Vandring till Annapurna Base Camp

I Chumrong på 2040 hm. Annapurna och Dhaulagiri, 8000-m-toppar i bakgrunden.

I höstas såg vi en annons från “Pathfinder” om en vandring upp till Annapurna Base Camp på 4130 m öh. Resan beskrevs som lättare än flera andra vandringar som man kan göra i Nepal. Det tilltalade oss🙂. Vi var för några år sedan upp till Mount Everest och Kala Pathar på 5600 m öh. För mig, Kajsa, var det tufft, även om det gick bra, men 4130 hm kändes betydligt trevligare. Sagt och gjort, vi bokade och nedan följer våra dagboksanteckningar från vår resa.

Ni kan klicka på bilderna om ni vill ha de större för att se ALLA detaljer🙂.

I fotoalbumet finns andra bilder än de som visas här i Dagboken:

2017-04-08—09 Täby – Kathmandu

Vårt hotell i Kathmandu

Taxi hämtade vid 18:30. Vi var i god tid på Arlanda. Träffade Anna och Gunilla, två i vår vandringsgrupp i Nepal. Hann med en fika innan flyget gick 22:20. Vi fick någon form av middag vid midnatt, sedan sömn till och från till 04:00 (sv tid). Mellanlandning i 3 tim på Dohas flygplats i Qatar. Därefter 4 tim flyg till Kathmandu. Där tog det lång tid för Ronald och mig att ordna med visa😥. Övriga hade klokt nog gjort det i förväg👍. Ram-bolaget Moutain Delight mötte oss. Där väntade också Andrej och Camilla, ytterligare två i gruppen. Sammanlagt alltså sex förväntansfulla vandrare. Vådlig färd genom Kathmandu. Otroligt många mopedister/motorcyklister! Alla körde tätt, tätt och tutade hela tiden.

Hotellet låg i liten, trång gränd. Enkelt, men fint. Rummet var stort. På kvällen tog vi en promenad med Ram ”himself”. Växlade pengar. Några köpte stavar. Vi åt på hotellet, sen god natt. Alla trötta efter den långa flygfärden.

Vår shoppinggata i Kathmandu

2017-04-10 Kathmandu

Kl 09:00 var det samling på Mountain Delight för genomgång av vandringsturen och lån av utrustning. Ronald lånade sovsäck och vi båda lånade varsin s k duffelbag. Max 15 kg kunde vi packa i en sådan. Vi blev sedan upphämtade vid hotellet av liten, åldrig, men nog så alert guide och en fantastisk chaufför. Vi åkte till det heligaste hindutemplet i Nepal, Pashupatinath Temple. Vår guide berättade fantastiska detaljer i den hinduistiska tron. 33 miljoner hindi-gudar finns i Nepal! Man kan sammanfatta med att det finns en gud och ett mantra för varje tillfälle😀. Därefter till världsarvet och det största buddisttemplet i Nepal eller om det var i hela världen, Boudhanath Stupar. Vid templet var det festival och vicepresidenten kom förbi. Vi åt på restaurang högt upp på taket till ett hus vid torget. Sedan tillbaka genom hela staden i en enormt tät trafik. Millimetrar mellan bilar och mopeder. Paus-fika vid hotellet.

Ut och handlade. Bl a tjock jacka + keps till Gunilla. Toapapper, handsprit och vatten till oss. Middagen intog vi på den rekommenderade ”Gröna oliven”. Gott och trevligt! Hem och packade. Vi fick tänka igenom ordentligt vad vi skulle lämna i Kathmandu respektive i Pokhara samt vad som skulle med i duffelbagarna som bärarna skulle bära. Själva hade vi varsin dagtursäck som skulle packas med ombyte, regnkläder, vatten mm.

Bildspelet nedan innehåller flera bilder (fem st). Man kan behöva klicka för att få fart på det hela.

Det hinduiska templet, Pashupatinath Temple.
Här "doppas" de döda före kremering som skler inom 24 tim.
Kremeringsplatser länges floden, biflod till Ganges
Buddisttemplet Boudhanath Stupar
Vår kunnige guide och intresserade damer.
Elsystemet i Nepal

2017-04-11 Kathmandu – Pokhara – Nayapul – Tikhedungha 1540 möh

8,5 km     Gångtid  3:10 tim   Stopptid 1:52 tim    Medelhastighet 3,1 km/tim

Idag bar det i väg till Nayapul där vi startade vår vandring🙂. Frukost 6:30. Iväg till flygplatsen direkt efteråt. Flyget försenat i en timme. Så kom vi till Pokharas flygplats och möttes dels av Camilla och Andrej som åkt till Pokhara redan i går, dels av våra guider Purna och Raj, dels av våra tre bärare Deepak, Thakur och Sandip. Vi fick en två timmars mycket skumpig transport till Nayapul 1070 möh.  Vägen var delvis asfalterad, men med många hål och hela partier borta. Även denna chaufför var superduktig👍! Vi svenskar skulle aldrig ha en chans att köra här i Nepal med alla möten som sker med centimetrar emellan, tutningar som verkar vara deras sätt att kommunicera.

I Nayapul lastade vi om. Bärarna tog våra duffelbagar och vi våra dagtursäckar. Toabesök och sista inköp i caféet gjordes. Så började äntligen vandringen. Genom Nayapul, över floden Bhurungdi Khola, uppför 500 hm längs en stig. Lunch i Birethanti. Här upptäckte Ronald att han glömt sin telefon. Kris!! I bilen eller vid caféet i Nayapul. Purna, vår huvudguide, ringde till båda ställena, men nej. Trist! Ronald ringde till sin operatör och spärrade kortet. Viss förvirring rådde. Operatören trodde Ronald pratade om Neapel i Italien och ville att han skulle polisanmäla direkt. ”Nepal”, skrek Ronald! "I Asien! På väg uppför ett berg!” Sent omsider och 291 kr senare var sim-kortet spärrat.

Vandringen fortsatte in i dalgången Hille och vi kom till lodgen Chandra guest i Tikhedungha vid 17-tiden. Purna tog upp middagsbeställningar. Vi fixade i vårt rum med sovsäckar och bytte om dvs jag. Ronald blir ju sällan svettig utan kör sina kläder morgon, middag, kväll flera dagar😙. 17 gr var det under natten på rummet. Trevlig matsal och god mat. Nu skulle det huvudsakligen bli vegetariskt under hela vandringen, utom Ronald som envisades med att ha i chicken i de flesta av hans beställningar och Andrej som åt Dal Bath till VARJE lunch resp middag. Där ingår möjligen också chicken och annat suspekt.

Wifi fanns här så vi kunde sätta in lite bilder på Instagram och Facebook. Vi sov gott i våra sovsäckar. Jag hade båda hetvattenflaskorna (min och Ronalds) i min sovsäck med mina svettblöta kläder lindade runt om och vid sidan. Allt var torrt på morgonen liksom alla andra morgonar🙃.

Våra guider Purna och Raj och en av bärarna, Thakur

Vår vandring startar. Vår huvudguide Purna gick alltid först.

Vår natur den första dagen inkl en av hängbroarna som vi gick över.

2017-04-12 Tikhedhungga – Ghorepani 2860 m öh

11,8 km     Gångtid  5:10 tim   Stopptid 3:20 tim    Medelhastighet 2,3 km/tim

Upp tidigt igen. Bagarna packade till 07:00. Frukost då också. Jag åt nästan varje morgon (om inte alla) två stekta ägg på två toasts. Ronald försökte med gröt några gånger, men övergick sedan till ägg och toast han också. Nu behövdes all energi! I dag skulle vi gå upp 1300 hm. Från 1400 hm till 2900 m öh.

Upp ca 700 hm. I stenlagda trappor! Ca 4600 ojämna steg – höga, låga, långa, korta😮. Det var jobbigt, men gick bra. Vår huvudguide Purna gick först, som han sen alltid gjorde under vandringen och vår andre guide Raj gick sist, som han också alltid gjorde. Vi lotsades uppåt i lugn takt och fick pauser då och då eller tog oss pauser om det behövdes. Vi åt lunch i Ulleri – en välbesökt  och trevlig lodge med härlig utsikt! Solen sken, 26 gr.

Vi fortsatte uppåt ytterligare 600 hm. På stenig stig genom rhododenronskog och över vackra forsar. Vi tog pauser typ en gång i timmen. Mot slutet, de sista 200 hm blev det tungt för mig. Benen, baksidan av låren, var nu svaga och mjölksyrestinna🤒. Så kom vi äntligen fram till tea-lodgen The Sunny Hotel. Små rum med fin utsikt. Vatten-sitt-toa! Uppskattades! Vi kom fram halv fyra. Bytte om och träffades för middagsbeställning. Satt där sedan till sent i deras stora matsal. Måste nog ha varit ett hundratal personer på lodgen.

Raj, Gunilla, Purna, Andrej, Anna, Ronald och Camilla färdiga för avfärd andra vandringsdagen.

Andrej och Purna inväntar oss andra...:)

Efter 1300 hm så har vi kommit till Ghorepani.

2017-04-13 Ghorepani 2860 möh – Poon hill 3200 möh – Tadapani 2710 möh

Ner och packade bagarna. Åt frukost och sen i väg. Vi gick rakt uppåt igen 700 hm till Deurali-passet på 3210 möh. Ner genom djupa vackra skogar. Jag hade språklektion med Raj längst bak i ledet. Han lärde sig svenska ord och jag några Nepalesiska🙂. Veckan innan vi kom hade det varit ett ordentligt snöfall med hagelstorm så det mesta av rhododendronblommorna hade fallit av. Men några blommande träd såg vi! Och solen sken. 27-28 gr. Vägen till Tadapani gick upp, ner, upp osv  tills vi landade på 2710 möh. Vi kom fram vid tre-tiden och beställde middag på en gång så att vi därefter kunde packa upp och vila en stund på våra rum.

Rummen på alla lodgerna var mycket enkla stenrum. Varierade i grader från 17 gr ned till 5 gr, men sovsäckarna värmde gott. Ronald plus några andra fick låna täcken eftersom deras lånade sovsäckar var för små eller var i sämre skick. Jag hade med min egen i polyester, så den var gigantiskt stor i omfång (jmf med en i dun) när den var nedpackad, men rymlig och varm.

Vid 18 var det dags för middag och jag tog en cheese-spagetti - ett säkert kort - och Ronald motsvarande fast med chicken. Vi somnade tidigt. Inget wifi som kunde sysselsätta oss och hålla oss vakna. Jag läste en stund men tror ändå jag släckte vid 21. Ronald vid 20😙.

En uttorkad flodbädd med mängder av stentorn. Vi la också och hoppades att det gav oss lycka på vägen.

2017-04-14 Tadapani – Chomrong 2200 m öh

Håller ett stadigt grepp i bron när jag vänder mig om för att bli fotad...:)

9,9 km     Gångtid  4:10 tim   Stopptid 3:00 tim    Medelhastighet 2,4 km/tim

Upp vid 6, som vanligt kan jag nu säga, men vi sov ju oftast 9 tim ändå varje natt. Nu hade vi börjat bli mer effektiva efter frukost. Sista packning, justering av klädesval, toabesök fixade vi nu på 15-20 min👍.

Först var det kraftigt nedför steniga trappor 700 hm, över floden Kimrung Khola och vidare nerför till Kimrong på 1800 hm. Lunch. Över hängbro, genom skog, nu uppför till Chumrong Pass. Fortfarande mycket varmt och soligt. Idag skulle vi alltså stanna på en lägre nivå än föregående natt för att bli mer acklimatiserade. När vi närmade oss Chumrong började det regna. Först lätt. Purna sa då att det ”skulle bara bli några droppar – inte mer”. Just då började det regna ordentligt, men vi var nära lodgen där vi skulle sova. Vi fick våra rum och sedan: Pang! Det utbröt ett regn som heter duga! Ösregn med åska och blixtar! Ett fantastiskt skådespel!

Middag som vanligt och med sudoku. Nu har Purna och Raj och senare också en av bärarna Sandip (blev en hejare på sudoku!!)  fått pröva på sudoku som tydligen inte är så känt här. Ronald och Anna, de riktiga sudoku-hajarna, visade och lärde ut alla knep och "sudoku-tänk".

Sudoku-time på kvällen

2017-04-15 Chomrong – Dobhan 2506 m öh

11,5 km     Gångtid  4:30 tim   Stopptid 2:45 tim    Medelhastighet 2,5 km/tim

På morgonen fantastisk vy över Annapurna I från lodgens terrass. Det blev en hel del fotografering där. Vi lämnade en del packning på lodgen för att det skulle bli lättare för bärarna när gick uppåt de kommande dagarna. Vi kommer förbi här på nervägen.

Först ner till floden Chumrong Khola på 1875 hm. Återigen stentrappor! Sen bar det uppför till Sinowa på 2360 hm där vi åt lunch. Vidare ner till Bamboo – ganska enkelt. Det blev så småning en ganska lång dag som avslutades i Dobhan på 2506 hm. För att ni läsare ska förstå att det inte bara var att gå rakt framåt så kan jag säga att den här dagen gick vi:

325 hm ner, 400 hm upp, sen ytterligare 200 hm upp, sen 200 hm ner och slutligen 200 hm upp.

Nu var humöret på topp! Varmvattendusch och vatten-sitt-toa! Lyxigt värre! Middag redan halv sex. Trötta efter dagen, men vi kunde ju inte gå lägga oss för tidigt. Det blev nya  sudoku-pass med våra lärlingar som nu började ta hand om alla våra sudoku-böcker🙂.

Sandip och Raj med Annapurna-massivet i bakgrunden

Vacker tillbakablick från där vi kom ifrån. Chomrong är de blå husen högst upp i mitten.

2017-04-16 Dobhan – Deurali 3210 m öh

Nu snart över trädgränsen. Imorgon svänger vi vänster och då ser vi målet!

5,9 km     Gångtid  2:36 tim   Stopptid 1:30 tim    Medelhastighet 2,3 km/tim

I dag blev det en kort dag. Fyra tim totalt inkl pauser och fika i strålande sol vid Himalaya Guest House. Totalt 700 hm upp, men lagom med höga steg resp plan mark. Men det som var häftigast idag var att vi kom ut ur skogen och upp i den vackra dalgång som leder oss till målet. Idag gick vi också över vissa snöpassager. Häftigt med bergen så nära! Så vackert! Fick full energi!

Kom fram redan kl 12 till vår lodge i Deurali. Satt i strålande, varm sol och åt lunch samt fortsatte eftermiddagen på terrassen med wifi, sudoku, läste mm. Middag som vanligt vid sex-tiden och jag och Ronald tog som vanligt spagetti. Fortsatte lära Purna, Raj och Sandip sudoku🙂 eller nu kan de själva👍! In och packade inför morgondagen. Somnade redan vid 20-tiden. Jag gick upp flera ggr under natten – med pannlampa ut till toaletterna. Hål i marken, vattenhink vid sidan om som man fiskade upp en liten bytta ur och sköljde efter sig. Bra tips: inte titta för noggrant utan gör bara det du gick dit för…..

Fika på lodgen Himalaya på 2900 hm med härliga gänget! Här finns ingen prestige, bara stöttning och vänskap. Och mycket skratt...:)

Solig eftermiddag i Deurali med fantastiska vyer. Anna tvättar med Raj (tror jag) och Camilla njuter av utsikten.

2017-04-17 Deurali – Annapurna Base Camp 4130 m öh

På väg upp till ABC. Tillbakablick mot MBC, där vi kom ifrån.

11,5 km     Gångtid  4:20 tim   Stopptid 3:00 tim    Medelhastighet 2,7 km/tim

Upp vanlig tid och frukost vid 7. Påbörjade vandringen redan halv åtta.  Långsam takt. Längs floden Modi Khola och över trädgränsen. Flera partier med snö, ibland lite halkiga. Efter två timmars vandring gick vi ur bergens skugga och nådde Machapuchchhre Base Camp, MBC. Där sken solen och jag tror att vi alla kände oss upprymda och glada. Vi lunchade där och fikade och såg hur olika grupper gick mot Annapurna Base Camp. Vi försökte se hur vägen gick och om det gick mycket långsamt. Det var gudomligt vackert!! Klarblå himmel och alla 8000-topparna runt oss!

Så började vi uppfärden mot ABC. Huvudsakligen på snö. Det gick bara bra för Ronald. Jag tyckte det var tungt att andas, men om jag gick långsamt och tog småpauser så gick det bra. Purna och Raj startade snöbollskrig med oss😉. Det tog två timmar upp. Vi fotograferade oss vid skylten ABC 4130 hm och utanför lodgen. Här fick jag och Ronald dela rum med två spanjorer. Några av oss gick bort till glaciären och fotograferade.

Den stora matsalen var helt full av folk på kvällen. Återigen löste vi många sudoku på kvällen – eller sättare sagt Purna, Raj och Sundip🙂.

Se fler bilder på dagens vandring upp mot Annapurna Base Camp, ABC i fotoalbumet: Foton Annapurna BC

Här, bakom Ronald, ser ni dalgången in mot ABC. Vi ska längst in, vid foten av Annapurna-topparna (finns flera).

Framme!! Efter en fantastisk vandring upp mot Base Camp.

Och här är de som hjälpte oss nå målet: Thakur, Sandip, Purna, Raj (Deepak saknas). Den glade killen är från Singapore och en riktig linslus...:)

2017-04-18 Annapurna Base Camp 4130 hm – Sinuwa 2340 möh

Rummen i lodgerna var ganska lika. Oavsett standard så sov vi alltid gått i våra sovsäckar. Frös aldrig.

21,1 km     Gångtid  7:00 tim   Stopptid 2:20 tim    Medelhastighet 3,0 km/tim

En lång vandring i dag p g a platsbrist (många vandrare gick den här tiden), så Purna hade bokat två 3-bädds-rum i Sinuwa. Två timmars längre vandring än planen. Vandringen ner från Annapurna till MBC gick fort typ 45 min. Vi gled på snön hela vägen. En ny solig dag med klarblå himmel. Vi var glada att vi alla klarat oss upp och mådde bra! Även vidare till Deurali gick fort. Vacker väg tillbaka. Det var ju samma väg som vi kom upp, men den fick nytt perspektiv när vi gick åt andra hållet. Återigen snöpassager och nu hade snön smält en aning så på några ställen fick vi/jag ta hjälp för att komma över. Sen gick vi ner, ner, ner! Förbi Dohban, Bamboo bl a. Massor av stentrappor på väg till Bamboo och sen till Sinuwa pass. 40 000 steg blev det idag!

Lodgen var liten, men trevlig. Efter den långa vandringen fick jag mitt första skavsår/rodnad på en stortå. Omplåstring krävdes. Jag blev dessutom hes och hostig på ABC. I morgon blir det en kort dag. Tur är det – då får fötter och hals återhämta sig lite. Middag med typ spagetti i trång matsal. Plötsligt försvann elen och vi satt länge i någon form av reservljus och pannlampor. Behöver jag säga att det blev sudoku på alla håll och kanter igen🙂.

Ronald med vår omtänksamme och kunnige huvudguide Purna. Och alltid med ett glatt leende...:)

2017-04-19 Sinuwa – Jhinudanda 1780 m öh

Gick från Sinuwa på 2360 hm. Först ner 300 hm till Tilche. Sedan uppför hundratals trappsteg till Chumrong på 2170 hm där vi fikade och hämtade upp vår packning som vi lämnat här. Till Jhinudanda var det massor av trappsteg ner. Vi lunchade direkt vi kom dit.

In till våra fina rum och bytte om till baddräkt/badbyxor. Tillsammans med våra guider och bärare gick vi brant ner till Hot Springs, en anläggning i sten precis bredvid floden som en bassäg med varmt källvatten. Först fick vi ta oss över sten och lera till ”duschar” som var rännor ovanför oss med hett vatten. Där tvagade vi oss – om man kommit på att man skulle haft med sig tvål... Sen tillbaka till bassängen och ner i det varma vattnet. Som ett riktigt spa!! Så låg vi där i sisådär 10 min. Då började det åska, blixtra och REGNA! Det kändes inte säkert att stanna kvar i bassängen, utan på med kläder utanpå baddräkten och på med kängorna. Sprang nästan uppför de 200 hm upp till lodgen. Trots regnjacka var ALLT blött och torkade väl inte helt förrän vi kom hem till Sverige… Jag gjorde ”medaljer” till alla i gruppen: Andrej, Camilla, Anna, Gunilla och Ronald. Samt en till mig själv också🤭. För alla olika härliga bidrag till gruppens trevnad och egna prestationer. En toppengrupp👍! Guider och bärare tackades enligt konstens alla regler. De har verkligen varit underbara mot oss och hjälpt oss genom denna vandring! ❤Dannebath!!!!

Jättemycket folk på lodgen på kvällen. En kinesisk grupp slaktade en stackars get som vi såg gåendes på eftermiddagen och åt upp den. Senare sång, musik och dans. Nepaleser som festade på uteplatsen. Fullt party🙂.

Bad i varm källa. Ni ser väl den virvlande, kalla floden i bakgrunden?

Nu har vi gått över till TJOCKA sudoku-boken. Vi äter middag på lodgen. Våra trevliga och vänliga bärare, Thakur, Sandip och Deepak.

2017-04-20 Jhinudanda – Nayapul 1014 m öh - Pokhara

Ronald med vår härlige, mycket hjälpsamme guide Raj.

19,0 km     Gångtid  5:15 tim   Stopptid 1:50 tim    Medelhastighet 3,6 km/tim

Ack hela vandringen 120 km   ca 45 tim gångtid  ca 23 tim stopptid/pauser

6000 hm upp OCH 6000 hm ner!!!

Lite vemodig dag. Vår sista vandringsdag. Vi hade läst att dagens vandring skulle vara lätt, men icke. Här var det kraftigt upp och ner som vanligt. Så småningom lämnade vi skogarna och kom till grönskande, böljande landskap och små hus längs vägen. Vi kom ut på en grusig landsväg och gick längs floden Modi Khola som vi ju följt ända uppe från MBC. Vi gick säkert en mil längs den vägen. Lunchpaus halvvägs. Mot slutet lite tungt i benen, men så närmade vi oss Nayapul och visste att bil var nära🙂. I Nayapul frågade Ronald om sin telefon, men den fanns naturligtvis inte där, men det var värt ett försök.

Två timmars bilfärd till Pokhara och vi överlevde även denna gång, vilket måste ses som ett under! I Pokhara bodde vi på fint hotell och det kändes helt OK just då att vandringen var över och ett juste badrum och sköna sängar väntade...

Brant ner mot flodbädden på vår sista vandringsdag i Nepal - just då i alla fall...:)

2017-04-21 Pokhara

Överallt i Pokhara likväl som i Kathmandu dessa kossor - lugnt gåendes eller sovandes mitt i gatan.

Förmiddagen följde jag och Ronald med Anna och Gunilla på en informell sightseeing som Purna ordnade. Längs sjön Phewa Lake med utblick mot Annapurna-massivet. Vi fortsatte in i Lakeside med dess butiksgator. Då fick Ronald syn på ”trekkingmassage” och våra vägar skiljdes hastigt. Medan Ronald njöt av massagen exploderade min hosta som uppkommit på högre höjder i något som liknade en smärre kvävning. Den förskräckte massagereceptionisten tog mig i hampan och ledde mig till ett apotek. Där fick jag hostmedicin och tre gigantiska antibiotikatabletter. Behöver jag säga att hosta och heshet var som bortblåsta efter den kuren?

Middag på kvällen med hela gänget som också inkluderade dansuppvisning av traditionella danser.

Ronald, Anna, Purna och Gunilla på sightseeing.

2017-04-22 Pokhara – Kathmandu

Nu var det dags för oss att ta oss tillbaka till Kathmandu. Vi åkte i en typ större jeep.  Återigen, chaufförerna är mycket skickliga i Nepal, men svenska nerver räcker inte till för en sådan här färd. Omkörning i kurvor, tutande som säkert betyder något, knöliga vägar, totala trafikstockningar p g a t ex en olycka men alla skulle köra förbi, tätt, tätt nära det som orsakade köbildningen. Phuu, kändes skönt när vi var tillbaka på ”vårt” hotell i Kathmandu efter sju timmars resa inkl lunch.

2017-04-23-25 Kathmandu och hemresa

Två dagar i Kathmandu med vila, sightseeing bl a i den gamla stadsdelen Bhaktapur i Kathmandu, lite shopping mm. Dagen före avfärd fick vi en trevlig middag med Ram, ansvarig för Moutain Delight. Vi fick diplom/intyg, T-shirt och även här en fin dansuppvisning på köpet. En trevlig kväll som avslutning på en fantastisk resa som jag och Ronald verkligen kan rekommendera!

Vår resa blev en stor upplevelse och ett minne för livet. En tuff vandring, men inte oöverkomlig. På hög höjd, men inte för högt. Goa människor i gruppen och fina, omtänksamma och kunniga guider och bärare.

”Bara gör den!”

Fler foton i fotoalbumet: Foton Annapurna BC

Vad kul att ni läste vår dagbok ända hit...:)

Fika vid en lodge på vägen.

Poon Hill    3,2 km     Gångtid  1:30 tim   Stopptid 0:50 tim    Medelhastighet 2,1 km/tim

Tadapani   9,5 km     Gångtid  4:00 tim   Stopptid 2:35 tim    Medelhastighet 2,4 km/tim

Vi gick upp 04:00 för att gå upp till Poon Hill och se soluppgången över alla fantastiska berg som man kunde se därifrån. Kvart i fem startade vi, liksom minst 200 andra från alla lodger i hela Ghorepani. Det blev en lång snirklande kö av människor på vägen upp. Steniga trappor hela vägen. Vi startade i snabb takt för att hålla takten med alla andra. Blev tungt för mig. Men efter ett tag glesades leden ut och jag kunde gå i min takt. Det var ganska dimmigt när vi kom upp. Vi såg dock topparna på Annapurna I och Annapurna South och Dhaulagiri och soluppgång på dessa. Fotograferade så gått vi kunde och njöt av att vara bland ett antal 8000-toppar – trots den tidiga och dimmiga timmen👍.