel en bit ifrån den gamla delen. Lite trötta av den långa etappen och tidvisa motvinden. Åt middag vid 18 och tog en promenad.

Infarten till Havelsberg - en vacker gammal Hansa-stad. Där Elbe nu kröker sig åt väster.

2019-08-15 Havelsberg - Pritzwalk

In i skogarna norr om Havelsberg. Regnigt och kallt, men försöker hålla humöret uppe.

71 km   ack 101,9 mil   Cykeltid: 5:00 tim    Snitt: 14:35 km/tim

God frukost. Gjorde varsin extra-macka att ta med. Vi hade ingen affär i närheten att handla i. Det regnade ordentligt på morgonen, så vi avvaktade lite. Kom i väg närmare 9:30. Sent för oss!

Först tog vi oss nord-väst längs Elbe, huvudsakligen på landsväg. Ca 1 mil. Därefter tog vi Elbe-Möritz radweg. Nu mycket skog… och regn mest hela dagen. 15-17 gr. Modfällda. Pratade om att hämta bilen och ta oss ner till Bolzano i Italien och cykla där eller helt enkelt avsluta cykelturen. Men så kom lite sol och livet lekte igen, trots att jag räknat fel på sträckan. 7 mil mot beräknade 5,5 mil. Fint hotell i naturområde, Waldhotel Forsthaus Hainholz. Stort fint rum och cykelförråd med kodlås. Sånt gillar vi!

Vi åt god middag på hotellet medan vi diskuterade fortsatta färden. Kanske vi genar efter Klink och tar västerut direkt till Wismar och inte upp till Rostock som tänkt. Det sparar vi 5-6 mil eller en dag på.

Waldhotel - längs spåret och inne i naturpark norr om Pritzwalk. Trevligt hotell!

2019-08-16 Pritzwalk - Klink

Vacker kväll vid sjön Müritz.

87 km   ack 110,6 mil   Cykeltid: 6:00 tim    Snitt: 14:50 km/tim  Totaltid: 8,5 tim inkl alla pauser

Iväg från fina Waldhotellet i Pritzwalk. Inget regn under hela dagen, men kallt på fm. Snitt 16-17 gr ändå. Bättre cykelvägar idag än i går. Vi körde på, med by efter by. Hittade en bänk och åt vår melon som vi handlat igår. Sista delen till Klink var mycket längre än vad jag mätt upp. Så istället för 7,5 mil blev det 8,7 mil. Framme vid 17-tiden. Krångligt på det sättet att vi bodde i ett annex till Gutshaus Am Schloss Klink och otrevlig dam i receptionen. Men rummet var OK och middagen likaså, om än dyr. Gick ner till vattnet på kvällen. Vi är vid stora sjön Müritz. Vackert!

PS! Getingsticket är nu 15 x 10 cm och precis på sittkanten mot sadeln…

Här är vårt boende i annexet till slottet Gutshaus Am Schloss Klinik.

2019-08-17 Vilodag i Klink

På väg till "det riktiga" slottet för spa fm och em.

Getingsticket nu mycket mindre. Bra med vilodag. Mycket spa under dagen i simhall och bastu. Vila och läsa däremellan. Välbehövligt! På kvällen dristade vi oss utanför slottsområdet och hittade en välbesökt och trevlig restaurang där vi intog goda kycklingburgare. Hem och packade inför morgondagen.

2019-08-18 Klink - Güstrow

Tur i oturen vid punkan! Hjälp fanns i närheten!

78 km   ack 118,5 mil   Cykeltid: 5:15 tim    Snitt: 15:40 km/tim  Totaltid: 8,0 tim inkl alla pauser

Frukost tidigt, typ halv åtta. Det skulle ju bli ösregn! Gjorde varsin macka som vi smög ner i fickan. Hämtade cyklarna i förrådet och iväg. Stora vägen fram till Berlin-Köpenhamn cykelvägen. Hade vi följt spåret hade det varit längre och tagit tid! Bara lite regn under dagen. Genom många naturområden.

1,5 mil före Krakow am See säger Ronald plötsligt: ”Jag har punka”. Han försöker pumpa upp cykeln, men det går inte. Vi ser att det är en pytteliten, vass sten som tryckts in i det punkteringsskyddade däcket. Ronald lagar hålet, men sen var det kört! Luften gick ur hela tiden. Jag sökte "Taxi" på mobilen och försökte räkna ut vad taxi i 5 mil skulle kosta…. Ronald tänkte gå alla 5 milen till Güstrow där vi bokat boende till natten. Så vänder vi oss om och läser ”Resort” på en skylt. En anläggning mitt ute i ödemarken! Jag går in till receptionen och frågar efter ”ein GROSSES pump oder a taxi”. Blir då hänvisad till deras cykeluthyrning/verstad 100 m bort där en rar tjej (läs ÄNGEL) hjälper oss. Inget mer hål hittades, utan en rejäl pump löste det hela. På lätta hjul fortsatte vi. Glada att vi hade sån tur, eftersom vi därefter huvudsakligen cyklade genom tre vackra, men öde naturparker. Tänk om det hänt där?

Framme i Güstrow vid 16:30. Bra ändå! Fint hotell och mycket trevligt bemötande och ett cykelförråd med synnerligen modernt kodlås. Strandhaus am Inselsee. Italiensk restaurang på kvällen på hotellet.

Återigen ett trevligt hotell med bra och säker förvaring för cyklarna och trevlig italiensk restaurang. Vid sjön Inselsee.

2019-08-19 Güstrow - Neuborg

Är detta verkligen Residensstadscykel-leden?

61 km   ack 124,6 mil   Cykeltid: 5:00 tim    Snitt: 12:70 km/tim  Totaltid: 8,0 tim inkl alla pauser

Molnigt och kalla vindar. Motvindar. Tog tid att cykla till Blütow. Där tog vi en ny cykelled som skulle leda oss till Östersjön: Residenzstädte radweg. Flott, tänkte vi! Och den gick över vackra områden, MEN tidvis på förskräckliga stigar, övervuxna gräsvägar, leriga och steniga stigar. Vi hade, som sagt, kraftig motvind! Och massor med backar! Det här skulle ju bli en enkel dag på väg till målet, men hua, vilken dag! De 6,1 milen tog tid!

Slottet som vi bokat låg i Gamehl, precis vid spåret. Hotel Schloss Gamehl bei Wismar. Vi fick en historisk tillbakablick av föreståndaren. Familjen som ägt detta slott i 800 år fick lämna allt 1945 vid delningen. De fick ta med sig 2 gafflar och 2 knivar. Vid DDR-tiden var ”bröllopsrummet” sjukhus, dagis mm. 1990, vid återföreningen fick de KÖPA tillbaka gården. Pratade om hur allt 1945 resp 1990 påverkade folket. Besvärligt!

Vi släppte historiens tunga vingslag och åt dagens meny för 39€ vardera. Gott alltihopa!

Fint boende i Hotel Schloss Gamehl

2019-08-20 Neuborg – Gross Swansee

Vackra tak här i norra Tyskland.

74 km   ack 132 mil   Cykeltid: 5:25 tim    Snitt: 14:00 km/tim

Ganska enkel frukost på slottet, men vi var ju mätta sen gårdagens middag🙂. Cyklarna som stått ute, stod kvar. 12 km till Blowats. Soligt och för en gångs skull inte så mycket vind. Ca 17 gr. Vid Blowats gick vi på Ostseeküsten radweg. Bra cykelväg till och genom Wismar. Nu plötsligt massor av cyklister. I Boltenhagen var det jättemycket folk. Vi hade ju vant oss se 10 personer om dagen. Nu var det 10 per minut.

En lång vacker och backig cykelled längs kusten till vårt hotell, Schlossgut Gross Schwansee. Ett slott igen, men lagom! Svårt med boende på sidan av forna Östtyskland. Inte många. Faktiskt mest slott. Trevlig restaurang och mysig promenad ned till vattnet dvs Östersjön.

Nu bara en cykeldag kvar! Vemodigt men samtidigt lite spännande, främst om bilen står kvar eller inte.

Stranden i Boltenhagen. Ovant med så mycket folk...:)

2019-08-21-22 Gross Swansee – Rödby - Täby

Travemünde - en trevlig upplevelse!

64 km   ack 138,4 mil   Cykeltid: 4:55 tim

Dagen M som i Mål!

Frukost i slottsannexet sedan iväg en kvart i nio. Längs vattnet på grusig väg ända till färjan över till Travemünde. Trevlig, livlig stad. Passerade därefter turist- och badorter hela vägen. Många cyklister, knåktjockt längs hela vägen upp till Sierksdorf. Långa led av cyklister.

I Neustadt, där vi var vid 13-tiden, satte vi på Google Maps till Oldenburg. 2,5 mil på ”vanliga” vägar. Men det gick bra! Trots allt mycket cykelvägar. Så kom vi då in i Oldenburg vid tre-tiden och till parkeringen och där står HAN, vår Fabian och blänker så röd och fin. Lättnad!

Packar på cyklarna, byter om och kommer iväg mot Puttgarden. Beställer rum på E4 igen. Färjan kommer vi på direkt. Schnitzel på kvällen. Trötta men mycket nöjda👍.

Dagen därpå hela vägen till Täby, 81 mil. Lite vemodigt att resan nu var slut!

Vacker cykelväg norrut mot Neustadt med Östersjön på höger sida.

Sammanfattning

Vi är så nöjda med vår tur som blev ca 140 mil! Den innehöll alla våra fem hörnstenar:

• Äventyr, Upplevelse, Utmaning och Stärka det mentala och det fysiska samt Frihetskänsla

Turen genom Tyskland har till 80% varit bra cykelvägar, huvudsakligen på märkta cykelleder. Genomgående bra hotell och god mat. Vi åt oftast middagen på hotellet. Vacker natur. Något ensidig jämfört med andra cykelturer som vi gjort, men så cyklade vi ju också i stort sett runt i norra Tyskland, runt Lüneburgerheden. I forna Östtyskland var det mycket åkermark som låg i träda. Den nordliga, kraftiga motvinden som följde oss många dagar var tuff! Men totalt sett får turen en 7a av 10 möjliga👍. Alla långcykelturer är bara ”bäst-bäst”!!

Hejdå från oss, Kajsa och Ronald, för den här gången! Kul att ni orkade läsa ända hit...:).