Vandring på Gran Canaria feb-17

Utblick över den fantastiskt vackra Tejeda-dalen, kraterområde, som vi vandrade runt och i under vår vandring på Gran Canaria.

Så här hade vi planerat vandringen

Tidigare har vi vandrat på kanarieöarna La Gomera resp La Palma på egen hand - med köpt ”paket” med bokade boenden, taxitransfers, bagagetransporter, vissa middagar etc. Nu ville vi pröva på Gran Canaria och tog kontakt med Travl.se igen och bokade genom dem. Flyg till vandringarna bokar man själv. Nu blev det Norwegian Air från Arlanda.

Det blev en riktig tio-poängare. Vacker och utmanande vandring med boenden på sköna, varma hotell 8inte alltid så om man åker i feb). Den kan verkligen rekommenderas.

2017-02-01 Täby – Agaete på Gran Canaria

Upp 03:30. Taxi hämtade oss 04:30. Planet gick 07:00 från Arlanda. Först till Köpenhamn. Byte. Sedan till Las Palmas. 13:30 (sv tid 14:30) landade vi. Där väntade Oscar taxi på oss enligt planen från resebyrån Travl. Vi transporterades till familjehotellet Les Louranges – ”in the middle of nowwhere”. Vi hade nu kommit till nordvästra delen av Gran Canaria. Vi fick ett stort rum. Lite kallt, men med element.

Vi tog en promenad och checkade av starten inför morgondagens vandring. Lite oklart hur vi skulle gå. Många buskar. Ingen tydlig stig. Middagen intogs i fin gammaldags matsal. Vi placerades bredvid ett brittiskt resp franskt par. Det blev livliga diskussioner om Brexit, Trump, franska valen, Sverige mm. Härligt!

Den röda anläggningen var vårt hotell för två nätter.

2017-02-02 Las Longueras – Puerto de las Nievas/Agaete (rundvandring)

Första timmen av dagen genom snårig terräng.

15,0 km     Gångtid  5:00 tim   Stopptid 1:41 tim    Medelhastighet 3,4 km/tim

Enligt anvisningarna skulle vi gå i en ravin nedanför den asfalterade landsvägen fram till orten San Pedro. Så här i efterhand kan vi nog utan överdrift säga att ingen gått där på minst tio år. Det började dock med en stig, snirklande sådan. Efter ett tag stod det att vi kunde gå ur ravinen om vi ville, annars skulle vi gå framåt 190 m och sen ett litet klättringsavsnitt. Jag, Kajsa, sa att vi inte kan klättra dvs jag kan inte klättra. Jodå, sa Ronald övertygande. Vi fortsatte därför inåt i ravinen och klättrade mycket riktigt efter en stund – 1,5 m…😙 Men sen fortsatte vi in i stickiga snår, inga stigar. Rev oss. Försökte forcera mot en grind högt upp mot vägen. 2 m djup ”miniravin” stoppade oss. Ronald ramlade och höll på att vrida höft och fot ur led! Gick tillbaka en bit och kom så äntligen upp på asfaltvägen. 1 km hade tagit 1,5 tim!

Vi gick genom San Pedro och upp mot Montana Bibique. Efter att ha gått upp sisådär 150 hm upptäckte vi att vi glömt kameran vid utgången av ravinen – där vi tagit av jackorna. Ner, ner, ner! Ronald småsprang tillbaka. Jag hängde efter. Den låg kvar! Glädje! Sen tillbaka upp mot Montana B. 1,5 km till utsiktsposten. Tungt, men det gick bra. Sen ner mot staden Agaete. Inga svårigheter, fast sådana utmålats i väganvisningarna. Lång väg ner, men det var vackert med utblick mot havet. Till kyrkan. Taxi hem till hotellet för 9€. Middag. Vid bordet ett holländskt par och två engelska. Alla övriga på hotellet var där för en eller två veckor och för att med bil bese ön. Inga vandrare där inte…🙂.

Vandringen dag 1 leder oss ner till havet och snart ner till staden Agaete.

Nu bär det ner till staden Agaete.

2017-02-03 Agaete – Tejeda

Efter taxitransfer släpptes vi av här i Fagajesto på 1000 möh.

16,0 km     Gångtid  4:56 tim   Stopptid 1:17 tim    Medelhastighet 3,2 km/tim

Taxitransfer till Fagajesto på 1000 möh. Därifrån gick vi ganska brant uppåt, först på asfaltväg, sedan i tvärbrant lavagrusbacke. Bra att vi skippat de första 555 hm som var ett alternativ dvs att vi startat i närheten av San Pedro. Om vi gått dessa hade vi haft svårt med de 700 hm som vi nu tog oss igenom. Efter lavabacken fortsatte vandringen genom pinjeskog. Kom även över plana vackra stigar. Vår vandring gick ovan Tejeda-dalen. Sagolikt vackert! Var som taget ur ”Sagan om ringen”. Nu var det dags att gå ner – 700 hm. Det gick också bra (men helstumma lår på kvällen…😥).

Tejeda visade sig vara en trevlig bergsby med mandelblomsfestival dagen därpå. Trevligt hotell, rum och terrass. Åt middag på restaurang (ingick i resepriset). Full fart i byn med sånger och marknad överallt. Halva natten hördes minst 380 olika folksånger…J

Denna fantastiska vy mötte oss på em denna vandringsdag - Tejedas krater/dalgång.

Här vandrar vi ner till den mysiga staden Tejeda, nästan mitt på Gran Canaria.

2017-02-04 Roque Nublo – rundvandring

Dit upp ska vi, till Roque Nublo.

16,0 km     Gångtid  5:38 tim   Stopptid 2:39 tim

Vi startade vid Tejedas kyrka och gick mot La Culata. Sedan vidare upp mot Roque Nublo. När vi nästan är framme blir vi osäkra om riktiningen och var vi ska gå ner från Roque Nublo. Vi ska gå till en p-plats som heter Degollada del Aserrador. Vi går upp till utsiktspunkten. Vi ser en väg som går ner på andra sidan. Den tror jag att vi ska gå. Det tror inte Ronald… Vi har sett en p-plats åt andra hållet. Dit tror Ronald att vi ska gå. Hade vi haft koll på väderstrecken hade vi insett att den p-platsen låg ÖSTERUT och vi skulle ju VÄSTERUT😥. Vi frågar fyra män. Alla svarar att det är Degolladan. Vi väljer att gå dit. 2 km och 200 hm ner. Fel, fel, fel!! Det var ju La Galeta! Ingen möjlighet att ta oss hem därifrån. Vi måste gå upp på Nublo igen och gå ner på andra sidan av berget. Vi hade en buss att passa 16:15. Vi nästan sprang ner och kommer ner 16:10. 400 hm. Har ALDRIG gått så snabbt nerför 😉. Antingen hade bussen redan passerat eller så var den inställd. Vi väntar till 16:30 och 16:45. Vi ringer hotellet som ringer taxi som kommer efter 45 min. Sent men skönt!

Vi gick direkt till restaurangen där vi bokat bord. Fisk resp kött intogs. Sedan hem till vårt varma, sköna rum. I morgon skulle det bli en ny rundvandring.

Mandelsblomsträden blommade vackert. Här har vi inte insett att vi är vilse. Därav det ljuva leendet.

Nästan uppe vid Roque Nublo. (Inte någon av oss i de blå shortsen...)

2017-02-05 Altavista - rundvandring

Teneriffa med Tejde i bakgrunden.

9,0 km     Gångtid  3:00 tim   Stopptid 0:40 tim    Medelhastighet 2,9 km/tim

Taxisonen Sergio (samma som hämtade oss i går em) kom och hämtade 9:30 för en transfer till Altavista – en lång ”ås” längs norra delen av den fantastiska Tejeda-dalen som egentligen är en gigantisk krater. Vi togs längs en lång slingrande väg upp till Degollada del Sargento. Bestämde att Sergio skulle hämta oss kl 14:00. Fyra timmar hade vi på oss. Det var soligt och varmt. Säkert 25 gr. Ingen vind.

Nu gick vi längs ravinen. Otroligt vackert! En stor platå ligger mitt i ravinen. Ganska glest bebyggd. Åt andra hållet hade vi havet, Teneriffa med Tejde. En sagolik dag och lätt vandring. Vi gick fram- och tillbaka till höjden Altavista. Här kunde vi inte gå fel! Tillbaka i god tid. Lunchade och solade.

När vi kom tillbaka till byn var det fullt ös där bl a en 15-manna-kanarisk sånggrupp, säkert en hel familj med farmor, farfar, gammelfarmor, pappa, kusin, moster, barn…🙂. Handlade och skrev kort, läste på solig altan. Härligt!

En overklig och märklig grön platå mitt i kratern/dalen. Så vackert!

Kanarisk 15-manna-orkester som sjöng och spelade härliga, medryckande sånger som även publiken sjöng med i.

2017-02-06 La Culata – La Lechuza

14,6 km     Gångtid  4:40 tim   Stopptid 1:50 tim    Medelhastighet 3,1 km/tim

Vi åt frukost och betalade för alla lunch-picnicarna. 8€ per styck kostade de. Det var dyrt för de var mycket knappa. Ibland får vi härliga, omfattade lunchpaket för samma peng med frukt, juice, vatten, macka, choklad mm. Taxi hämtade 9:30. Det var Sergio igen…🙂. Vi lämnades av i La Culata, där vi hade gått i förrgår. Nu gick vi upp till La Goleta, p-platsen som vi felaktigt gick till häromdagen. Det var säkert 700 hm upp, men nu var våra ben starka så det kändes  lätt som en plätt…🙂. Nu hade vi (dvs jag) också kollat resebyråns kartor med Google maps och med väganvisningarna så att vi hade väderstrecken som vi skulle gå helt klart för oss....

Turen gick vidare förbi en damm och sedan mot Cruz de Tejeda. Här hade vi återigen utsikt över hela kraterområdet, Tejeda-dalen som vi kallade den. Vi såg områdena som vi gått i de senaste dagarna: Roque Nublo, Altavista, Tejeda samt över till Teneriffa. En vacker väg mot La Lechuza som vi kom till vid 16-tiden. Ett vackert ”rural” hotell. Satt vi den mysiga poolen ett tag. Middag vid 19. Fem middagsgäster förutom vi, varav en svensk. Svensken var där i två veckor med sin systers hund som han skulle passa. Bra plats att passa hund på🙂.

Roque Nublo till vänster, AltaVista-kammen precis "vid och till vänster om" Ronalds huvud, Tejde i bakgrunden.

Hotel rural Las Calas i La Lechuza. Fint poolområde.

2017-02-07 La Lechuza

Trevliga sittplatser vid poolen.

Idag hade vi kunnat välja att gå upp 715 hm och ner lika mycket, men nu hade vi gått 5 tuffa dagar och solen var varm och skön så vi valde att ta ”ledigt” och bara slappa vid poolen. Vi kunde köpa ett gott och rikligt lunchpaket av hotellet och kaffe på em så vi hade det riktigt mysigt hela dagen. Vid middagen träffade vi flera av gårdagens middagsgäster som vi kunnat tipsa om vackra leder bl a Altavista och Cruz de Tejeda. De var mycket nöjda över sina vandringar.

2017-02-08 La Lechuza – Täby

Taxi hämtade vid 10-tiden och skjutsade oss till Las Palmas flygplats. Sen bar det hem till Täby och vi kom hem framåt kvällskvisten.

Slut på vandringen för den här gången.

Sammanfattning

Hej från oss: Kajsa och Ronald (65 resp 71 år åtminstone vid den här tidpunkten)

En riktigt fin vandring som verkligen kan rekommenderas. Alla tre vandringarna som vi gjort på olika kanarieöar har skett i varmt väder. Någon dag ösregn, men de flesta dagarna har vi gått i strålande sol, i T-shirt och i shorts. Några hotell på hög höjd lite kalla, men som helhet riktigt trevliga. Alla arrangemang med hotell, taxitransfers, bagagetransporter, ev middagar har fungerat jättebra. Gran Canaria hade jättefina vandringar. La Gomera är nog fortfarande vår favorit, men det beror på att ön som helhet var så mysig och vacker. Så det är svårt att välja en ”vinnare”.