Vandring i Portugal mars 2019

Stranden Guincho Beach någon mil norr om Cascais

Portugal Sintra & Cascais nationalpark

Dags för ny vandring i vacker natur! Nu valde vi Portugal. Där har vi inte vandrat tidigare. Varmt och skönt, tänkte vi och inte alltför svår vandring. Liksom de senaste vandringarna vi gjort så valde vi att gå själva, men få bagaget transporterat till nästa by/hotell. Denna gången föll valet på Evertrek som skötte alla arrangemang med den äran.

2019-03-12 Täby - Cascais

Kartor, GPS, telefon som vi fick med oss från den lokala agenten

Upp 3:30. Taxi 4:30. Framme till Bromma Airport 5:00. Men incheckningen för bagage öppnade inte förrän 5:20 och säkerhetspasseringen förrän 6:30. Väl ombord på planet som skulle gå 6:55 fick vi vänta i 45 min p g a vindar i Belgien. Sen i Bryssel var det också förseningar med ca 1 tim. Framme 13:30 lokal tid. En representant från den lokala organisationen PNT hämtade oss till Vila Gala. Stort hotell. Han visade oss kartor, GPS mm.

Vi tog en promenad in till stan och gick i de gamla kvarteren. Ca 18 gr, men nordlig vind, så lite kyligt. Tillbaka till hotellet och senare till deras restaurang. Tog deras buffé för 25€. Ganska gott.

Strandpromenaden i Cascais

2019-03-13 Cascais – Azoia

Guincho Beach

17,2 km totaltid 6,5 tim inkl alla pauser

Frukost vid halv åtta. Kom iväg halv nio med två fina lunchpaket helt gratis. Först 10 km längs kusten, västerut. Sen norrut från Cascais räknat. Vackert väder. 16 gr som under dagen steg till 18-20 gr. Men rejält blåsigt 10 m/sek och 17 m/sek i kastbyar! Efter 10 km lämnade vi den stora vägen och gick ner till stranden Guincho Beach. Miljoner sandkorn blästrade våra kinder!! Åt vår lunch vid Forte de Guincho och därefter gick stigen lite inåt landet och upp i Sintra naturområde. Nu gick vi över grönklädda kullar/höjder.

Framme vid vårt boende St Saturnino Convent vid 15-tiden. 300 år gammalt. Låg djupt nere i en ravin. Till kvällen gick vi upp ur ravinen ca 100 hm och till själva orten Azoia. Åt middag på restaurangen Refugio da Roca. Jag, Kajsa, åt calemares och Ronald tog kyckling. Glassmousse och kaffe till efterrätt. Mycket gott alltihopa. Hem i mörkret. Tur vi hade våra pannlampor med. Vi var lite trötta i benen, men helt OK.

Vårt boende St Saturnino Convent

2019-03-14 Rundvandring Azoia

Välförtjänt lunchpaus invid Peninna Sanctury

11,3 km ack 28,5 km totaltid 4,5 tim inkl alla pauserna

Frukost fick vi först vid 9 så vi kom iväg på vår rundtur vid 10-tiden. Men den skulle bara vara 9 km så ingen stress. Det blev dock 11,3 km efter några småfel (GPSen måste hållas i rätt riktning…😊). Först gick vi bort till gårdagens restaurang, sen uppåt längs grusvägar, därefter traktorvägar. Träffade ett norskt par som hyrde hus här i 5 v. Upp längs smal och brant stig genom pinjeskog. Högst upp, på ca 500 hm (vi började på 150 hm) låg Peninna Sanctury. Här hade vi en fantastisk utsikt runt om, 365 gr och ända till Lissabon. Så gick vi ner och åt våra medhavda lunchpaket i varmt stenparti. Nu var det 28-30 gr i solen. Ner på traktorväg. Satt en stund på altanen på vårt klosterhotell med kaffe och kvarvarande smörgåsar.

På kvällen upp igen ur ravinen (totalt blev det fem upp och ner i ravinen under våra dagar här) och på en mer närbelägen bar-restaurang. Hamburgare till Ronald och Ceasar-sallad till mig.

Vy från Peninna Sanctury. Ända till Lissabon.

Fantastiska skogar på vägen

2019-03-15 Azoia - Sarres

Vi gick till Cabo da Roca - västligaste punkten i fasta Europa

14,5 km totaltid 5,5 tim inkl alla pauser

En mycket vacker väg till Cabo da Roca – den västligaste punkten i fasta Europa. Men den var jobbig också, branta nedförsbackar ner i raviner, brant uppför. Efter Caboda Roca gick vi längs havet och det var också mycket vackert! Där njöt vi verkligen…😊 Andra hälften av dagen gick på traktorvägar över gärden, genom byar mm. Kom till Sarrazole 15:30, riktigt trötta och frusna trots 22-29 gr. Men vi/jag hade svettats en hel del.

Före middagen gick vi och handlade choklad resp hårborste och fotkräm på apoteket. Tog en tidig middag med kallte platte till förrätt och roasted kyckling till huvudrätt. Blev jättemätta. Hem till hotellet och skrev dagbok, läste och smörjde fötterna som var lite ömma…😊

Mycket vacker vandring efter fyren Cabo da Roca

2019-03-16 Rundvandring Colares till Capuchos Covent

Ibland snirkliga stigar

15,6 km totaltid 6,5 tim inkl alla pauser

Efter en frukost som var OK kom vi iväg vid 9-tiden. Vi gick rakt upp ganska länge. Efter 5 km kom vi till Capuchos Covent som är ett gammalt munkkloster från 1500-talet. Allt i sten och små, små rum. Intressant att gå igenom och tänka sig livet hur de hade det.

Vi fortsatte vandringen uppåt genom en pinjeskog till högsta punkten Murgo 489 möh där vi lunchade. Vi följde sedan vägen nedåt. I byn Penedo stannade vi och fikade på Rifugio Ciclista – ett populärt ställe. 1 km till vårt boende. Åt på samma restaurang som i går.

Capuchos Covent som är ett gammalt munkkloster från 1500-talet

Vy från vår vandring, kanske från vår högsta punkt den här dagen - Murgo 489 m öh

2019-03-17 Corales - Sintra

Monserrate Palace

15,1 km totaltid 5,5 tim inkl alla pauser

Idag gick vi samma väg som igår ut ur Colares. Genom hög vegetation. Totalt ca 550 hm upp. Därefter var det upp och ner hela dagen med kraftiga uppförsbackar. Halvvägs besökte vi Monserrate Palace som byggdes på 1800-talet av tre engelsmän, den siste Francis Cook. Trädgården runt om palatset var enorm med många olika tema. Vi gick även in i palatset och tittade runt. Därefter fortsatte vägen genom skog. Kändes lång. Fortsatt upp och ner.

Så kom vi då fram till den trevliga staden Sintra med liv och rörelse. Vi bodde på fyr-stjärnigt hotell Sintra Boutique Hotel. Gick ut på stan. Mycket folk. Fikade. Middag på hotellet. Pasta med kanin…😊. Ganska trötta.

Sintras stora torg och stadshus

2019-03-18 Rundtur runt Sintra med besök på Mourish Castle o Palace Pena

Moriska slottet

8,2 km  ack 8,2 mi;  totaltid 5 tim inkl alla pauser och studiebesök

Vår sista vandringsdag för den här gången. Idag besökte vi det Moriska slottet samt Palace Pena. Båda låg flera hundra hm upp, så det blev brant uppför och brant utför. Det som var kvar av det moriska slottet var en vacker ruin, trädgård och mur. Från muren hade vi utsikt över Sintra och ända ut mot havet.

Palace Pena var mycket pampigt. Ligger högt, högt upp och är jättestort. Det var dock så mycket folk (en vanlig måndag…) att vi inte gick in. Fikade istället på ett trevligt slottscafé i varmt solsken. Vi fick sedan en vacker väg nedför och tillbaka till Sintra. Gick runt i staden och njöt av sol och folkliv.

Palace Pena - vy från det Moriska slottet. Pampigt värre!

Palace Pena på närmare håll

Vacker trädgård runt om Palace Pena

2019-03-19 Sintra - Täby

Tog en promenad i Sintra efter frukost. Blev hämtade 10:30 av representanten för PNT, den lokala organisation som var ansvarig för denna vandring. Färden till Lissabon tog ca 30 min. Flyget hem kom iväg vid 14-tiden.

Sammanfattning av vandringen

Hej från oss, Kajsa och Ronald, vid tidpunkten för vandringen var vi 67 resp 73 år...:)

Plus: Mycket vackra vyer under de tre första dagarna. Minus: Lite långt till restauranger i Azoia och Corales. Bra med den GPSen som vi fick låna tillsammans med kartorna (som vi givetvis fick). Hyggliga vandringsvägar. En 7:a på en 10-gradig skala. De tre kanarieöarna, Gran Canaria, La Gomera och La Palma, är fortfarande i topp bland våra ”by-till-by-skicka-bagaget-endast-dagtursäck” med vardera 10, 9 och 8 poäng.