Vandring på Teneriffa mars-22

Vandring från Cruz de Carmen längs Teneriffas norra kust

Så här var det planerat

Vi har tidigare gjort mycket vackra vandringar på La Gomera, Gran Canaria och La Palma. Så varför inte en fjärde Kanarieö. Vi ville vandra själva, men få bagaget transporterat till nästa by. När vi väl bokat och betalat såväl flyg som som resan i övrigt visade det sig att det den här gången krävdes egen hyrbil som vi skulle forsla oss till byar resp vandringslederna. Vad mysigt, tänkte jag, vi kan stanna var vi vill, kan åka direkt till nästa hotell om vi vill det. Ronald var mer tveksam, vilket han sedan fick rätt i. Hårnålskurvor och smala gator i de gamla byarna var vi inte riktigt vana vid. Men vandringarna var vackra!

2022-03-19 Täby – La Orotava

Hotel Alhambra, där vi bodde i två nätter.

Vi kom iväg i vår bil strax före 8. Vi hade bokat plats i P53 på Arlanda. Nära till avgångshallen. Vi hade gott om tid. Läste, löste korsord mm efter incheckning och säkerhetskontroll. 11:10 gick planet. Vi hade bokat sittplatser med ”extra plats” vid nödutgångarna. Hade även bokat mat. Ca 6 tim tog resan. Vi fick vänta på vårt bagage liksom på bilen. Lyckades buckla den när vi skulle köra ut!! Trångt som attan! Tog ca 1 tim 15 min att köra till La Orotava. Lyckades hitta en liten parkeringsplats på en smal gata. Orolig för nya bucklor. Checkade in på Hotel Alhambra. Trevlig man tog emot oss, som också sa att vi kunde ha parkerat precis utanför hotellet…. Gick och åt på en snackbar ganska direkt. Somnade tidigt i vårt stora rum!

2022-03-20 Rundvandring vid Aguamanza

Vackert frukostrum på Hotel Alhambra.

12,7 km totaltid 5,5 tim inkl alla pauser ca 700 hm upp resp ner

God frukost i vackert rum. Hela hotellet var vackert i morisk stil. Lyckades sedan få ut hyrbilen från den inklämda p-platsen i en återvändsgränd. Körde sedan upp i bergen till Aguamenza. Parkerade bilen längs vägen (enl instruktionen). Vi skulle gå som i en åtta – två slingor, eg tre. Vi skippade en liten slinga. Var nog jobbigt att gå resten. Mycket uppför hela första delen. Stenigt. Rötter. Genom vacker skog. 700 hm upp, sedan nerför i 8 km. Ny slinga på 4,7 km tog 1,5 tim. Dock lättare att gå.

När vi kom tillbaka till bilen hade någon gjort en repa på sidan ut mot vägen, så nu hade vi en repa/buckla på vardera sidan. Trötta, men nöjda över att vi klarat vandringen körde vi tillbaka till La Orotava. Kunde nu parkera precis framför hotell-ingången…😊Tänkte gå en runda på stan, men orkade bara gå till trevlig asiatisk restaurang på kvällen. Staden ligger på ca 400 möh och på en bergssida så det är branta gator att gå på.

Delvis dimmigt! Delvis stenigt! Men vacker urskog.

Vacker solnedgång över La Orotava

2022-03-21 La Orotava – Garachico – vandring Teno Alto

På väg upp till Teno Alto

9,3 km ack 22,0 km totaltid 5,5 tim inkl alla pauserna

Frukost i finrummet halv 9. Bilen stod ju nu precis utanför. Köpte lunchpaket av hotellet för 7€/st. Körde i 30 min till Gerachico, fortfarande på Teneriffas nord-västra del, men nu vid kusten och havet. Vi hittade snabbt det fina hotellet vid torget (efter att ha parkerat olagligt på en närliggande smal gata). Lämnade väskorna där och körde upp till El Palmar. Parkerade längs huvudgatan.

Så började vi vandringen upp till byn Teno Alto. Jättebrant uppför de första km, sedan upp och ner och ännu mer ner i en ravin som vi skulle ta oss igenom. Så upp igen på andra sidan. Ca 550 hm uppför respektive nerför. Allt på mycket steniga stigar. Lunch och fika på vägen. Från Teno Alto hade vi samma väg tillbaka. Riktigt brant ned på slutet. Knän och fötter höll, men fötterna blev ömma. I själva byn Teno Alto stannande vi bara en kort stund innan vi gick tillbaka.

Så kom vi tillbaka till bilen och körde genom vindlande hårnålskurvor tillbaka till Garachico och hotellet. Fel hotell visade det sig! Vi var incheckade på ett annat. Lite snopet, men det var fint det med, Gala hotel. Precis vid havet och nära en gigantisk parkering där vi tryggt och enkelt kunde ställa vår bil. På kvällen blev det spagetti och kyckling på en restaurang nära oss.

Vacker utsikt ned mot El Palmar - i början av vandringen mot byn Teno Alto.

2022-03-22 Vandring runt Chinyero

Vandring genom vulkanen Chinyero. Teide i bakgrunden.

8,0 km totaltid 3,0 tim inkl alla pauser

Skräckblandad bilfärd längs väg 421, TF1 och TF38 med massor av hårnålskurvor och genom Santiago del Teide, i 1,5 tim upp till starten för vandring runt vulkanen Chinyero, aktiv senast för 110 år sedan. Mäktigt! Vi gick på ca 1500 möh. Mycket intressant och vacker vandring. Lavastenar, lavablock, pinjeskog, lavapulver. Inte så mycket upp och ner. Skönt! Vi hade handlat med oss lunch (bröd, skinka och yougurth) som vi åt längs vägen.

Tillbaka till bilen som vi fått parkera på knöliga lavastenar. Försiktigt tog vi oss upp på vägen för hemfärd. Vill inte ha mer bilskador! Hemsk nerfärd – liksom uppfärden tidigare. Jag satt och lutade mig mot Ronald för vägen var tidvis så smal – nära bergvägg och nära stup. Phu! Men han körde som en gud!! Insåg där och då att vi imorgon ska köra SAMMA väg igen – till Tejde……

Hann med att sitta en stund på hotellets altan med utsikt över det vilda havet. Skrev lite vykort. På kvällen gick vi till en närbelägen pizzeria.

Vacker vy när vi går genom vulkanen Chinyero.

Spännande vandring genom all lava!

Hotellets altan med vy över det då stormiga havet.

2022-03-23 Garachico – El Teide – vandring

Parador Canadas dei Teide

5 km totaltid 2 tim inkl alla pauser

Först körde vi bil från 0 möh till 2180 möh till El Teide. Samma väg som igår plus lite till. Men inte mycket. Tog 1,5 tim idag också. Massor med bilar och människor vid parkeringarna vid Parador Canadas dei Teide där vi skulle stanna en natt. Försökte köpa biljetter till linbanan upp till toppen på Teide, men det var för starka vindar. Det gjorde oss inget för dels sparade vi 800 kr, dels gjorde vi en mycket vacker vandring runt fantastiska lava-klipp-formationer och alla våra bergsgener slog till. Vi var ju över 2000 möh och det ÄLSKAR vi!

Vandringen var på bara ca 5 km, men ganska tuff. Vi gick runt Roques de Garcia i soligt och varmt väder. Stenigt bitvis och brant på slutet, men åh vad vackert!

Vid fyra-tiden gick vi till den lilla swimmingpoolen som vi bokat. Simmade med Teide som vacker tavla utanför huset som poolen låg i. God 3-rätters-middag i vacker solnedgång. Återigen med Teide som inramning.

Teide - som vi inte kom upp på p g a starka vindar.

Vi gick istället en vacker väg runt Roques de Garcia.

Vacker led runt Roques de Garcia

Härligt med egen pool med Teide som bakgrund efter vandringen...:)

2022-03-24 El Teide – La Laguna – vandring vid Cruz de Carmen

Frukost med Teide i bakgrunden. Solig och vacker morgon. Före dimman!

12 km ack 47 km 400 m upp resp ned totaltid 5,0 tim inkl alla pauser

Vi startade i +4 gr och strålande solsken. Vägen norrut mot La Laguna, St Christobel. Vi befann oss på 2180 möh. Snart sjönk temperaturen till +3, +2, +1. Snö längs väggrenen. Dimma kommer över oss snabbt. ”Tjocka”. Mycket svårt att köra. Stenras med stenbumlingar på vägen. Hårnålskurvor. Ronald fick bitvis köra i 20 km/h och lägre. En hårnålskurva åt vänster såg vi nästan inte. Stannade precis vid ett staket ner mot ett stup! Vid 1800 hm lättade dimman lite. Efter 1,5 tim var vi framme i St Christobel/La Laguna och hotel Nivaria. Ställde bagaget där och fortsatte till Cruz de Carmen. Återigen på snirklande, kurviga vägar.

Vandringen var 12 km och 400 hm uppför respektive nerför. Vi gick fram till Chimada och sedan en annan väg tillbaka – en rundvandring. Blev en av de tuffaste vandringarna på resan, men mycket vackert längs kusten. I stort sett alla 12 km var antingen brant uppför eller brant nerför.

Tillbaka till hotellet som hade ett garage. Glada över det, för de närbelägna större parkeringarna var helt fullbelagda. Snurrade runt för att hitta hotellets garage. Mycket enkelriktat. Men sen kom vi rätt, parkerade och visste att vi inte skulle/ville använda bilen förrän till hemfärd på lördagen. Middag på hotellets restaurang.

Vacker vandring längs kusten

Vid byn Chimada svängde vi höger och gick en annan väg tillbaka till bilen.

Nu är vyn mer österut på Teneriffa

Vindlande stigar såväl uppåt som nedåt.

2022-03-25 Vilodag i St Christobel, La Laguna

Vår middag på hotellet. Kanske vi tog en förrätt också...:)

Vi tog det lugnt idag. Var ganska trötta efter fem, för oss, tuffa vandringar. Drygt 2000 hm uppför och lika många nerför. Vi tog dock en långpromenad runt i trevliga St Christobel. Åt middag igen på hotellet och packade.

2022-03-26 St Christobel – Teneriffe South - Täby

Bilen är avlämnad. Kängorna på inför flygresan.

Vi hade inte så mycket att göra och vi dvs jag önskade starkt att få lämna tillbaka vår rispade och tillbucklade bil, så vi åkte tidigt till flygplatsen. Tänkte också att vi kunde sitta i en mjuk soffa och läsa en god bok. En viss diskussion uppkom på väg till flygplatsen och avlämnandet av hyrbilen. Hur ärliga skulle vi vara? Fullt ut, tyckte jag. Inte alls, tyckte Ronald. Det blev en kompomiss. Jag nämnde de rispor som ”någon annan” gjort. Samt slängde in, som extra bonus, att vänster backlyse inte fungerade. Bucklan som vi själva orsakat, hann jag inte med enär mottagandedamen försvann "som en löning".

Flygplatsen var absolut fullpackad. Inte en mjuk soffa så långt ögat nådde. Men vi hankade oss fram genom att sitta ute, sen inne på café, gå omkring, turades om att sitta etc. Men flyget gick som planerat vid 17 och vi kom fram till Arlanda, hittade vår bil snabbt och sen hem. Borta bra, men hemma bäst…😊

Sammanfattning av vandringen

Hej från oss: Kajsa och Ronald!

Det var en härlig resa med tuffa och vackra vandringar som vi är stolta över att ha kunnat genomföra (vid 76 resp 70 år). Resan får 7 av 10 p. (De tre kanarieöarna, Gran Canaria, La Gomera och La Palma, är fortfarande i topp bland våra ”by-till-by-skicka-bagaget-endast-dagtursäck” med vardera 10, 9 och 8 poäng.)

Teneriffa får ett litet minus p g a bildelen. Svåra vägar och parkeringar. Vi må känna oss unga när vi vandrar, men inte att köra manuellt växlad hyrbil i branta hårnålskurvor. Dessutom kanske researrangörens planering kunde varit bättre. T ex varför skulle vi sluta i norr när vi skulle (och sannolikt de flesta andra för man måste ju lämna tillbaka bilen) ta flyget hem från södra flygplatsen. Vi kunde börjat med St Christobel. Vidare kändes det onödigt att två dagar i rad köra samma långa väg t o r (Chinyero resp Teide). Men som sagt, vi är mycket nöjda som helhet.