Vandring på Mallorca mars 2023

Vandring ner till Port de Soller

Så här var det planerat

Vi hade nu vandrat på fyra Kanarieöar, i Portugal, i Italien m fl resor där vi fått bagaget transporterat till nästa by. Det fungerar bra med bagagetransport - nu när vi är lite äldre (i Mallorca 71 resp 77 år). Var är det varmt och skönt, åtminstone lite varmt, i mars? Valet blev Mallorca där vandringen såg riktigt fin ut och jag, Kajsa, varit och nosat på bergen för ca 30 år sedan och blivit riktigt förtjust. Sex dagars vandring i bergen i västra delen av Mallorca. Det kom att bli en av våra vackrare vandringar. Vi åkte med Travl som vi åkt med tidigare och som fungerat bra. Här är vår dagbok.

2023-03-21 Täby – Valldemossa

Utsikt från vårt hotell i Valldemossa

Vi hade satt klockan på 02:30. Jag låg vaken från 23!! Vi kom iväg 3:30 och checkade in i P41 som vi bokat för 1099 kr. Flyget gick vid 7-tiden – lite försenat. I bästa pensionärsstil hade vi med oss egna mackor…😊 Kom fram till Mallorca strax efter kl 10. Fick vänta lite på transporten till Valdemossa. Hotellet var stängt för incheckning, men vi kunde lämna vårt bagage och gick ut och åt lunch. Trevlig stad med många turister. Gick runt till fin trädgård. Handlade vatten och bullar. Till hotellet och dess terrass där vi kunde njuta av eftermiddagen. På kvällen gick vi ut och åt god middag – spagetti Bolognese.

2023-03-22 Rundvandring runt Valldemossa

Uppe på dagens högsta topp ovan Valdemossa med vy över havet

13 km totaltid 7,5 tim inkl alla pauser ca 500 hm upp resp ner

Frukost vid halv nio. Vacker utsikt från terassen. Handlade yougurth, vatten, äpple på Supermercadon och croissanter med skinka mm på bageriet.

Vi kom iväg 9:30 och kom hem 17:00!! Lååång tur. En av de vackraste vandringar vi gjort! Sol med 14-22 gr. Först brant och stenigt! När vi gått brant uppför 500 hm i 4 km och det tagit 3 tim sa Ronald oroligt att ”det här kommer ta 9 tim”. Nejdå, sa jag käckt, snart går det nerför. Och som det gjorde – gick nerför – brant som bara den! Och stenigt! Vi fick emellanåt gå på tvären för att rädda knäna. Högst upp, före nedfarten, gick vi över en 4 km lång platå med en mycket vacker utsikt över hela havet nedanför. Efteråt: Mina fotknölar ömmade och Ronalds höft och knä gjorde lite ont. Hur ska det gå i morgon då det är mycket brant i början?

Vi gick och åt på La Pasada på hotellägarens rekommendation. Getsallad till mig och entrecote till Ronald. Mycket gott!

2023-03-23 Valldemossa - Port de Soller

På vår väg till Port de Soller

9 km ack 22,0 km totaltid 4,5 tim inkl alla pauserna

Tack och farväl till hotellägaren och lite smärtstillande på knä och anklar så var vi redo för dagens äventyr. Vi och ett holländskt par fick en transfer. De åkte till Deia och vi till ingången till Can Puigserver, 5 km kortare. En trevlig väg genom olivlundar och vackra pinjeskogar. Knä och anklar höll. Strålande sol med upp till 30 gr på em så t o m T-shirt kom på.

Efter en ånyo mycket vacker väg kom vi fram till Port de Soller ca 14. Fantastiskt rum, en svit, med jättestor terrass (som vi fick ha två nätter, sen byte till mindre rum) där vi vilade och solade en stund. Sen gick vi och handlade inför morgondagen. Middag på hotellet. En märklig bläckfisk som jag försökte mala mig igenom…😊

2023-03-24 Cirkelvandring Cala Tuent - Soller

Längs kustlinje efter avsläpp vid öde stranden Cala Tuent

Perfekt lagda stenmurar längs vår vandring mot Soller

15 km ack 37 km totaltid 7,5 tim inkl alla pauser

6 tim skulle det ta, men det tog 7,5 tim. Bra ändå! 650 hm upp och 610 hm ner. Högsta punkt 430 hm. Ca 26 gr varmt. Lite mulet. Helt OK vandringsväder.

En otroligt vacker taxi-transfer för oss och det nederländska paret till Cala Tuent – en öde badstrand på norra Mallorca. Vi kände oss som tagna ur en romantisk film…😊 Första hälften längs en underskön kustlinje på bra stigar. Otroligt vackert! Gick nu bra med Ronalds knä. Lunch när vi nått första toppen på 350 hm. Sedan brant ner längs traktorväg. Från ca 7 km uppåt igen, genom olivlundar och längs med vackra, perfekt lagda stenmurar. Brant ner de sista 4 km.

När vi väl kom in i Soller fick vi som kronan på verket åka gammal spårvagn med öppen vagn i 20 min till Port de Soller där vi ju bodde. God hamburgare på hotellet på kvällen. Jag orolig för min ena fotknöl som ömmade rejält. Utslitna kängor? Bra att vi har vilodag i morgon.

2023-03-25 Vilodag i Port de Soller

Vi hade kunnat göra en vandring runt hamn och udde, men valde att ta vilodag. Vi tog spårvagnen till Soller och till marknaden där. Köpte skärp till mig, liksom hälinlägg och skydd till fotknölarna. Tillbaka till Puerto de Soller. Åt lunch längs strandpromenaden. En mycket trevlig sådan med vacker strand dessutom. Provade mina inlägg med olika varianter av snörning. Kändes bra.

2023-03-26 Georg Blau - klostret Lluc - Pollensa

16 km ack 53 km 575 hm upp och 1195 ned, totaltid 8,0 tim inkl alla pauser

Investeringen på 230 kr i fottillbehör gjorde susen så 16 km blev dagens äventyr på lätta (nåja) fötter.

Vi avlämnades vid vacker sjö, Georg Blau, som vi gick utmed med höga berg runt om oss. Därefter följde några timmars stigning till passet Col des Prat på 1200 möh. Utsikten var hisnande – åt alla håll! Vi åt vår lunch här. Men har man tagit sig upp, så måste man ner. Nånstans lååångt ner skulle vi till ett kloster där taxi-mannen skulle hämta oss 17:30. Och vi kom fram precis 17:25! 8 tim tog det totalt inkl att ta oss ner 800 hm på mycket branta och steniga zig-zag-stigar inkl att röja nedfallna träd efter stormen i slutet av februari. Vi dristade oss också att ta fikastund innan vi insett trädröjningen….

Transfer till hotellet San Jordi i Pollensa, ett familjedrivet hotell och till fint rum. Vi var nu i det nordvästra hörnet av Mallorca. Åt mycket god och trivsam middag på hotellet. Mycket trötta!

Nu ska vi gå upp till Col des Prat

Gick längs sjön Georg Blau

Vy från Col des Prat. Havet rakt fram. Klostret, som vi ska till, nere i högra hörnet - lååångt ner.

Utanför vårt hotell i Pollensa - San Jordi

2023-03-27 Cirkelvandring i Valle Bouquer

Genom Bouques dalgång ner till badstranden Cala Bouquer

6 km ack ca 60 km, totaltid 3,0 tim inkl alla pauser

Frukost och sen beställde hotellet en taxi till Port Pollenca vid havet. Därefter hade vi en trevlig promenad t o r genom Boques dalgång upp till ett pass och ner till badstranden Cala Bouquer. Lite snårigt att ta sig ned och för första gången gick vi lite fel. Getter på badstranden och folk som badade.

När vi kom tillbaka till Port Pollenca åt vi en god omelett på restaurang vid strandpromenaden. Buss tillbaka till Pollenca. Det kändes bra med denna korta promenad, eftersom vi fortfarande var trötta efter gårdagens långa och jobbiga vandring. Middag på hotellet.

2023-03-28 Hemfärd till Täby

Taxin kom i god tid så vi åkte strax efter 8. Sen hem till Sverige och Täby utan problem.

Sammanfattning av vandringen

Hej från oss: Kajsa och Ronald!

Det var en härlig resa med tuffa och mycket vackra vandringar som vi är stolta över att ha kunnat genomföra (vid 77 resp 71 år). Resan får en stark 8 av 10 p. De tre kanarieöarna, Gran Canaria, La Gomera och La Palma, är fortfarande i topp bland våra ”by-till-by-skicka-bagaget-endast-dagtursäck” med vardera 10, 9 och 8 poäng. Teneriffa fick en 7:a. Egen bil på svåra vägar drog ned betyget.

Vandringarna på Mallorca var som sagt mycket vackra och omväxlande, liksom byarna/städerna som vi bodde i, inte minst Port de Soller och Valldemossa. Det som var lite besvärligt var stigarna som till 80% var mycket steniga. Rejäla kängor är ett måste. Trots att vi hade det blev det lite påfrestningar på våra fötter. Vidare var det en del träd som fallit på vår väg och som man ännu inte hunnit få undan. Men sammanfattningsvis, kan vi verkligen rekommendera den här vandringen.