Cykeltur i Tyskland 2022, 105 mil

Längs fantastiska Mosel

Efter de fantastiska cykelturerna i Frankrike 2016 resp 2018 så cyklade vi i Tyskland 2019, i Skåne 2020 samt i Frankrike igen 2021. Nu ville vi cykla i Tyskland igen dels för att de har cykelleder och cykelvägar ÖVER HELA landet, väl skyddade från hetsig biltrafik, dels för att bilkörningen skulle bli kortare. Det känns mer ansträngande för oss numer att köra bil på de europeiska autostradorna än att cykla 100 mil. Vid planeringen gällde att först hitta en bra utgångspunkt och trygg p-plats för bilen och sedan en trevlig ”rundtur” på ett par – tre veckor gärna med inslag av Rhen och Mosel.

Det blev så här:

Parkering av bilen på Bremens flygplats i parkeringshus för 1192 kr för drygt 30 dgr.

Bremen – Munster – längs Rhen – Koblenz =                         61 mil varav 24 mil längs Rhen

Tåg till Trier och sedan längs Mosel tillbaka till Koblenz =    20 mil

Längs Lahn radweg och Weser radweg =                                23 mil

Totalt                                                                         104 mil + lite tåg här och där

Och nu hade vi hunnit bli 77 år (Ronald) och 70 år (Kajsa). Målsättningen var att cykla i snitt 5-7 mil per dag. Tidigare år höll vi kring 7-8 mil per dag, men för varje år som går, går det lite långsammare att cykla en hel dag. Det behövs flera pauser som i sin tur tar längre tid…😊 Snittet blev 5,2 km/cykeldag som blev 20 st. Då hade vi en del halva dagar som t ex inför vilodag eller att vi tog tåg en bit. Som mest cyklade vi 73 km på en dag.

På några ställen blev det tåg bl a mellan Lahn radweg till Weser radweg. Vi hade 2006 cyklat över mitten av Tyskland, väster om Kassel, upp på 800 hm och nu hade vi insett att det skulle vi inte göra om. Vi mår bättre längs vackra floder……

Nedan två bilder som visar på ett ungefär vår väg. Cykelkartorna användes mest till att beräkna avstånd till lämpligt boende. Vi cyklade efter GPS-trådar som fanns att ladda ner över nästan hela sträckan. Vi cyklade längs följande cykelvägar:

Brückenradweg, D-7, Römer-Lippe radweg, D-8, Rhen radweg, Mosel radweg, Lahn radweg, Weser radweg

Sammanfattningsvis kan jag redan nu säga att det blev en av våra bästa cykelturer: Fina cykelvägar, trevliga hotell, mycket vackra vyer och inte minst ett fantastiskt väder vilket alltid underlättar…😊

Bremen - Munster - längs Rhen - från Trier tillbaka till Koblenz - Lahn radweg - upp till Weser radweg

Cykelkartor längs vägen

2022-07-23 Täby – Lagan

Platta och cyklar monteras på bilen

Kom iväg strax efter 8. Gick bra att montera plattan. Stannade vid Svartåns rastplats för medhavd äggmacka och kaffe. Lite regnigt. Till Huskvarna och besök hos släktingar. Sedan vidare till Lagan och Sure Best Western Hotel. Här var vi redan vid halv fyra och efter 40 mil. Åt lax på hotellet. Kollade på friidrott.

2022-07-24 Lagan – Hollenstedter söder om Hamburg

Hollenstedter Hof - trevligt att äta utomhus i deras trädgård

Allt flöt på genom Sverige och Danmark. Vid färjan vid Rödby fick vi vänta max 10 min. Lite strul utanför Hamburg där GPS-TomTom-damen ville en sak, Ronald instämde, men jag sa nej. Och då blev det som jag sa som ändå är huvudansvarig för kartan…😊

Trevligt hotell, Hollenstedter Hof. Bra parkering inne på gård där vi kunde lämna cyklarna kvar på bilen. Vi tog in alla väskorna för ompackning. Det var 14 gr när vi lämnade Lagan och 27 gr när vi kom fram efter 60 mil. Vi åt en god middag i hotellets trädgård. Carpaccio för mig och kalvschnitzel för Ronald. Efter middagen gick vi en liten tur i staden och letade upp en affär till imorgon för lunchinköp. En perfekt start på vårt äventyr!

2022-07-25 Hollenstedter – Bremen 8 mil m bil - Twistringen

Parkerat på bokad plats på Bremens flygplats

47 km   Cykeltid: 3:50 tim    Snitt: 12:07 km/tim  Totalt 6 tim

God frukost. Vi åt mycket! Packade färdigt resp allt in i bilen. Gick och handlade på Pennys. Melon, yougurth, ost, bröd och skinka. Autobahn nr 1 resp nr 6 till Bremens flygplats. Kom 10 min före utsatt tid. Checkade in precis kl 10. Tog ner cyklarna och satte på väskorna, ca 5 kg vardera för mig. Totalt 13 kg för Ronald inkl liten ryggsäck och framväska för tekniska prylar. Iväg!

Letade raskt fram cykelleden, Brücken radweg. Hade googlat tidigare på Google Earth. Den låg i anslutning till flygplatsen vid en lummig kanal, som nu var avstängd visade det sig. En dam hjälpte oss med en annan väg, så vi började med en liten omväg. Genom ängar, småvägar, jordbruk. Lunch- och kaffepaus på vägen. 32 gr. Varmt! Senare rejäl motvind. Kom så småningom fram till Twistringen och Hotel Bröse nära stationen. Stängt. Båda våra telefoner hade laddat ur så vi kunde inte ringa, men efter ett tag kom hotellvärdinnan och släppte in oss. Middag i hotellets trädgård. Schnitzel.

Vägen ut från Bremens flygplats

2022-07-26 Twistringen - Lembruch

Tjusigt spa på Stratmanns Haus am See

54 km  Ack 10,1 mil   Cykeltid: 3:50 tim    Snitt: 13:70 km/tim  Totaltid 5,5 tim inkl alla pauser

God och rejäl frukost (som alltid på tyska hotell). Ösregn på morgonen. Men så fort vi baxat på alla regnkläderna inkl ”tossor” för skorna slutade regnet. Så blev det till och från under dagen. Packade våra cyklar och gav oss iväg till Netto och handlade. Två smörgåsar, yougurthar mm. Cykelvägar förbi majs-potatis-kålfält. Tomt på andra cyklister. Röda tegelhus med fint designade trädgårdar. Korsvirkesbyar. Åt lunch vid flodkant.

Vid 15-tiden anlände vi till Lembruch vid Dümmersee – en riktig semesterort med mycket segling, bad mm. Boende på Stratmanns Haus am See. Vi spa:ade i deras pool och bastu. Alldeles själva. Tog trevlig promenad. Ett riktigt friluftsområde. Åt middag på hotellet. Carpaccio resp svart pasta med musslor.

Vackert och aktivt område där hotellet låg. Även en vacker strand.

2022-07-27 Lembruch - Hagen

70 km   ack 17,1 mil   Cykeltid: 5:40 tim    Snitt: 12:13 km/tim  Totaltid: 8 tim inkl alla pauser

Efter en god frukost packade vi ihop och gav oss iväg strax för 9. Hittade en affär och köpte lunch: yougurth, äpple, apelsin och …. chokladcroissanter…😊 Färden började runt/längs Dümmersee och fågelskådarställen. Genom majs- och rapsfält. Åt lunch vid Kronensee. Inget regn på hela dagen. 18 – 28 gr.

3-km-långa backar före Osnabrück. Ronalds telefon hade nu laddat ur och snart även Powerbanken. Jag stänger av min telefon för säkerhets skull. Ska ju hitta hotellet senare på em. Vi irrar runt och letar efter cykelleden i Osnabrück. Till slut hittar vi den. Vi var egentligen på rätt spår från början. Lite trötta stannar vi för vår eftermiddagsfika – på en avloppsbrunn. Man tager vad man haver!

Vi hittar till kyrkan och cykelleden D-7. Brückenradweg är vi klara med nu. Hagen, där vi ska bo, ligger längre söderut än jag trodde. Raka spåret först, sedan mer tillkrånglat. Endast min telefon har batteri kvar. Det blev en kamp mot klockan innan även den laddat ur. Vi fick memorera några steg, stänga av, cykla, memorera nytt. Gick inte alls. Vi kom inte ihåg någonting av alla svängar vi skulle göra. Men till slut, med 2% kvar, hittade vi Landhotel Buller ”mitt ute i ingenstans”. Lättnad! God middag blev det senare! Kalvlever till mig och fläskschnitzel till Ronald. Jättemätta och jättetrötta!

Vackert längs Dümmersee

Landhotel Buller och buller och bång skulle det bli tidigt nästa morgon!!

2022-07-28 Hagen – Pleister Mühle nära Münster

56 km   ack 22,7 mil   Cykeltid: 4:12 tim    Snitt: 13:10 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

Brandvarnaren tjöt i morse vid 5-tiden 4 ggr innan vi förstod att det var den! Vi trodde det var ”wake-up-call” och fipplade på såväl telefon som radio. Ute i korridoren samlades folk med sina brandvarnare. Alla hade tjutit vid samma tidpunkt! Hotellvärdinnan samlade ihop dem och vad hon gjorde med dem förtäljer inte historien. Batterierna gick inte att ta ut så de lär ha tjutit var 10e minut tills ansvarig firma hämtade dem. Ronald trodde att ”hon gick väl till ån och kastade i dem”.

Nåväl, vi kom iväg, något omtumlade, vid 9 och spåret låg strax bredvid. Det började med HEMSKA backar! Fick gå uppför en lååång backe. Resten av dagen var dock i huvudsak flack. Vi hittade fina rastplatser. Det blev lite kortare än vad jag mätt fram på kartan. Men det gjorde inget. Vi kom fram till trevliga Landgasthof Pleister Mühle. God middag i deras trevliga trädgård med vacker park utanför. Möjligheter till mini-golf mm, men vi var nöjda med att bara få vila våra lite trötta ben och bakar.

Fika längs vägen

Trevligt Landhotel Pleister Mühle

2022-07-29 Pleister Mühle - Lüdinghausen

Vacker "rundlinje" runt Münster.

52 km   ack 27,9 mil   Cykeltid: 3:50 tim    Snitt: 13:38 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

Vi började med att ta oss igenom vackra Münster med mycket vattendrag och grönska. Gick lätt genom en allé som var som en ringlinje runt staden. Vi fick en och annan sträng tillsägelse om cykelregler – ordning och reda – men vi klarade Münster med bravur. Alla cykelbanor var rödmärkta genom staden, men genomfarten tog dock tid och batterierna på telefoner och Powerbanken minskade oroväckande.

Under dagen som följde ställde avstängda respektive obefintliga vägar till trassel för oss. Och tog även tid. På slutet valde vi att köra B58 hela vägen in till Lüdinghausen. Vi kunde köra snabbt på den breda cykelbanan bredvid landsvägen. Hittade lätt vårt hotell med ett suveränt rum med balkong. Dagens höjdpunkt blev ett inköp av en NY Powerbank med super-duper-kraft så nu blev den GPS-ansvarige (Ronald) riktigt glad och kände sig trygg inför kommande färder. God buffé på hotellet och trevlig promenad genom den mysiga staden.

Våra cyklar i tryggt förvar - alltid!

2022-07-30 Lüdinghausen – Haltern am See

Cyklade till höger om den stora Dortmund-Ems kanal

31 km   ack 31,0 mil   Cykeltid: 2:36 tim    Snitt: 12:00 km/tim  Totaltid: 4,5 tim inkl alla pauser

I dag tog vi det lugnt på morgonen. Vi hade ju bara 43 km idag (som sedan visade sig bli endast 31 km). Vi var glada över köpet av Powerbanken och sa under frukosten att ”nu kan vi cykla fel hur mycket som helst, så mycket Power som vi har nu”.

Det blev en behaglig tur längs Dortmund-Ems kanal, genom trollskog och vid floden Lippe. En bro var avstängd så vi fick köra stora vägen istället. Mycket folk i Halterna m See. Gick ut på stan efter att ha checkat in på Ratshotel invid torget. Vi hade uppgraderats till en jättefin svit utan extra kostnad! Lyxigt för oss! Å andra sidan åt vi vår dyraste middag, nästan någonsin, på hotellet på kvällen: Gourmetkyckling mm. Och då var vi fortfarande mätta redan efter fikat på em.

Vackra Lippe

Livligt torg i Haltern am See

2022-07-31 Vilodag i Halterna m See

Alido, den sista romerska bastionen i Germanien.

På fm gick vi till Römermuseet och fick oss lite historia till livs. Intressant! Alido, den sista romerska bastionen byggdes av 12 500 ek-träd och 16 000 buttspikar! Detta byggdes av alla ”carpentiers” som var med i det romerska följet för 2000 år sedan där 5000 soldater ingick. Mängder av andra byggare, kockar, smeder följde också med på ”färden”. Germanerna tryckte bort dem efter några år – bort bakom Rhen.

Hem till hotellet och planerade Rhen-färden, ca 25 mil. Jag ser fram emot att cykla längs den mäktiga floden och genom Düsseldorf, Köln, Bonn m fl, medan Ronald ser framför sig den fullständiga katastofen. För många GPS-trådar i omlopp, tycker han.

Torget i Haltern am See

2022-08-01 Haltern am See - Rheinberg

Floden Lippe med handdriven färja

70 km   ack 38 mil   Cykeltid: 5:10 tim    Snitt: 13:26 km/tim  Totaltid: 7,5 tim inkl alla pauser

En härlig dag längs floden Lippe och kanal Wesel-Datteln. Vi kom även till en handdriven färja över Lippe. Kul! Nu kom vi fram till bron över Rhen. Vi ska cykla söderut på den vänstra sidan av Rhen. Jag hade varit lite orolig för den, men det blev lätt. Inga kastbyar. Egen cykelbana. Magiskt vackert på andra sidan. Vi fikade med utsikt över floden – bara vi, kossor och stora vidder!! Stora pråmar flöt förbi.

Vi hade sedan 12 km till Rheinberg. Fint men dyrt hotell, Am Fischmarkt. Åt som vanligt på hotellet. Kalvschnitzel (R som vanligt) resp kalvfilé m kantareller (K). Nöjda med dagen!

Vi jobbar på!

Längs kanal Wesel

Vi på bron över mäktiga Rhen!

Fika längs floden Rhen - magiskt!

2022-08-02 Rheinberg - Oberkassel

Fin cykelväg längs Rhen.

58 km   ack 43,8 mil   Cykeltid: 4:32 tim   Snitt: 12:62 km/tim  Totaltid: 7 tim inkl alla pauser

Raka spåret från hotellet. Vi kunde cykla efter cykelleden D-8 en lång sträcka. Därefter fick Google Maps ta över tills vi mötte GPS-tråden för Rhens västra sida. Stora delar av dagen blev det körning på Rhens översvämningsskydd. Kan låta enformigt, men var så vackert hela tiden, trots vissa industriområden och städer.

Temperaturen steg till 32 gr på em. Det började kännas tufft. 58 km kändes som 85 km! Men så småningom kom vi fram till Oberkassel och vandrarhemmet som vi bokat. Drack direkt två stora flaskor mineralvatten och Resorb. Vi åt jägarragu på vandrarhemmets matsal och gick sedan ner till Rhen. Lång sträcka över gräsvidderna. Stenig strand som vi senare förstod berodde på mycket lågt vattenstånd.

Några industrier längs vägen, men förvånansvärt få. Som helhet mycket vackert längs vägen.

2022-08-03 Oberkassel - Rodenkirchen

Pampigt med Kölner-domen

64 km   ack 50,2 mil   Cykeltid: 4:55 tim    Snitt: 12:89 km/tim  Totaltid: 8 tim inkl alla pauser

Frukost på vandrarhemmet. Helt OK. Hämtade våra cyklar som varit inlåsta i särskilt förråd i garaget. Leden gick nära vandrarhemmet och längs Rhen. Genom en trafikerad stad, Neuss, där vi också handlade vår lunch. Varm och het dag! Vi hade smörjt in oss väl med solskyddsmedel och laddat med fyra vatten-Resorb-flaskor. Alla gick åt! Köpte mer – isthé och mineralvatten – såväl under färd som vid ankomst. Ca 6 l vätska svepte vi oss under dagen (tillsammans). Ca 34 gr i skuggan och när vi fikade satt vi i solen i 43 gr!

Pampigt att komma in i Köln och se domen på långt håll. Vi cyklade in till den och fotade. Mycket folk och köer, så vi gick inte in. Sedan hade vi 6 km till hotel Gertrudner, ett enkelt hotell. Åt gott på restaurang nära Rhen. Magisk kväll!

Cykelvägen gick längs lugna stråk

2022-08-04 Rodenkirchen – Bad Breising

Mycket glass och dricka idag i kraftig hetta!

73 km   ack 57,5 mil   Cykeltid: 5:25 tim    Snitt: 13:30 km/tim  Totaltid: 9 tim inkl alla pauser

Gjorde lite småinköp innan vi gav oss iväg. Spåret gick längs Rhen nästan hela dagen. Ändå var det omväxlande – ibland lövskog, ibland nära stenstrand. Genom staden Wesseling och genom Bonn. Men Bonn märkte vi knappt. Små berg började synas. Typ 35 gr i skuggan hela dagen. Vi drack allt vi hade. Tog glass i Rolandseck.

När vi bara hade 3 km kvar till hotellet kommer vi till en bro eller OOPS!! Den var kaputt! Vi vänder. Följer bifloden inåt landet – länge – till en annan ort, Sinzig. Stora B89 kunde vi inte ta. Hittade några skyltar som ledde oss in i ett lagerområde. Fel, fel, fel! Fick hjälp av två killar som visar oss vägen. Rätt väg ett tag, men kommer helt fel in på en motortrafikled. Måste vända trots trafikfara. Efter många om och men hittar vi den rätta stigen – bakom ett hus. Efter drygt 1,5 tim omväg + felkörning kommer vi fram till hotellet kl 18! Men det var det värt: Hotellet Vater Rhein låg precis vid Rhen med terras vid vattnet där vi kunde inta pasta. Slutet gott allting gott!

PS. Vi läste på senare och förstod att där bron kollapsat var en del av förra årets översvämningar.

Cykelvägen genom Bonn - inga svårigheter

Lite kullar börjar synas

Äntligen framme vid vårt hotell Vater Rhein - precis vid floden

2022-08-05 Bad Breising – Koblenz – Trier (med tåg)

Enkelt med cyklar på tåg i Tyskland

38 km   ack 61,3 mil   Snitt: 13:05 km/tim  Totaltid: 4,5 tim inkl alla pauser

Mulet och kyligt, men ändå 22 gr. Vägen till Koblenz var problemfri. Vi kom fram ca halv två. Eftersom vi varit i Koblenz flera gånger tidigare cyklade vi direkt till stationen. Köpte två 9€-biljetter. Denna ringa peng bekostade alla senare tågresor!! En kampanj som Tyskland hade och vi kunde ta del av.

Till spår 9. Mycket folk, men få cyklar. Vi kom med utan större problem. Vi kom fram till Trier halv 4 och cyklade till hotellet som låg nära Alte stadt. Gick ut på torget och åt på en uteservering. På kvällen när jag senare skulle boka rum längs Mosel, så hittade jag inga inom rimligt avstånd dvs fram t o m Bernkastel. P g a chocken sov jag halvbra p g a det. Ronald som var ovetande, sov gott.

2022-08-06 Trier - Wintrich

Sååå vackert längs hela Mosel!

54 km   ack 66,7 mil   Cykeltid: 4:05 tim    Snitt: 13:13 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

Vi cyklade i stort sett hela Mosel radweg på den södra/högra sidan sett från Trier. 15 km ut från Trier var vackra, men nära autobahn. Efter det blev det bara otroligt vackert – hela tiden – och under hela Mosel-cyklingen. Vinfält, vinberg, annan grönska, fina cykelvägar som även slingrade sig på lite högre höjder mellan vinfälten, mysiga byar längs flodkanten, bra skyltat, lagom med cyklister i omlopp. Lunch resp fika på bänkar längs Mosel. Hade på morgonen haft kontakt med Wintrich´s turistbyrå som fixade fram ett gästezimmer hos Gästehaus Carola. Ett alldeles perfekt och lagom rum med badrum på nedre botten i en villa, med cykelställ och trädgårdsmöbler utanför på innergården.

Vackra rastplatser längs vägen

2022-08-07 Wintrich - Zell

Lycka är att plötsligt hitta en cykelpump

57 km   ack 72,4 mil   Cykeltid: 4:17 tim    Snitt: 12:96 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

Frukost hos Carola. Fick även med oss mackor till lunch. Vacker väg igen förbi bl a Bernkastler. Medan jag var exalterad över Alte Markt med alla gamla korsvirkeshus, var Ronald glad över att i ”Mosel-shop” kunna köpa en ny laddningssladd. Den gamla satt kvar i kontakten på hotellet i Trier.

Vi cyklade vidare. Framme i Zell halv fyra. Fick ett mycket vackert tornrum på hotel Schloss-Zell. Gick ut och åt pasta på restaurang. Började planera Lahn radweg. Insåg att det skulle bli många och höga backar i början. Hittade tåg från Koblenz till Limburg för att undvika backarna.

Vackra Alte Markt i Bernkastel

Vårt vackra rum i Hotel Schloss-Zell i Zell

2022-08-08 Zell – Treis-Kardan

Beilstein runt kröken

51 km   ack 77,5 mil   Cykeltid: 4:00 tim    Snitt: 12:36 km/tim  Totaltid: 6,5 tim inkl alla pauser

Lätta vägar från början, men efter ett tag leddes vi ut till Kloster Stuben och därefter, i nästan 15 km, var det en besvärlig, gropig grusväg! Jobbigt! Men därefter fick vi 6 lätta km till Beilstein. Vi kom precis kl 12 vilket var tur. Vi fick ett bord direkt på terrassen. Här hade jag varit redan som 12-åring och jag och Ronald har besökt Beilstein flera gånger tillsammans. Kärt återseende!

Vi åt en gemensam kallte platte. Gick runt lite efteråt i byn och fotade. Allt var sig likt. Fortsatte mot Treis-Kardan. Åkte färjar över på andra sidan för att undvika ny grusväg. Temp idag 25-36 gr. Vackert! Kom till hotellet vid halv fyra. Litet och dyrt rum. Ingen swimmingpool som jag trodde. Luktade avlopp i rummet. Tur att vi inte tog vilodag här!! Men trevligt med middagen i deras trädgård.

Terrassen på Haus Lippermann
Här satt jag även vid 12 års ålder
Vi delade på en stor kallte platte
Beilstein är sig lik...
...och med borgen på toppen

2022-08-09 Treis-Kardan - Koblenz – Limburg (med tåg)

Lycka är att få ett bord till lunchpausen - inte bara än bänk...:)

42 km   ack 81,7 mil   Cykeltid: 3:14 tim    Snitt: 13:53 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

Ganska rak väg längs landsväg hela tiden in till Koblenz. På slutet enbart på landsväg. Kanske att man här skulle ha cyklat på andra sidan/norra sidan. När vi kom till Koblenz cyklade vi direkt till stationen. Vi kom dit 13:20. Köpte läsk och sen gick tåget 13:39. Inga problem att hinna. Hissar till spåret. Gott om plats på tåget för cyklarna. Lite strul att hitta hotellet i Limburg, med Google maps löser ju alla sådana problem. Det låg vackert på andra sidan Lahn och vi gick genom Alte stadt för att komma dit.

Rum med balkong. Åt middag på deras terrass. Tog en sväng på ”stan” - bara några minuter dit.

OK, ännu en tåg-cykel-bild...

2022-08-10 Limburg vilodag

Stor och riklig frukost på detta pensionat. Nu blev det lite sightseeing på fm – till domen resp genom Alte stadt. Fantastiska korsvirkeshus! Riktigt trevlig stad. Ansträngde oss att köpa och skriva 10 vykort. Lite glass på em och planering av fortsättningen.  Skulle vi minska på Lahn radweg och ta mer av Weser radweg eller tvärtom??

Mycket vacker och trevlig Alte Stadt i Limburg.

2022-08-11 Limburg – Wetzlar (delvis tåg)

Vackra Lahn radweg

45 km   ack 86,2 mil   Cykeltid: 3:27 tim    Totaltid: 5,5 tim inkl alla pauser

Riklig frukost igen – ja, som alltid! Tack och farväl till pensionatet ”zum weissen Ross”. Fin cykelväg till Löhnberg. Mest asfaltvägar. Vid Löhnberg, efter ca 4 mil, skulle vi ta tåget till Leun p g a avstängd väg, men nu var det mycket hett: 48 gr på stationen, så vi tog tre stationer till, fram till Wetzlar där vi checkade in på det obemannade Stadtherberge Lahnpförtchen – ett litet renoverat boutiqe hotell. Med frukost färdig i kylen (den enda under resan som inte var rejäl, men OK). Efter restauangbesök satte vi oss vid ett litet café och åt glass och såg Lahn forsa nedanför oss. 31 gr fortfarande.

Trevliga städer, forsar, broar längs Lahn radweg

Hotellet i Wetzlar

2022-08-12 Weztlar – Bad Karlshafen tåg

Bra med plats på alla tågen

Vi hade bestämt att vi skulle ta flera dagar längs Weser radweg och återse Bad Karlshafen som vi besökt 2006 på vår cykelfärd till Barcelona. Då fick Lahn radweg bli gårdagens 4 mil och finnas kvar för framtiden. Den gav absolut mersmak! För att ta oss till Bad Karlshafen fick vi göra tre byten och hela färden tog 6,5 tim.

Wetzlar – Giessen, Giessen – Kassel, Kassel - Göttingen, Göttingen – Bad Karlshafen

Vi hade ca 45 min – 1 tim vid varje byte. Gick bra varje gång och vi fick alltid plats. Vår 9€-biljett gällde bara på regionala tåg och dessa har oftast 2 vagnar där cyklar är tillåtna.

Vi höll dock på att missa att gå av i Bad Karlshafen! Flera reste sig och ropade till oss. Vi hittade lätt hotellet, hotel zum Schwan. Så vackert i hamnen. Alla hus är vita och går runt hela den inkilade hamnen. 2006 tog vi vilodag här så även här blev det ett kärt återseende!

Nu hade vi ca 20 mil kvar att cykla på 4,5 dag.

Vackra "vita" Bad Karlshafen

2022-08-13 Bad Karlshafen – Holzminden

40 km   ack 90,2 mil   Cykeltid: 2:56 tim    Snitt: 13:65 km/tim  Totaltid: 5 tim inkl alla pauser

Kunde köpa våra älskade chokladcroissanter på ett Netto på vägen ut ur staden. Fin väg hela vägen längs Weser. Även här var det steniga stränder som vi senare förstod var p g a torkan. Inga svårigheter att hitta. Gick snabbt på dessa lättcyklade vägar. Det blev en kort dag idag. Vi ville återse Hameln nästa dag. 2006 tog vi hela sträcken, 9,2 mil, men nu delade vi upp den på två dagar. Åldern tar ut sin rätt!

Fint rum och god middag på Hotel Hellers krug.

Weser - lättcyklat

Hotel Hellers Krug

2022-08-14 Holzminden - Hameln

60 km   ack 96,2 mil   Cykeltid: 4:03 tim    Snitt: 14:65 km/tim  Totaltid: 5:50 tim inkl alla pauser

Lätta vägar på Weser idag! Insåg att det var söndag så vi smög ner en smörgås från hotellet i fickan. Vackra kullar och stilla Weser. Inga båtar. 6 mil gick snabbt! Vi började redan halv 9! Det tidigaste hittills för att undvika hettan till viss del. Först hade vi 28-32 gr, sedan 41 gr vid 14-tiden.

Vårt hotell i Hameln låg/ligger i Alte stadt. Fick ställa cyklarna i deras garage och gick ut för att återse staden och tog en stor glass.

Stor glass i Hameln - på torget

2022-08-15 Hameln – Porta Westfalica

Fina vägar längs Weser

54 km   ack 101,6 mil   Cykeltid: 3:43 tim    Snitt: 13:73 km/tim  Totaltid: 6 tim inkl alla pauser

Spåret låg nära hotellet som i sin tur låg nära Weser. Naturligtvis hittade vi snart en Penny-affär med läckert bageri. Köpte det vanliga. Återigen gick det snabbt på fina vägar. Vid lunch-tid hade vi redan kört 3 mil. När det återstod ca 15 km fick vi rejäl motvind och temperaturen sjönk från 41 gr till 28 gr i ett nafs. Hotellet som vi bokat låg lite avsides – mer än vi trodde. Hotel WeserSchiffchen. Fanns ingen restaurang och låååångt till staden så vi beställde pizza med bud.

Vi har noterat att ca 70% har el-cyklar, varav hälften inte har hjälm. Vi ser också att det är många som cyklar med packning på cykel-semester. Många familjer. Mycket mer än i Sverige.

2022-08-16 Porta Westfalica – Bremen – Achim

Cykel – tåg – cykel - bil

25 km   ack 104,1 mil

Kom iväg redan vid 8. Vi tänkte hinna med ett tåg strax för 10 och vi hade långt till stationen. OK inte så långt, 7 km, men oklart hur vägen gick. Men vägen gick bra och vi hann med ett tåg redan vid 9-tiden. Byte i Wunstorf nära Hannover. Vi var oroliga att tåget som vi skulle med, som just kom från Hannover, skulle vara fullt med cyklar, men istället fick vi en STOR cykelvagn till vårt förfogande!! Som säkert rymde 20-30 cyklar – nu var det bara våra och typ 5 till.

Vi gick av vid Bremen-Mandorf för att ändå cykla resten av sträckan. Nån måtta på bekvämlighet fick det vara! Nu tog vi hjälp av Google Maps in till Bremen och till flygplatsen. Mycket vacker infart längs Weser ända in i staden.

Bilen stod så fint och väntade på oss! Lastade i och ur och på cyklar och bagage. En halvtimme till Achim. Bor på fina Hotel Restaurant Bootshaus vid en vik av Weser. Middag på deras terrass i vacker solnedgång! Så nöjda med vår cykelresa men också vemodiga att den var slut.

Vackert beläget hotell i Achim - vid vik till Weser

2022-08-17--18 Achim – Lagan - Täby

Vi hade 26 mil till Putgarden där vi fick vänta sisådär en 30 min. 20 mil genom Danmark gick snabbt och sen ytterligare 20 mil till Lagan. Vi tog samma hotell som på nerresan. 30 gr varmt.

Ja och dagen efter blev de sista 40 milen körda. Direkt till Ronalds mamma, 98 år, som blev glad att se oss...:)

Sammanfattning

Detta blev återigen en härlig tur på 104 mil! Den innehöll alla våra fem hörnstenar som vi nämnt vid tidigare turer:

• Äventyr, Upplevelse, Utmaning och stärka det mentala och det fysiska samt Frihetskänsla

Detta blev en av våra bättre cykelturer. Några faktorer:

•  Mycket omväxlande natur – varje cykelväg hade sin charm
  •  Mosel-dalen var magiskt vacker
  •  Vi passerade många större och mindre städer, men alltid lätt att cykla igenom dem. Nästan alltid rödmarkerade cykelbanor.
  • Bra skyltat och GPS-trådarna som täckte 90% av vår färd fungerade utmärkt
  • Alla hotell, utom typ två, var trevliga och mysiga och nästan alla hade en trevlig restaurang där vi kunde äta
  • Alla vackra korsvirkeshus – kan inte få nog!
  • Vi hade trots allt tur med vädret. Ur klimatsynpunkt kanske det var för hett, men vi mådde bra.
  • Tågen – så lätt och billigt. Vi hade tur att vi fick snylta på 9€-biljetten.

Totalt sett får turen faktiskt en 10a av 10 möjliga…:) Alla långcykelturer är bara ”bäst-bäst”!! När vi nu tänker på våra fem (eg sex om vi räknar med 2006) cykelturer 2016, 2018, 2019 och 2021 och 2022 så är de i stort sett i samma klass. Alla har varit väldigt fina och innehållsrika!