Cykla Frankrike_Tyskland 2021 _ 112 mil

Vackra solrosfält längs vägen

Efter de fantastiska cykelturerna i Frankrike 2016 resp 2018 så cyklade vi i Tyskland 2019 och i Skåne 2020. Nu ville vi återvända till Frankrike och cykla längs Loire österut - egentligen längs Eurovelo nr 6 som sträcker sig från Atlanten till Svarta havet. Vi tänkte först cykla från Atlanten till Wien. Då skulle vi också kunna cykla längs Donau. Delen från Atlanten till Nantes hade vi redan cyklat 2016 så vi bestämde att starta från Nantes. Där skulle vi också lätt kunna boka en parkeringsplats för bilen. Vi insåg efter ett tag att det skulle bli långt tillbaka till bilen så turen planerades så här:

Nantes – Mulhouse – Bodensjön – Tuttlingen – Donau till Ulm ca 155 mil

Det blev så här:

Nantes – Dole cykel 96 mil +  Dole – Mulhouse bil ca 17 mil  + Mulhouse – Schaffhausen 16 mil

Plus en supervacker vandring i Silvretta

Nu hade vi hunnit bli 76 år (Ronald) och 69 år (Kajsa). Målsättningen var att cykla i snitt 5-7 mil per dag. Tidigare år höll vi kring 7-8 mil per dag, men inser nu, för varje år som går, att det går lite långsammare att cykla en hel dag. Det behövs flera pauser som i sin tur tar längre tid…😊

Vår tur på ett ungefär: Längs Loire, Saone, Doubs, Canal Rhone au Rhen, floden Rhen till Bodensjön.

2021-08-04 Täby - Göteborg

Cyklarna monterade på "plattan".

Gick snabbt att montera cykelplattan och cyklarna, så kom iväg strax före 9 som vi tänkt. 4 cykelväskor, ca 5 kg vardera plus 2 övernattningsbagar för ned- och hemresa samt en dagtursäck och en påse med varmare vandringskläder om vi skulle hamna i bergen (vilket jag, Kajsa, hoppades på…J).

Pausade för lunch vid Svartåns rastplats ca 30 min FÖRE Brahehus, där vi annars alltid stannar. Jättefin plats och lite folk. Kom till Göteborg strac efter 15. Fick åka ombord på en gång. Fick en plats längst fram. Vi gick båtsyn. Satte oss sedan i restaurangen och väntade på att klockan skulle bli 17:00. Då kunde vi äta middag – Ronald en schnitzel och jag en ”bowl”. I hytten senare var det en två-våningssäng.

2021-08-05 Göteborg – Kiel - Venlo

Jag sov ”sisådär” under natten. Svårt att ta sig upp och ner för tunn trapp till överslafen. Mycket folk i olika köer som inte riktigt höll avstånd. Under frukostbuffén sa vi: ”Att nästa gång kör vi och övernattar i Löddeköpinge, sen rakt igenom Danmark, färja 45 min till Puttgarten, sen vidare genom Tyskland.”

Autobahn i 50 mil genom Tyskland till Venlo i Nederländerna. Svängde av vid Münster mot Venlo som ligger precis vid gränsen. Vid Maas. Övernattade vid Campanlie Hotel som 2018 när vi också bilade till Frankrike. Mest mindes vi måltiden i deras trädgård. Det fick vi nu också, men nu helt ensamma. Få människor på resa under pandemin. Efter middagen tog vi en vacker promenad till Maas som bara för några veckor tidigare varit helt översvämmad.

Vacker Maas - inte längre översvämmad.

2021-08-06 Venlo – Chartres i Frankrike

Den magnifika katedralen i Chartres i bakgrunden.

Regn till och från. Vi växlade varje timme. Ronald körde genom Paris. Tog 45 min. Även i parisiska kvarter. Alla GPS-varianter var på.  Vi trodde absolut att vi skulle ledas UTANFÖR Paris, men här leddes vi GENOM Paris. Lättnad när vi var igenom.

I Chartres, efter 57 mil, sökte vi upp det Ibis-hotell som vi bokat. Bra och trevligt och nära till uppgången till katedralen som vi direkt gick upp till. Katedralen är från 1100-talet. Enorm! Vilken byggteknik! Vi åt middag där uppe. Lamm till Ronald. Rå tunfisk till mig. Tog in cykelväskorna och packade om. I morgon börjar cykelturen!

2021-08-07 Chartres – Nantes - Ancenis

Genom appen Zenpark hade vi bokat en p-plats i ett garage under ett hotell.

37 km   Cykeltid: 2:50 tim    Snitt: 12:84 km/tim

Bilfärden till Nantes gick under ösregn. Vissa stopp, vägbyggen och omvägar. 34 mil.

Med hjälp av TomTom, GPS, hittade vi ”vårt” garage som egentligen tillhörde ett hotell, Seven Urban Suites på rue Kondrad Adenauer. Fint, luftigt garage för €149 för24 dgr. Registrerade oss på hotellet, fick kodnyckel, som vi sedan lämnade kvar under vår cykeltur.

Det tog max 30 min att köra in, lasta av cyklar och plattan, byta om, lasta på cykelväskorna och cykla ut. Vid 13-tiden var vi iväg. Halva sträckan körde vi på trailväg på fel sida. Missade en bro – den enda bron att ta!!! Vi gjorde misstaget att ha en gammal GPS-tråd i vår Viewranger över eurovelo 6, men efter två dagar insåg vi att vi skulle cykla efter skyltar och GPS-trådar för Loire-leden. Men allt gick bra. Packningen höll allt ”bumpande upp och ner”. Hade bokat ett IBIS-hotell utanför stan(!). Märkligt! Men trevligt hotell, men restaurangen var stängd. Men vi hittade en (den enda i området) bar mitt emot – med massa sällskapsspel. Flera familjer satt och spelade. Vi åt kallte platte och varsin smörgås.

På väg ut ur Nantes. fortfarande fin cykelväg...:)

2021-08-08 Ancenis – Les Ponts de Cé

69 km   ack 10,6 mil   Cykeltid: 5:20 tim    Snitt: 12:88 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

Frukosten OK. Tog med varsitt ägg. Hade inte hittat affär kvällen före och inte heller på morgonen. Iväg vid halv nio. Vägen gick från början långt från Loire. Solrosängar. Kohagar. Fortfarande förvirrat då Ronald enbart har Eurovelo 6-GPS-tråden i sin app. Jag har den OCH Loire cykel-leden. Viss diskussion uppstod då och då. Den gamla GPS-tråden (eller om Eurovelo 6 helt enkelt inte är uppdaterad med nya cykelvägar….) ledde bl a in oss på helt igenvuxna vägar.

Kom fram till fint hotell Les 3 Lieux där jag tänkt bjuda Ronald på försenad födelsedagsmiddag på den annonserade restaurangen. Det visade sig att den var stängd sön-mån. Typiskt, men kanske bra då en hämtpizza blev så mycket billigare😉. Den intogs senare i hotellets trädgård med utblick över Loire. I total stillhet och ljuv värme!

En stilla kväll vid Loire - med hämtpizza.

2021-08-09 Les Ponts-de-Cé - Saumur

Vacker väg längs Loire. Här vid Le Thoureil hade vi en trevlig restaurang precis till höger.

51 km   ack 15,7 mil   Cykeltid: 3:50 tim    Snitt: 13:28 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

Efter en ganska enkel frukost på detta slottsliknande hotell, tog vi ut cyklarna från förrådet. Lätt att hitta spåret, liksom hela vägen idag. Vi kände igen vissa delar från 2018. Hade fortfarande inte hittat en öppen affär, så vi stannade till vid en restaurang i Le Thoureil, precis vid Loire. Det visade sig ligga 100 m FÖRE den vi stannade vid 2018 och som Ronald tyckte var så dyr, men som jag ville återkomma till. Men den här restaurangen var bra, den med. Mycket vackert belägen vid floden.

51 km längs Loire, genom byar, längs landsväg. Så kom vi då fram till Saumur som vi 2018 inte kom in i, bara bodde på hotell utanför. Vi tog nu in på trevligt hotell med stort rum vid ”strandpromenaden”, Cristal Hotel med förråd för cyklarna. Efter installation gick vi upp till slottet som var från 1300-talet. Vacker grässlänt utanför där vi tillsammans med många människor – med avstånd – satt och blickade ner på den vackra staden med dess vackra broar.

Vi åt middag på hotellet och gick ut på stan och hittade äntligen en affär, Carrefour, till morgondagens lunchinköp.

Utsikt från vårt hotellfönster i Saumur.

2021-08-10 Saumur - Villandry

Böljande vinfält så långt ögat når.

64 km   ack 22,1mil   Cykeltid: 4:40 tim    Snitt: 13:50 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

Var och handlade på Carrefour som vi hittat i går. Vacker utfart ut ur Saumur vid halv tio och i fint soldis. Ingen trafik. Vackert längs Loire. Leddes upp till böljande, oändliga vindruvsfält. Jättefint! Hela dagen var vacker med trevliga cykelvägar. God luch i park i 25 gr värme. Melon, hallon, yougurth.

Vi kom till Villandry vid 16-tiden. Vi gick ut en stund före middagen och rekade var slottet med den vackra trädgården var. Det visade sig ligga nära hotellet. Middagen blev ”dagens” på hotellet, en tre-rätters. Anka till huvudrätt, avocado, räker mm till förrätt och salt chokladmousse till efterrätt. Mycket gott!

Rastplats på väg till Villandry (med cykelverkstad precis mittemot).

2021-08-11 Villandry - Tours

Makalöst vacker trädgård vid slottet i Villandry!

22 km   ack 24,3 mil   Cykeltid: 1:40 tim    Snitt: 13:30 km/tim  Totaltid: 2 tim inkl alla pauser

Efter frukost gick vi till Chateau de Villandry, ett slott från 1500-talet. Köptes av en privatperson 1906 och som anlade de fantastiska trädgårdarna. Gick runt och imponerades! Tillbaka till hotellet, bytte om och checkade ut. Lätt väg till Tours, dock en tuff infart med mycket trafik och liten remsa cykelväg till kärnan av staden där vi bokat hotell.

Vi fick checka in fast klockan bara var 13. Bytte om och gick till katedralen. Fantastisk byggnad, liksom den i Chartres. På em till torget i den gamla staden i 30 gr. Mycket folk, så vi stannade inte (pandemin!). Åt på restaurang. Trevligt, men vi tänkte ”att nu är kvoten av större städer uppfylld. Hädanefter blir det bara små byar.”

Slottet i Villandry

Gamla stan i Tours - folkmyller som vi undvek p g a pandemin.

2021-08-12 Tours - Blois

Fikarast nära Loire

72 km   ack 31,5 mil   Cykeltid: 5:25 tim   Snitt: 13:25 km/tim  Totaltid: 7,5 tim inkl alla pauser

Frukosten fick vi halv 8. Vi hade beställt i förväg på en lista (coronasäkert). Efter frukost gick jag och handlade lunchmat. Lyckades gå vilse, men kom rätt till slut.  (Alltid ha med telefonen!) Ronald rengjorde cyklarna med borsten som vi köpte igår. Smuts och lera från första cykeldagen! Varmt! Blev mer än 32 gr i skuggan. 40 gr i solen.

Vacker väg. På några ställen tog vi landsvägen istället för att cykla upp bakom byarna. Lunchade vid en sjö. Träffade två barnfamiljer. Pratade. De cyklade 3 mil/dag. Fikade vid Loires strand. När 30 km kvarstod var vattnet slut! Först vid tredje byn därefter kunde vi köpa vatten av allehanda slag.

Kom till Blois vid halv fem-tiden. IBIS-hotell igen. Trevligt. Gick ut till dels trappan i Blois som målas två ggr per år. Nu som böcker. På avstånd såg det ut som en bokhylla. Gick upp till slottet och åt där på slottsgården på trevlig restaurang. Åt typ pastej och kyckling. Gick runt lite. Hittade en Carrefour till imorgon.

Trappan i Blois - nu målad som böcker.

2021-08-13 Blois - Beaugency

Cyklar ut ur den trevliga staden Blois

54 km   ack 36,8 mil   Cykeltid: 4:10 tim    Snitt: 12:90 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

Vacker väg ut från Blois. Ca 2 mil till Chambord som är ett imponerande stort och vackert slott. Vacker slottspark runt om slottet. Vi cyklade runt hela området. Vi intog vår melon under ett skuggande slottsträd medan vi funderade på hur många Rapunzels som suttit bakom fönstren i de många tornen.

Sedan var det ca 3 mil till Beaugency. Vi kom fram halv fyra. Bra rum för oss resp för cyklarna. Beställde middag till 19. Gick och badade i poolen. Sedan intog vi nog den bästa middagen under hela cykelturen…😊. Vilodag i morgon!

Det mycket vackra slottet Chambord någon timmes cykelfärd från blois.

2021-08-14 Vilodag i Beaugency

Vila vid poolen på Hostellerie L´écu de Bretagne.

Promenad på fm till slott, bron, Loire mm. Handlade melon, ost och yougurth till morgondagens lunch. Nu hade vu ju kylskåp på rummet! Till poolen och badade, solade och läste. Charkbricka på restaurang till lunch. Lyxigt! Ägnade tid på em åt att boka sju nätter framåt. Svårt att beräkna avstånden när kartboken är omvänd mot hur vi cyklar…😊. Men allt blev bokat och sedan intog vi en ny läcker måltid i hotellets restaurang.

2021-08-15 Beaugency – St Benoit-sur-Loire

Enkelt genom storstan Orleans

74 km   ack 44,2 mil   Cykeltid: 5:00 tim   Snitt: 14:65 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

En mycket vacker dag med fina cykelvägar nära Loire. Ingen banläggare som drog upp oss i kullarna bakom byarna. Fortsatt hett. 40 gr i solen. Passerade storstan Orleans. Viss bävan innan, men lätt som en plätt.

Hotellet La Labrador var ett litet familjehotell med rejäl Madame som tog hand om allt. Åt på café på kvällen beläget vid kyrka och litet torg. Carpaccio båda två. Millefritte-efterrätt för mig. Tog promenad runt byn och kollade affärer.

2021-08-16 Benoit-sur-Loire – Belleville-sur-Loire

Fin rastplats nära St Gondon

72 km   ack 51,4 mil   Cykeltid: 5:00 tim    Snitt: 14:20 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

Coronaanpassad frukost där allt som vi förbeställt låg på varsin bricka. Vacker väg till Sully-sur-Loire. Vackert slott. Sen leddes vi uppför många backar till vackert område St Gondon. Åt lunch vid mycket fin rastplats. Det regnade lite då och då, så regnkläderna åkte på och av.  Vid Briare cyklade vi över vacker kanal som gick över Loire. Vi fortsatte cykla längs kanalen.

Hotel Terre de Loire var ett fint och modernt hotell. Vacker trädgård. Middag på hotellet.

Nu har vi lämnat de mer populära turistområdena så det är är få cyklister i spåret och Bon jour hälsas mer restriktivt, bara EN gång per sällskap och kanske bara med en nick med huvudet eller en diskret handrörelse.

Kanal över Loire i Briare.

2021-08-17 Belleville – La Charité

51 km   ack 56,5 mil   Cykeltid: 3:25 tim    Snitt: 14:80 km/tim  Totaltid: 5 tim inkl alla pauser

Åkte och handlade, men bara dricka. Hittade inga meloner. Men så dök det upp ett boulangerie där vi kunde köpa två baquettes med pålägg. Dagen var räddad!

Idag var det ganska långa raka sträckor längs kanalen och längs Loire. Inte stor variation. Fast det bara blev 51 km fick vi båda ont i våra bakar. Vi kom till hotellet i La Charité-sur-Loire redan vid 14:30. Fick vänta en stund i trädgården. Lite fundersamma var vi över det nedgångna hotellet, men stort rum och trevlig värd lyfte upp intrycket.

2021-08-18 La Charité - Decize

76 km   ack 64,1 mil   Cykeltid: 5:20 tim   Snitt: 14:20 km/tim  Totaltid: 7,5 tim inkl alla pauser

Bra frukost. Cyklade sedan till stadens boulangeri och inhandlade två Quiche-pajer + croissenter + dricka. Två yougurthar hade vi fått från hotellet, som vi nu tyckte var riktigt trevligt…😊. Hela dagen kändes ganska kylig trots 17-18 gr. Mulet. Lång sträcka längs Canal Laternel de Loire. Mycket vackert strax efter Cuffy där kanalen går över L´Allier som också möter Loire ungefär där. Tre-vägs-korsning med kanal, biflod och Loire.

40 km till avtagsväg till Nevers. Då bytte vi karta. Roligt! Alltid roligt för en kartfreak att stänga en kartbok och öppna en annan! Även denna på franska och omvänt mot vad vi cyklade. Men vi cyklade mest efter skyltar och GPS-trådar.

Vi svängde inte in till Nevers utan fortsatte längs kanalen i ytterligare ca 35 km. Vid halv fem nådde vi Decize och en liten semesterby vid hamnen. Hotel du Port. Åt menyn för 16€/p på kvällen: Ostsallad resp skaldjurspaj, kött resp lax, pannacotta resp chokladfudge. Promenad och koll efter affär på kvällen.

2021-08-19 Decize – Bourbon-Lancy

50 km   ack 69,1 mil   Cykeltid: 3:45 tim    Snitt: 13:25 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

Enkel frukost på bricka i Hotel du Port (coronasäkrat). Tog ut cyklarna ur förrådet och packade. Vi hade hittat en Intermarché kvällen före, så dit startade dagen. Melon mm inhandlades. Sen iväg ut ur stan. Fruktansvärt mycket trafik. Hetsig. Men så kom vi till kanalen och lugnet kom tillbaka.

Efter typ 10 km bar vägen bort från Loire och upp på böljande kullar med många backar och många kor. Nu i Bourgogne. Vi klarade alla backarna utom en…. Hittade fin rastplats med mosaikbord. Fina utförslöpor därefter. Framme vid Bourbon-Lancy vid halv fyra. Nu skulle vi bo i studio vid sjö. Fin sådan på 26 kvm. Ut på ”byn” dvs runt hörnet och handlade inför ikväll (godis) och imorgon. Vackert parkområde. Åt på restaurangen i huset. Planerade om resan något. Vi skippar de tre sista dagarna före Mulhouse resp vandringen i Silvretta, bestämde vi. Men riktigt så blev det inte…😊. Vi bokade i alla fall tåg till Nantes den 25 aug och tre dagar i Dole under tiden. Kvarstår att boka: garage i Mulhouse samt en natt före Dole.

Flera träskulpturer vid vår rastplats inkl mosaikbord.

2021-08-20 Bourbon-Lancy – Paray-le-Monial

Hett!

46 km   ack 73,7 mil   Cykeltid: 3:25 tim    Snitt: 13:15 km/tim  Totaltid: 5,5 tim inkl alla pauser

Chefen kom förbi med frukosten i morse. På bricka. Vi fick mycket att äta! Tog sedan god tid på oss idag. Rastade ofta. Blev hett på em, 46 gr i solen, efter en kylig morgon och fm. Vi cyklade längs kanalen mest hela tiden. Slät asfalt, när hus och genom slussar. Vi kom även till en akvedukt (alltid intressant!) där kanalen gick över Loire. Här åt vi också vår lunch som vi hade köpt igår i en supermarché nära vår studio. Paray är en trevlig stad som vi tog promenad igenom på em. Apotek, vykort, kyrka mm. På kvällen en jättegod middag på Hôtel L´Apostrophe: Små apitizers, huvudrätt, gurk- och äppledessert.

Trevliga kanaler och slussar på vägen

2021-08-21 Paray-le-Monial – Montceau-les-mines

Vid torget i Palingas

49 km   ack 78,6 mil   Cykeltid: 3:50 tim    Snitt: 12:90 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

Fantastisk frukost med pocherade ägg i glas, hemmagjord yougurth, äppleskål mm. Vi blev mycket mätta och nöjda. Ett relativt ungt par drev hotellet inkl köket. Cyklade in till centrum och handlade till lunchen efter att vi checkat ut. Sen iväg.

Först 3 lätta km längs kanalen. Därefter hade vi 26 km av backar, kullar, nerförsbackar etc. Vi passerade Palingas och åt vår lunch i Ciry-le-Noble. Melon, macka och ost. Där kunde vi välja att cykla längs kanalen i 11 km eller fortsätta på ”backspåret” i 16 km. Givetvis valde vi backspåret! När vi kom till St Vallier 4-5 km före vårt boende var det 31 gr i skuggan och lååång uppförsbacke. Där stannade vi och fikade på en soffa i skuggan. Tog sedan D91 rakt genom stan till hotell Nota Bene. Fint, stort rum! Hade nog fått uppgraderat på något sätt. Åt på hotellet på deras trevliga terrass/trädgård.

2021-08-22 Montceau-les-mines – Chalon-sur-Saone

Munskydden skulle vara på inomhus - utom då vi åt.

66 km   ack 85,2 mil   Cykeltid: 4:30 tim    Snitt: 14:55 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

Dagen gick längs kanalen mest hela dagen. Olika landskap längs vägen så det blev aldrig tråkigt. Lite kyligt på fm. Soligt på em. När vi kom fram till Chalon-sur-Saone leddes vi av Google Maps till hotellet genom två gigantiska rondeller. Har aldrig cyklat så snabbt. Hemskt.

Hotellets restaurang var stängd så vi gick och åt på Buffalo Grill. På kvällen bokade vi garage i Mulhouse. Så nu skulle det bli två cykeldagar till i Frankrike fram till Dole. Sedan bil till Mulhouse och sedan fortsatt cykelfärd in i Tyskland.

Cykling längs kanalen idag.

2021-08-23 Chalon-sur-Saone – Verdun sur le Doubs

Mysig trädgård för lugn eftermiddag.

33 km   ack 88,5 mil   Cykeltid: 2:30 tim    Snitt: 13:45 km/tim  Totaltid: 4 tim inkl alla pauser

Hygglig frukost. Efteråt tog vi det lugnt och kom iväg vid 10. Vi hade ju kort dag idag. Under tiden som Ronald gick typ 2 km inne på ett gigantiskt supermarché för att hitta melon mm, letade jag fram en ”trygg” väg att ta oss tillbaka till spåret: lilla rondellen, under en viadukt, dikt till vänster. Lätt som en plätt, tänkte jag. Vid rondellen ser jag plötsligt att viadukten tycks leda till Paris! ”Nej Ronald (som cyklade före mig), ta den högra avfarten!” Vi svänger upp på den. Oops! En påfart till en ännu större väg. ”Nej, fel” skriker jag till Ronald. Jag baxar runt med cykeln och finner mig stå nos mot nos mot grillen på en megastor långtradare som just tagit sig upp på påfarten. Han står stilla. Det är tyst. Ronald ansluter och vi ålar oss nerför påfarten på den halvmetern som finns bredvis långtradaren, förbi honom, med nedböjda huvuden, i skam. Jag viftar lite ursäktande med handen. Vi tar viadukten. Kommer upp. Ser att vi är på väg till ny påfart. ”Nej, Ronald, stanna!” Så står vi där på en grästuva mitt i vägen medan bilarna susar förbi. Under ett kort ögonblick finns utrymme att springa över vägen och in till den avfart vi egentligen skulle ta. Phuu!

Nu hade vi bara en lugn väg genom staden tillbaka till spåret. Nejdå, flera stora rondeller. Tutande lastbilar, tjutande polisbilar och en hyttande tant som jag dock hytte tillbaka till. Sen var vi ute ur stan – efter 8 km. Fin, vacker väg längs Saone. Vi kom till vårt bokade hotell redan vid 14-tiden, men åh, så fint!! Hostellerie Bourguignonne med prisbelönt kock som Chef och ägare. Vi satt i trädgården hela em och fick sedan en mycket god middag i samma trädgård - nu i del med tak. Där ute lagade också Le Chef vår tre-rätters meny.

Nu cyklar vi längs Saone

Middag på mysiga Hostellerie Bourguignonne där Le Chef lagade maten utomhus bredvid oss.

2021-08-24 Verdun-sur-le-Doubs -- Dole

Lite torftig lunch idag - ingen melon.

72 km   ack 95,7 mil   Cykeltid: 5:50 tim    Snitt: 12:10 km/tim  Totaltid: 8,0 tim inkl alla pauser

Fortfarande mätta efter gårdagens läckra middag och en rejäl frukost cyklade vi iväg och handlade sandwiches och dricka till lunch. Nu fick vi KRAFTIG motvind i 55 km. Först på landsväg i 20 km. Därefter längs Saone och Canal Rhone au Rhin. Det blev en tung dag som tog tid! Vi stannade ofta. Ronald vurpade i dike efter att ha glidit över asfaltkanten och kört på mig. Men han föll mjukt. Vi var mycket trötta när vi kom fram till Dole – med en trevlig infart!

Hotel de la Cloche ligger mitt i Dole. Bokat tre nätter. Tvättade några saker till nästa cykeltur. Vi gick ut för att äta middag, men hittade inte någon öppen restaurang. Köpte pastasallad och smörgås och åt på hotellrummet.

Trevlig infart till Dole, efter en tung dag med mycket motvind.

2021-08-25 Tåg till Nantes – bil till Blois (28 mil)

Våra cyklar i tryggt förvar bredvid Madame i receptionen när vi hämtar bilen.

Gick iväg i god tid till stationen. Tåget gick 9:02 och kom fram till Paris för byte 11:04. Stod i taxikön och fått taxi redan 11:08. Sen var det stopp! Vägarbete precis nedanför station. Tog oss 100 m ut från stationen. Full fart till Gare de Montparnasse. Lämnades av 11:56. Fel hall!! Var? Sprang på ett rullband. Gate nr 2 – var är den? Plötsligt avspärrat av någon anledning. Vi brydde oss inte. Kan ha varit terrorister…. Stor omväg. Jättelång kö vid gaten! Nej!! Men ser sedan att vår gate, nr 2, är tom. Kom på tåget 12:09. Hade sprungit hela vägen dit. Köpte rekorddyr macka på tåget. Framme i Nantes 14:20. På 40 min hade vi gått till garaget och hämtat ut bilen. Körde sedan 28 mil till utkanten av Blois. Åt på italiensk restaurant. Bodde på Brit Hotell.

2021-08-26 Med bil från Blois till Dole (42 mil)

Mysigt i Doles gamla centrum - många restauranger.

Kom iväg redan halv nio. Inte mycket trafik. Tog huvudsakligen motorvägar. Kostade 502 kr i avgifter. Vi kom tillbaka till Dole redan 13:30 och till vårt rum där all tvätt nu torkat. Väl värt pengarna att ha rummet kvar under vår frånvaro. En viss stolthet växte ändå efter att vi kört bil i sammanlagt 70 mil och insett att vi ju cyklat hela den sträckan + 25 mil ytterligare som cykelvägarna slingrat sig. Promenad genom Dole och ompackning av cykelväskorna. Fyllde på med lite varmare kläder. Vi kommer upp på lite högre höjder in i Tyskland. Åt på restaurang i den gamla staden (mysiga!) på kvällen (som vi faktiskt inte sett för två kvällar sedan).

2021-08-27 Dole – Mulhouse (bil) – Basel (cykel)

Dagens höjdpunkt - gångbron över Rhen och mötet med Tyskland och Schweiz

37 km   ack 99,4 mil   Cykeltid: 2:50 tim    Snitt: 13:00 km/tim  Totaltid: 4 tim inkl alla pauser

Absolut mest makalösa vyn när vi kom till bron in till Basel och mötte floden Rhen för första gången denna resa! Dreiländereck – där möts Frankrike, Tyskland och Schweiz. En euforisk känsla att stå där!

Tidigare under dagen 17 mil med bil och monterade cyklar på plattan från Dole till Mulhouse och nytt garage hyrt via Zenpark-appen. TomTom-appen ledde oss exakt och utan problem till garaget. Vi kom 20 min före bokad tid, så vi packade av allt bagage och cyklarna och prick kl 11 körde vi in i garaget. Satte även på rattlåset. Handlade på Carrefour. Tog sedan nästan 40 min innan vi var helt ute ur Mulhouse.

Cyklade längs flera små och stora kanaler - Canal Rhone au Rhen, Grande Canal d´Alsace, Canal de Huningue. Huningue var en trevlig förstad till Basel med fräscha cykelvägar. Åsså kom vi till den makalösa, breda gångbron över mäktiga Rhen och med mäktig vy!!

Vi checkade in på Hotel Maximilian. Fick ett stort rum med soffa och extrabäddar. Dock var det första gången som vi mötte riktigt mycket folk på ett hotell och det kändes inte corona-säkert – trångt och oorganiserat.

Mäktiga Rhen vid inloppet till Basel

2021-08-28 Basel - Laufenburg

Lunch vid bihang till Rhen

54 km   ack 104,8 mil   Cykeltid: 4:10 tim    Snitt: 12:80 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

Gick ändå relativt lätt att ta oss ut ur Basel. Vi cyklade längs Rhen. Skyltar och GPS-spår för Eurovelo 6 stämde inte alltid överens så på flera ställen fick vi stanna och fundera och ibland vända om och köra annan väg. Vi hittade vackert lunchställe längs bihang till Rhen. Fascinerande med vatten!

Eftermiddagen flöt på bra, men jag började få känning av en sena vid ena knät och vi båda började känna viss trötthet. Samtidigt började det bli sämre väder – regnigt, blåsigt och kallare. Upp till Tuttlingen som vi tänkt var det 360 hm. Vi diskuterade om vi skulle köra två dagar till och sedan hämta bilen och bo sista natten i Radolfzell vid Bodenzee.

I Laufenburg bodde vi på litet hotell, Brutsches Rebstock, och åt på grekisk restaurang nere vid Rhen.

Laufenburg i Tyskland. Vi bodde på litet hotell bland husen nedanför kyrkan.

2021-08-29 Laufenburg – Hoentengen am Hochrein

Fin terras till lägenheten med utsikt över Rhen och Schweiz på andra sidan.

40 km   ack 108,8 mil   Cykeltid: 3:10 tim    Snitt: 12:10 km/tim  Totaltid: 4,5 tim inkl alla pauser

Frukost med handskar på (coronasäkrat). Betalade och cyklade till ett Bäckeri och köpte smörgåsar, croissenter och Fanta. Cyklade sedan iväg – på cykelväg bredvid landsväg, genom samhällen, längs Rhen. Kyligt. Till slutt hade jag, Kajsa, såväl cykeljackan som skaljackan på mig. Vi hade bara 4 mil att cykla idag, men det tog tid. Berg/kullar höjde sig över oss och en och annan kulle måste vi ta oss över. Vi slapp ändå reg.

Kom fram till Hoentengen strax före 14. Visade sig vara en lägenhet som vi bokat. Två rum och kök. Jättefin och med underbar utsikt över Rhen från en stor terrass. Vi bokade bord till kvällen i Gasthaus:et i huset. Välbesökt. Stor glass till efterrätt!

Rastställe längs vägen

2021-08-30 Hoentengen - Schaffhausen

Fika framför Rheinfalls - bästa platsen

30 km   ack 112 mil   Cykeltid: 2:30 tim    Snitt: 11:25 km/tim  Totaltid: 4,5 tim inkl alla pauser

Värden kom med frukost kl 8. 80€ kostade lägenheten. Trevligt! Handlade innan vi cyklade ut ur staden och fortsatte längs Eurovelo 6 eller efter skyltar. Vägen gick genom byar och över kullar. Flera Umleitungs (vägarbeten med omvägar) längs vägen. Nu fick vi också uppleva ett rejält skyfall – det värsta på hela resan. Kallt!

Men allt uppvägdes när vi kom till vackra, mäktiga Rheinfalls – 150 m brett och 23 m brant. Vi hittade en soffa så vi kunde fika med detta skådespel framför oss. Krånglade oss vidare till hotellet, Hotel Kronenhof. Cyklarna kunde vi ställa i ett närliggande garage. Vi tog oss ut på stan och kollade var stationen låg inför imorgon. Middag på hotellet.

Riktigt mäktigt - Rhenfallen i Schaffhaussen

2021-08-31 Schaffhausen – Radolfzell via Mulhouse (tåg o bil)

Fika vid Bodensjön

Vi lämnade cyklar och bagage på hotellet och gick till stationen i god tid. Tåget gick 9:17 och var framme i Mulhouse 12:09 inkl byte i Basel och Zürich. Taxi till garaget. Allt OK med bilen…😊. Ca 15 mil till Schaffhausen. Hämtade cyklar och bagage och lastade på och in allt. Klart på 20 min! Framme i Radolfzell vid halv fyra. Tog promenad till Bodensjön som låg i lätt regn och dimma. Åt på steakhus.

Kollade på vägar till imorgon. För nu, när vi skippat fortsatt tur längs Eurovelo 6 upp till Tuttlingen och cykling längs Donau till Ulm, då fanns det både tid och rum för en avstickare till Silvretta Stausee och en vandring upp till Wiesbadner hütte!! En tur som jag gjorde med mina föräldrar för 43 år sedan och som för evigt legat kvar i mitt minne och som jag nu ville visa och uppleva med Ronald…😊.

2021-09-01 Radolfzell – Silvretta Stausee

34 hårnålskurvor upp till Silvretta Stausee!!

Ca 15 mil med bil.  Vandring 14 km ca 4 tim, upp ca 450 hm till 2443 möh.

Vi kom iväg tidigt. Vägen gick parallellt med Bodensjön, sen upp mot Silvretta. Förbi Schruns och Partenen. 34 hårnålskurvor!! Fantastisk väg! Strålande sol! Jag trodde att jag bokat på ”vårt” gamla hotell Silvretta Haus, men nu fanns det ett till – strax bredvid - och det var det jag bokat: Berggasthaus Piz Buin.

Vi var för tidiga för incheckning och solen fortsatte ståla från en klarblå himmel så vi tog på oss våra ryggsäckar och vatten och gick längs sjön på vänster sida, längst bort och vek sen av upp mot Wiesbadner hütte på 2443 möh. Vandringen tog 2 tim. Gudomligt vackert! Och det var som mindes det. 43 år sedan. Men då kom inte solen förrän vi kom fram till hütten och hütten var mycket mindre och stängd. Nu gnistrade det från de närliggande vita topparna med Piz Buin i mitten på 3312 möh och hütten var välbesökt med vandrare och klättrare. Åt toast med sallad. Gick ner på 1,5 tim. Den här vandringen tog mer på kroppen än 112 mils cykling! Smörjde fötterna på kvällen. Åt gott i hotellets restaurang. Lycka!!!

Wiesbadner hütte

2021-09-02 Silvretta - Hannover

Vacker soluppgång

Mycket vacker soluppgång för att inte säga majestätisk! De lösa hästarna som vi såg igår gick omkring vid sjön och uppe på parkeringen. Nu började vi hemfärden till Sverige och Täby. Genom Galtür och genom Fernpass. Så vacker väg! Kom till södra Hannover vid 18-tiden. H4 Hannover Hotel. Åt där. Sååå nöjda med vår resa! Alltså hela månaden!

Åker från Silvretta över Fernpass. Vy längs vägen.

2021-09-03 Hannover - Täby

Idag var det bara full fart hem: 3 tim från Hannover till Putgarten. Färja med väntetid 1,5 tim. Åt på färjan. Ca 2 tim genom Danmark. Så vid tre-tiden var vi i Sverige och tyckte att då kunde vi lika gärna köra ända hem…😊.

Sammanfattning

Detta blev en härlig tur på 112 mil! Den innehöll alla våra fem hörnstenar som vi nämnt vid tidigare turer:

• Äventyr, Upplevelse, Utmaning och stärka det mentala och det fysiska samt Frihetskänsla

Turen genom Frankrike och Tyskland har till 80% varit bra cykelvägar, huvudsakligen på märkta cykelleder. Vi hade bra skyltning hela vägen och hittade till slut rätt GPS-trådar. Genomgående bra hotell och god mat. Vi åt oftast middag på hotellen. Vacker natur. Vi är inte särskilt kulturella av oss, men nu fick vi mycket vackra slott och trädgårdar att beskåda på vägen. Trevliga avbrott i cyklandet. Favoritstad blev Saumur med vackert läge, slott och livlig stadskärna. Gångbron över Rhen strax före Basel där Frankrike möter Tyskland och Schweiz var mäktigt vacker!!

Vi ”fuskade” med bil mellan Dole och Mulhouse (som vi faktiskt cyklade redan 2006) och vi insåg att vi skulle ha en stigning från Bodensjön upp till Donau-starten på ca 700 hm. Så vi bestämde att Donau får anstå till senare eller till våra barn/barnbarn…😊.

Totalt sett får turen en 9a av 10 möjliga…J Alla långcykelturer är bara ”bäst-bäst”!! När vi nu tänker på våra tre (eg fyra om vi räknar med 2006) cykelturer 2016, 2018 och 2021 så är de i stort sett i samma klass. Alla har varit väldigt fina och innehållsrika! Och vi kan varmt rekommendera alla tre turerna!