La Vélo Francette 65 mil

Packat och klart

Packat för alla varianter

Förutom fyra cykelväskor packade vi även in vandringskängor, stavar, dagtursäck och en bag full med kartor! Vi skulle ju kunna få hemskt ont i rumpan eller att det blev ihållande slagregn. Då måste vi ha en plan B och plan B för oss var att ta bilen till Silvretta-massivet i Österrike och gå upp till Wiesbadner hutte som jag var till med mina föräldrar 1978🙂.

Vi hade också med varsin övernattningsbag för ner- och hemresan.

2018-07-25 Täby – Göteborg

Startade 8:30. Allt var packat och klart så det var bara att sätta på plattan och cyklarna och in med bagaget. Den obligatoriska äggmackan var med, liksom kaffet, trots att vi nu skulle mellanlanda hos Ronalds brorson i Husqvarna. Vi hade gott om tid trots allt. Vi hade valt samma rutt som 2016 med nattfärja från Göteborg till Kiel. Vi kom till Göteborg ca 16:30 och fick köra ombord ganska omgående. Vi åt en ganska enkel middag vid 19:00. Gick och la oss tidigt. Jättetrötta!

Perfekt med plattan. Cyklarna sitter som gjutna. Rör sig inte en mm.

2018-07-26 Kiel – Venlo i Holland

Motorväg hela vägen. I stort sett genom Tyskland hela vägen, förutom de sista fem milen. Nästan 39 gr varmt mest hela tiden! Fruktansvärt hett när vi gick ut ur bilen för att äta, fika etc. Bodde på hyggligt hotell nära motorvägen, Campanile i Venlo. Praktiskt att vi också kunde äta där. Gott var det dessutom👍.

2018-07-27 Venlo – Honfleur i Frankrike

Hamnen i Honfleur.

Lika hett hela dagen idag. Och motorväg hela vägen. Vi ville snabbt ner och börja vår cykeltur som vi längtat efter hela vintern, våren och sommaren🙂. Vi åkte över en fantastisk bro mellan Le Havre och Honfleur som gick över Seines utlopp. Hotel Le M. Dyrt! Gick in till staden, ca 15 min gångväg. Gick runt och tittade på bl a hamnen där impressionisterna brukade sitta och måla soluppgång och nedgång. Nu såg vi inte några konstnärer i aktion. Vi hittade ett trevligt Brasserie och fick i oss hamburgare resp Carpaccio. Då kom ett ösregn med kraftfull åska. Vi fick ta kaffe också för att vänta ut regnet. Blev ändå rejält blöta när vi småsprang tillbaka till hotellet.

Vi hade tagit in våra cykelväskor och sorterade nu ut det som skulle med resp det som kunde vara kvar i bilen under ca tre veckor. Cykelväskorna vägde ca 8-10 kg för två stycken.

2018-07-28 Honfleur – Caen – Thury Harcourt

Första lunchpausen strax söder om Caen.

34 km   Cykeltid: 2:21 tim    Snitt: 15:06 km/tim

Packade bilen efter frukost och började köra till Douville och Trouville och vidare till Caen där vi skulle ställa bilen. Vi hade gott om tid. Vi körde på små vägar och genom fina byar. Vi kom fram till garaget vid 11-tiden. Vi hade bokat p-plats genom appen Zenpark och tillträdet var från kl 12. Vi handlade lunch och packade av cyklar, bagage mm. Kollade en sista gång att allt låg i rätt väska. 12:04 var vi klara och körde fram till garaget. Precis som förra gången i Nantes var det lika spännande att på appen trycka på knappen ”Entré”. Och precis som förra gången öppnade sig garageporten och vi kom in i ett ganska så tomt garage. Så vi hade gott om platser att välja mellan. Ut kom vi också😎!

Vi visste redan hur vi skulle ta oss ner till vattnet, floden l´Orne och leden La Vélo Francette, dels hade vi kartboken som dock var lite för grov, dels hade vi laddat ner GPS-filer över alla cykellederna och dessa hade vi lagt in i appen Viewranger. Detta gjorde att vi när som helst kunde se exakt var vi var på metern när. Vi hittade vår cykelväg ut ur staden. Cyklade lite fel vid ett tillfälle, men vänlig man visade oss vägen. Sen var det raka spåret fram till Thury-Harcourt. Vi åt våra mackor på vägen och det kändes SÅÅ mysigt!

Incheckning på hotellet Le Relais de la Post. Gick runt i byn och spanade ut affär där vi skulle kunna köpa lunchen i morgon. Middag vid 19 på närbelägen pizzeria. Allt känns verkligen OK!

2018-07-29 Thury Harcourt - Flers

Regn mest hela dagen till Flers

60 km   Ack 92 km  Cykeltid: 5:05 tim    Snitt: 12:11 km/tim

Efter frukost, som blev ganska rejäl, packade vi ihop det sista. Det hade börjat småregna redan vid hotellet så vi satte på oss alla regnkläderna inkl skoskydden. Vi cyklade förbi affär och boulangerie och inhandlade för lunchen. Sen hade vi kraftigt regn HELA dagen. Det visade sig att bådas skoskydd och även min skaljacka inte höll tätt ordentligt. Blött rakt igenom. Borde ha kollats före avfärd…Men vi hade ganska varmt väder så vi blev inte kalla.

Cykelleden gick först på en s k Voie Verte (fin cykelväg) till Clécy. Därefter på vägar till Flers. Jättemånga, tuffa backar. 1:1:ans växlar användes en hel del. Motvind och kastbyar mot slutet. Vi var trötta när vi kom fram till Flers och hotel Galien. Fint rum med element så vi kunde torka kläder och skor. Gratis kaffe och choklad i sällskapsrum. Uppskattades mycket! Vid halv sju gick vi ut på stan för att äta. Inte mycket som var öppet. Vi hittade en pizzeria där vi också kunde ta spagetti. Gott!! Sen tillbaka till torkprocessen på rummet…😊

2018-07-30 Flers - Mayenne

Alltid bra förvaring för cyklarna. Alltid under tak.

78 km   Ack: 170 km  Cykeltid: 5:40 tim    Snitt: 14:00 km/tim

Efter frukost satte vi på regnkläderna, packade och tog ut cyklarna från nattens förvaring – som var ett konferensrum…🙂. Vi väntade en stund eftersom det ösregnade, men när det inte gav med sig startade vi ändå. Det öste ner medan vi cyklade till affären och handlade melon, yougurth mm. Fin ”voie verte” i 2 mil genom lövträdsskog. Efter Domfront övergick det till små landsvägar över betesmarker och åkrar och de sista tre milen längs nedlagd tågräls. Dagen gick bra även om vi tyckte det blev lång sträcka.

Vi kom fram till Mayenne vid typ 16, men det tog oss ca 45 min att ta oss till hotellet – kraftig och lång nerförsbacke, över en bro till andra sidan floden Mayenne, uppför mycket branta gator. Litet hotell i typ motellstil. Torkade kläder igen trots att det slutat regna vid 12, men allt var fortfarande vått. Middag på närbelägen restaurang. Hamburgare. Tungt att äta… I morgon blir det 33 slussar och 11 slott!

Vi cyklar över bron i Mayenne

2018-07-31 Mayenne – Chateau Gontier

Lunchpaus längs floden Mayenne

75 km   Ack: 245 km  Cykeltid: 5:20 tim    Snitt: 14:43 km/tim  Totaltid: 7,5 tim

Vi fick ut våra cyklar och kunde packa dem utanför vår dörr. Praktiskt! Vi åt en hygglig frukost och kom iväg till affären typ halv nio. Melon, aprikoser, yougurth mm. Vi hade upptäckt kvällen före att vi INTE behövde ta oss uppför den långa backen som vi igår susade nerför, utan vi hade en alternativ ”påfart” till leden nedanför där vi bodde – på ”vår” sida av floden La Mayenne.

Hela dagen följde vi sedan floden. Först på vänstra sidan, sedan på den högra. 33 slussar, men bara en båt. Och bara ett av elva slott var synligt. Vägen var grusig, oftast ganska platt grus. Ibland lite större grus och gropigt. Inte många andra cyklister. Mycket vackert hela vägen och slussarna var välordnade. Vi fick båda lite ont i rumpan, men tog oss fram envetet. Kom till en fin stad och tog in på Logi Parc Spa Hotel. Bra rum. Nu bokade vi hotell för ytterligare fem dagar, förutom de fem som vi redan bokat. Alltså för totalt 10 cykeldagar. Vi cyklade ju i augusti och vågade inte vänta för länge med att boka.

Åt middag med pasta på restaurang. Lite trötta.

Vacker cykelväg längs floden La Mayenne med många gamla slussbyggnader

2018-08-01 Chateau Gontier - Angers

Vackert längs La Mayenne

62 km   Ack: 307 km  Cykeltid: 4:25 tim    Snitt: 14:45 km/tim  Totaltid: 6,5 tim

Mycket trevlig dag! Från ”slottet” där vi bodde cyklade vi förbi Carrefour och handlade. Sedan ner till kajen och ”vår” cykelväg. Längs La Mayenne idag igen. Mest på cykelväg, men någon mil på landsväg också. Lunch resp fika på vägen (som alltid…🙂). Vackra vyer hela tiden. Lummigt! Våra bakar mår mycket bättre. Mitt knä som gav sig till känna efter backarna dag 2 kändes inte alls.

Tog in på trevligt hotell ”Hotel de Champagne” nära stationen i Angers. Middag på Le Bistro. Gott! Kycklingspett för Ronald och Carpaccio för mig. Sen hem för TV, kart- och bokläsning.

Vi har stannat för lunch. En av alla vackra broar.

2018-08-02 Angers - Saumur

Alla möjligheter till tork användes - här bagage-stroppar

68 km   Ack: 375 km  Cykeltid: 4:55 tim    Snitt: 14:15 km/tim  Totaltid: 8 tim

Allt gick bra de första fem milen. Magiskt vackert längs Loire som vi nu cyklade bredvid. Märklig flod med mycket lågt vatten och många sanddyningar. Lunch med melon vid liten kyrka. Åt glass på fin restaurang inkl kaffe för 250 kr. Ronald chockad.

Men när det var 2 mil kvar leddes vi uppåt och fick 50 höjdmeters backar samtidigt som det blev 35 gr i solen. Varmt! Sent omsider kom vi till Hotel Le Cantar vid infarten till Saumur. Skönt! Allt var blött av svett. Vi fick tvätta och hängde i fönstret så gott det gick. Hittade den enda öppna restaurangen – en vinkällare – i närhet. Orkade inte ta oss in till stan. Fortfarande hett!

Vi såg på kartan att det blir backar i morgon och övermorgon också…😊.

Dagen gick längs Loire på vackra vägar

2018-08-03 Saumur - Airvault

Bra med kolhydrater!

78 km   Ack: 453 km  Cykeltid: 5:40 tim    Snitt: 14:15 km/tim  Totaltid: 8,5 tim

Handlade och var klara till halv 9. Cyklade ut ur Saumur. Förmiddagen gick genom vackra majs- och vinlandskap. Först till Montreuil-Bellay. Vid start ungefär 24 gr. Steg sedan till 40 gr under dagen – i skuggan hävdade Ronald. Jag lite tveksam till det eftersom termometern hängde på hans ryggsäck – i och för sig på bröstet, men där var det inte mycket skugga. Men fruktansvärt hett var det! Luften som man andades in var så het att det brände i halsen.

Förbi liten sjö, Etang de la Ballastière och imponerande järnvägsbro från 1873, 28 m hög. En hel del backar under dagen och de tre sista milen var jobbiga p g a värmen. Vi kom till Airvault kring 17, nästan förbi av trötthet och värmeslag. Mysigt, billigt B&B där vi fick stort fint rum med stor-stor säng. Ronald hade under dagen fått ont i huvudet och mitt hjärta slog "snabbt som attan", tyckte Ronald. Vi åt på en spagetti-bar på kvällen. Totalt hade vi druckit 8 l vätska – vatten, resorb, is-thé, Fanta, bubbelvatten.

På väg ut ur Saumur

Massor med vinfält längs Loire-dalen

2018-08-04 Airvault - Parthenay

Raka fina cykelväger efter Airvault

37 km   Ack: 490 km  Cykeltid: 3:00 tim    Snitt: 12:80 km/tim  Totaltid: 3,5 tim

Sa adjö till Johanna, ägare av La Voltaire sedan 11 år. Fint och trevligt ställe och som sagt en jättebra säng. Åkte förbi marknaden och köpte aprikoser. Sen en trevlig cykelfärd till Parthenay. En hel del backar, men vi tog de flesta…🤩. Vi kom till Parthenay redan till lunch och åt på Mac Donalds för en gångs skull. Matstället låg mitt i ett stort affärsområde så vi passade på att köpa ny laddare till Ronalds mobil.

Vi checkade in på Logis Hotel au Relais des Lilas. Fick stort rum med plats för cyklarna och stor säng. Gick ut och fikade samt handlade till i morgon på Lidl. Middag på hotellet. Ingick i halvpensionen för ca 110 €. I morgon blir det en tuff dag: 35 gr och 7,5 mil.

Över gammal medeltidsbro från 1100-talet

2018-08-05 Parthenay - Coulon

Trevligt längs kajen i Coulon

80 km   Ack: 570 km  Cykeltid: 5:50 tim    Snitt: 14:25 km/tim  Totaltid: 8,5 tim

Mycket backigt till Coulon, men vackert längs vägen. Genom den stora staden Niort. Cyklade ordentligt fel en gång beroende på att någon krockat en skyltstolpe som då vridit sig. Det var mycket hett på em, men gick ändå hyfsat. Mer än 40 gr i skuggan – enligt Ronald. Jag tror fortfarande ”i solen”…🤭.

Vi kom fram till trevligt hotell med blåa dörrar, Air de Marais, vid 17-tiden. Åt middag på restaurang bakom hotellet, på kajen vid floden La Sèvre. Massor med folk för en gångs skull. Trevligt!

Magiska vyer på vägen

2018-08-06--07 Coulon – La Rochelle och slutet av La Vélo Francette

Märkliga djur på vägen...:)

81 km   Ack: 650 km  Cykeltid: 6:00 tim    Snitt: 14:10 km/tim  Totaltid: 9,0 tim

Idag var det platt och hett! Förbi Damvix och Port de Marans. Längs bl a La Sèvre och Canal de la Rochelle. Tidvis långa raksträckor. Vid Marans mötte vi La Velodyssé-routen som vi cyklade 2016. Kändes mysigt!

Vid ett ställe vid infarten till La Rochelle var jag tvungen att tvärnita eftersom en bil helt plötsligt backade ut ur en parkering. Ronald låg, som vanligt...😮 för nära och körde in i min cykel så att min ena cykelväska gick sönder. Sen var det jättelångt och svårt att hitta hotellet ”Hotel les Brises” som låg på andra sidan staden. Mycket folk! Aldrig sett så många turister på en gång – en måndag! Det tog oss säkert en timme att ta oss genom stan. Ronald hade ont i huvudet igen! Närmare 40 gr på em.

Vi gick och åt på närbelägen fiskrestaurang. Gott! Tittade på väderprognosen och såg att det skulle bli svalare framöver. Vi vill dessutom cykla längs La Velodyssée igen…🙂. Så vi bestämde att vi skulle cykla en bit till -  till Bordeaux! Efter en dags vila!

Annorlunda cykelväg!
Annorlunda bro!

Mot La Rochelle

Framme i La Rochelle efter 65 mil. Den vackra cykelleden La Vélo Francette är genomcyklad!